שינויים פיזיולוגיים לאחר לידות - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

שינויים פיזיולוגיים לאחר לידות

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 24.03.2005

השמחה שבהולדה נתקלת לעתים באכזבה הנגרמת מהשנויים העוברים על גופה ועל נפשה של האישה כבר לאחר הלידה הראשונה ובהמשך ביתר שאת לאחר שאר הלידות.




שינויים פיזיולוגיים לאחר לידות

מאת: דר' שרגא וקסלר - מנהל מכון שער לבריאות האישה, גינקולוג, מנתח ומיילד, מבצע סקירות מערכות, ברור גנטי ייעוץ ומעקב הריון וחבר הנהלת האגודה לתכנון המשפחה. 

השמחה שבהולדה נתקלת לעתים באכזבה הנגרמת מהשנויים העוברים על גופה ועל נפשה של האישה כבר לאחר הלידה הראשונה ובהמשך ביתר שאת לאחר שאר הלידות.
לעתים נצפית נשירת שיער הראש או צמיחת שיער על הזרועות, הגב והבטן, עודפי המשקל מצטברים בעיקר בבטן ובאגן "ומסרבים" לרדת, כתמי צבע מופיעים על הפנים, הבטן והפטמות ונקודות החן נהיות כהות יותר, השדיים כבר לא מה שהיו.
לרופא השניים גם יש מה לומר, מצב הרוח - איך לפעמים, נע מרגעי שמחה עילאית לרגעי עצב ודכאון, העור מתייבש וסופג את כל הקרמים ולא שבע והנרתיק אף הוא פחות משתף פעולה - או שהוא כואב בעת יחסי מין, או שהוא כבר לא הדוק כבעבר.

מה קורה בעצם לאישה לאחר הלידה?
חלק מהשנויים החלים באשה לאחר הלידה נובעים מאי איזון הורמונלי והם זמניים כגון נשירת השיער או צמיחתו.
וחלק מהשנויים נגרמים עקב ירידה בגמישות הרקמות לאחר התמתחותן בהריון ובלידה כמו התרחבות הנרתיק.
בכתבה זאת נסקור את השנויים השונים, ננסה להבין את סיבת הווצרותן ונציע במקומות המתאימים פתרונות.

מערכת העצבים המרכזית
עד לאחרונה חשבנו שתופעת הדכאון לאחר הלידה היא נדירה וחריגה.
כיום אנחנו רואים שתופעה זאת, בטווחים שונים של עוצמות יכולה להופיע במחצית הנשים שלאחר לידה ואף יותר מכך.
נדיר הצורך באשפוז או בטיפול תרופתי אך המצוי והנדרש הוא הכרה במצבה המיוחד הזה של האישה ותמיכה נוכח רגישותה הרבה ופגיעותה.

עור
יתר צבעוניות (פיגמנטציה) - הינה תופעה אופיינית להריון, שמשאירה את אותותיה לאחר מכן, ונצפית בעיקר בפטמות, בטבור, בקו האמצע מעצם הערווה לטבור ובאזורי הערווה ופי הטבעת. כן שכיחה יתר צבעוניות בפנים, בעיקר בשפה העליונה ובלחיים - תופעה המכונה "מסיכת הריון". גם "נקודות החן" הופכות להיות מעט יותר כהות.

תופעת פסי ההריון -סְטרִיָה- המופיעים בעיקר בשיפולי הבטן התופחת מטרידה נשים לא מעטות ורבות מהן מתמרחות בקרמים למיניהם בכוונה למנוע אותם. מן הראוי לציין כי הרמה הגבוהה של ההורמונים השונים היא אשר מביאה לתופעה, ולכן, שום טיפול חיצוני לא יועיל.

דליות בוורידים - שכיחות בהריון בעיקר ברגליים, אך גם בפי הטבעת (טחורים) ובפות, אולם אצל חלק מהנשים התופעה מתמידה גם לאחר ההריון ומחמירה לאחר כל לידה. שימוש בגרביים אלסטיות ומנוחה מועילים להקטנת ממדי התופעה. לעתים יש צורך לעבור ניתוח להסרת הורידים.

נימים וורידים קטנים - בעיקר ברגליים, גם הם מתרבים לאחר לידות. אף כי זו אינה בעיה רפואית, נשים לא מעטות מבקשות פתרון וזה ניתן באמצעות הזרקת תמיסת סקלורזנטית, החוסמת את הנימים הקטנים ומעלימה אותם. הפעולה נעשית תחת מיקרוסקופ עם מחט דקה ביותר ובלתי מורגשת.

טחורים - אלו בעצם דליות (התרחבות ורידים) בפי הטבעת והטיפול בהם נע מטיפול רפואי מקומי ועד ניתוחים בגישות שונות.

תופעה נוספת הנצפית בהריון ולאחר הלידה היא נקודות אדומות, בעיקר בצוואר, בפנים ובזרועות, שהינן כלי דם חדשים. תופעה זו מתגברת עם העליה בגיל ויכולה להופיע גם אצל גברים. הגם שאינה בעיה רפואית נשים וגברים מבקשים לטפל בבעיה קוסמטית זאת והגישה היא צריבה במחט חשמלית זעירה, אשר בידיים מיומנות היא בלתי מורגשת.



יובש העור - אף כי כל יולדת שמה לב שמלידה ללידה העור נעשה יבש, אין הסיבה נעוצה בהריון או בלידה. הסיבה היא בשל השינויים שעובר העור עקב העליה בגיל - ירידה בעובי הרקמה השומנית התת עורית וירידה בעובי שכבת השומן שעל פני העור.

שיער
לא כל שערה שאת מוצאת על הכר בבקר או על המסרק בעת הסירוק אומרת שיש לך נשירת שיער. אצל כל אישה ניצפית נשירת שיער נורמלית של כ 100 שערות ליממה. לעתים לאחר לידה לתקופה קצרה הנשירה מוגברת בשל שינויים הורמונליים, אך זוהי תופעה ארעית.
תופעה זמנית נוספת היא צמיחה מוגברת של שיער על הזרועות, הגב והבטן.

משקל הגוף
תופעה ידועה היא שבני אדם משמינים עם העליה בגיל. סיבות רבות לכך וביניהן ירידה בפעילות גופנית, עליה באכילה, ירידה בחילוף החומרים, ירידה בהורמון הגדילה, פחות שעות שינה בלילה וירידה ברמות טסטוסטרון (בגברים ובנשים).
אצל נשים גורם נוסף הוא ההריון המביא לצבירת שומן ולא תמיד האישה לאחר לידה נוקטת בכל מה שנדרש על מנת להיפטר מהמשקל העודף. דרכים יעילות לעשות כך הן: הנקה, פעילות גופנית וצמצום כמויות המזון.

שיניים
ישנו מיתוס לפיו העובר שברחם אימו גורם לדלדול מלאי הסידן בשיני אימו.
זהו מיתוס שאינו מבוסס במציאות.

שדיים
השדיים גדלים בהריון בשל התוספת הן של רקמה צינורית והן של שומן.
לאחר הלידה, ובעיקר לאחר ההנקה נצפית ירידה הן בכמות הרקמה הצינורית, הן ברקמת השומן והן בסיבים האלסטיים הפזורים בשד.
ירידה זו במיוחד לאחר מספר לידות עלולה להביא לדלדול מסוים של רקמת השד. ישנן נשים המסרבות מסיבה זו להיניק. רובן מקבלות את המציאות ומיעוטן פונות לניתוחים פלסטיים.
בנוסף, הפטמות נהיות כהות במהלך ההריון ולאחר הלידה ומסביבן מתפתחות בליטות שהן בלוטות חלב.

פות
אף כי כיום נוטים פחות לבצע את חיתוך הפות בלידה (אפיזיוטומיה), עדיין פעולה זו נעשית בלידות רבות, במיוחד אם הן לידות ראשונות.
הבעיה נעוצה בתפירה של שולי חתך זה. בידיים לא מיומנות האיחוי לעתים יוצא לא סימטרי או בעל חסר רקמתי. עיוותים אלו לא רק שאינם נאים מבחינה אסטטית, לעתים קרובות הם גם גורמים לכאב בזמן יחסי מין.
כיום יותר ויותר נשים, בעיקר לאחר שהשלימו את מספר הלידות הרצוי להן, פונות לתיקון כירורגי של הפות. ניתוחים אלו, פשוטים יחסית, יכולים להתבצע בהרדמה מקומית והאישה יכולה לחזור מידית לפעילות יומיומית.

נרתיק
התרחבות הנרתיק בלידה וכן שינויים שהזמן גרמם ברקמת השריר וברקמה האלסטית גורמים להתרחבותו של הנרתיק ולעתים לירידה בהנאה המינית בעת יחסי מין.
נשים לא מעטות מגיעות כיום לניתוחי היצרות הנרתיק לאחר שסיימו ללדת. הניתוח יכול להתבצע בהרדמה חלקית או בהרדמה מלאה. הניתוח נמשך כ 40-30 דקות, ולאחר כשש שעות של השגחה אפשר ללכת הביתה. המקום המנותח נשאר רגיש למשך שבוע בגלל התפרים. ההחלמה מהירה, כמו אחרי לידה, וכעבור יומיים אפשר לצאת מהבית. מומלץ להימנע ממגע מיני במשך 4-6 שבועות.
לעתים אין צורך כלל בניתוח ותרגול השרירים, כולל באמצעות מכשיר מאמן - סטימולטור- מביא לתוצאה הרצויה.

לסיכום
ידיעת שינויים אלה תועיל לאשה להבדיל בין תופעות נורמליות פיזיולוגיות לבין תופעות המשקפות מחלה או סטיה מהנורמה. את חלקם של השינויים עליה לקבל כפי שהם ואת חלקן האחר היא יכולה ל"תקן". הבחירה בידייך.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו