בדיקה עצמית של שדיים - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

בדיקה עצמית של שדיים

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 20.05.2006

מאת: דר' משה רוזנבלט, מנהל המחלקה הכירוגית במרפאה המקצועית ע"ש דגני שירותי בריאות כללית חדרה פורסם בראשונה במגזין האינטרנטי "20 פלוס" של שירותי בריאות כללית



בדיקה עצמית של שדיים

מאת: דר' משה רוזנבלט, מנהל המחלקה הכירוגית במרפאה המקצועית ע"ש דגני שירותי בריאות כללית חדרה פורסם בראשונה במגזין האינטרנטי "20 פלוס" של שירותי בריאות כללית

 

הקדמה:

אציין תחילה שאין בדיקה המסוגלת לגלות סרטן השד ב- 100% של המקרים! טעויות קרו, קורים ויקרו גם בעתיד, לצערנו הרב. שילוב של בדיקה עצמית פעם בחודש + בדיקת רופא פעם בשנה, לפחות (ו/או כשיש ממצאים או חשדות לממצאים בבדיקה העצמית) + בדיקות בעזרת אמצעי הדמיה (ממוגרפיה, us), כולן ביחד מאפשרות גילוי רוב מקרי סרטן השד בשלבים מוקדמים.

מכל אלה, מצטיינת הבדיקה העצמית כבדיקה החשובה ביותר לגילוי מוקדם של סרטן השד. זאת, מכמה סיבות:

 

בעת מישוש השדיים, תחושתך טובה ואמינה יותר מתחושת הרופא כי את מרגישה את השד לא רק דרך האצבעות אלא גם מבפנים, מעצם הנגיעה בשדיים, (מה שהרופא אינו יכול להרגיש במקומך).

1)

בנוסף, הרופא בודק עשרות או מאות שדיים בשנה אבל את בודקת רק את שלך ובפרקי זמן קצרים יותר (פעם בחודש). לכן, את מסוגלת להרגיש כל שינוי, עוד בתחילתו. כפי שעיוור מכיר כל חפץ לפי המישוש שלו, כך גם את צריכה להכיר את שדייך במישוש, בכדי להבחין בכל שינוי שיתרחש בהם בכל עת בעתיד. (הערה: אל תבדקי את עצמך כל יום במקלחת כי אם תעשי זאת, לא תרגישי שום הבדל מיום ליום). לבדיקה עצמית דרושות דקות ספורות בלבד ומיותר לציין שאין צורך להזמין תור לבדיקה או לצאת מהבית.

2)

 

סרטן שד מופיע באחוז גבוה באוכלוסייה: אישה אחת מכל 9 עד 12, תחלה במחלה במהלך חייה. זהו אחוז מאד גבוה ולכן, יש להתייחס למחלה בכובד ראש. מה גם שסרטן השד, ברוב המקרים, גדל מבלי לגרום לכאבים בשד. רוב המקרים של כאבים בשד מקורם בבעיות הורמונליות, בשימוש בגלולות ו/או בהופעת ציסטות בשד.

שדיים הם איברים חיצוניים. לכן, כל אישה יכולה לבדוק את שדיה. כל מה שדרוש לדעת זה: 1) מה לחפש בשד? 2) איך לבדוק את השד?.

אצל נשים עם מחזור סדיר, עדיף לעשות את הבדיקה ביומיים שלאחר גמר המחזור. או אז, השדיים פחות גדושים ופחות רגישים למישוש. אם אין כבר מחזור, יש לקבוע יום מסוים (כל ראשון לחודש או ביום האחרון של כל חודש או כל יום אחר) ולזכור כל חודש, ביום שנקבע, לבצע את הבדיקה. השתמשי בקרם גוף או קרם ידיים לצורך הבדיקה. זה גורם להחלקת האצבעות על פני שטח השד ומשפר את היכולת שלך להרגיש גושים כלשהם בתוך השד.

מה לחפש:?

במישוש השדיים ישנם הבדלים בולטים, בין גידולים סרטניים ולא-סרטניים. הגידולים הלא סרטניים, (יהיה גודלם אשר יהיה), הם בדרך כלל עגולים או אובלים. דהיינו, יש להם גבול חד וברור. בנוסף, ניתן להזיז אותם לכל כיוון, בנקל ופעמים רבות הם מאד רגישים וכואבים (בעיקר כשמדובר בציסטות). מאידך, גידול סרטני גדל תוך כדי חדירה לרקמת השד ולא יוצר גבול חד. גם לא זז בנקל לכל הכיוונים. לכן, גידולים סרטניים הם נוקשים, ללא גבול חד וברור ומקובעים בתוך השד.


איך לבדוק?

שבי מול מראה והסתכלי על שדייך מלמעלה וגם במראה – פעם כשידייך מורדות ופעם כשידייך מורמות. בדקי שינויים בצורה החיצונית של השדיים ובעיקר, אם יש שקע בעור או בפטמה והאם הפטמות בחוץ או שאחת מהן נכנסת פנימה (כאילו שמשהו מושך את העור ו/או הפטמה, פנימה. שקע בעור או שקיעת הפטמה, עלול להיות סימן של התפתחות גידול סרטני מתחת לאזור השקע. כעת, לחצי על הפטמות מכל הצדדים בניסיון לסחוט אותן. גם אם אינך מניקה כעת, עלולה לצאת הפרשה מועטה (לבנה, צהובה, שקופה) ואין זה ביטוי לבעיה רצינית. מאידך, אם יוצא דם או נוזל בצבע כהה , יש לפנות מיד לרופא, לבדיקה. זה לא בהכרח ביטוי לסרטן אך עלול להיות.

כעת, שכבי על הגב, הרימי יד אחת ושימי אותה מתחת לראש שלך. עם היד השניה, מששי את השד הנגדי בתנועות ספירליות מבפנים החוצה (או ההפך), תוך כדי חיפוש אחר גושים בשד, במיוחד כאלה שלא היו קודם לכן. לאחר מכן, הרימי את היד השניה ושימי אותה מתחת לראשך. עם היד האחרת, בדקי את השד השני באותה צורה. בבדיקה זו, מיששת את שדייך כנגד הצלעות.

עכשיו, בדקי את שדייך בישיבה בשתי ידיים, מששי כל שד בנפרד כשאת מחזיקה אותם בין האגודל מצד אחד ויתר האצבעות בצד השני של השד.

זו כל הבדיקה. פשוט, לא? אז זכרי לחזור עליה כל חודש. אם יש ממצאים או אפילו חשד לממצאים, אל תהססי לפנות לרופאי המחלקה הכירוגית שבמרפאת דגני, בכל ימות השבוע.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו