הקשר בין טיפולי פוריות ודעיכת המיניות - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

הקשר בין טיפולי פוריות ודעיכת המיניות

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 05.09.2009

כאשר אומרים לך מתי מומלץ לקיים יחסי מין כדי להיכנס להריון ומתי עדיף להימנע מכך, לא רק הספונטניות נפגעת. גם החשק המיני סופג מהלומה קשה ולצד אלה צצים ועולים רגשות אשם ותסכול .



מאת: ד"ר ירון בוקר, רופא נשים וסקסולוג בכללית, באדיבות אתר האינטרנט של "שירותי בריאות כללית"


הקשר בין טיפולי פוריות ודעיכת המיניות

"המיניות היא האנרגיה הדוחפת אותנו למצוא אהבה, קשר חום ואינטימיות. היא מתבטאת בדרך שבה אנו חשים נעים כשאנחנו נוגעים ובדרך שבה אנחנו חשים כשנוגעים בנו".

 

ציטוט זה הוא חלק מהגדרת המיניות על פי ארגון הבריאות העולמי. האם כל זוג יכול ליישם זאת, או שישנם מצבי חיים בהם לא ניתן להגיע למיניות למרות אהבה ורצון של בני הזוג?

 

בני זוג שנמצאים בעיצומם של טיפולי פריון מתקשים לייישם את המיניות עקב הקושי הרגשי ואופי טיפולי הפריון, גם אם הם מאוהבים ומשתוקקים להרחיב את משפחתם.

 

אובדן החשק

"אנו נשואים חמש שנים", מספרת אישה המקבלת טיפולי פוריות. "בהתחלה לא רצינו הריון כיוון שעדיין למדנו באוניברסיטה. תמיד היו לנו חיי מין נהדרים. בעלי הוא בן־זוג נפלא למין וביחד הגענו לשיאים חדשים. ניסינו להיכנס להריון במשך שנה, ולאחר שנכשלנו פנינו למרפאת הפוריות. בבירור מצאו שיש לו בעיית זרע קשה וחלק מהטיפול מצריך מתן זרע לבדיקות וטיפולים. בעקבות התוצאה שנתקבלה מבדיקת הזרע, החלה אצלו בעיה בתפקוד המיני. הוא לא מסוגל לתת זרע לבדיקה ובאחרונה אינו מעונין ביחסי מין כלל. אני מקבלת הורמונים, שגרמו לי להשמין ואני בטוחה שהוא כבר לא חושק בי. החלטנו לוותר על חיי המין עד שנצליח להשיג הריון".

 

סיפור זה הוא אופיני לזוגות רבים הנאלצים להעזר בטיפולי פוריות. במהלך הטיפולים, בני הזוג מקבלים הוראות שונות שחלקן נראות להם משונות ומטרידות:

• מתי מותר ומתי אסור לקיים יחסי מין.

• מתי צריך להביא את הזרע במהירות למעבדה.

 

בקשות מסוג זה מקשות על הספונטניות של חיי המין. גם המתח הקיים בתקופת הטיפולים והרצון העז לילד מוסיפים לחרדה ולעתים לדיכאון הגורמים לירידה בחשק המיני. חלק קטן מהזוגות  לא עומד בעומס הנפשי ומחליט להיפרד במהלך הטיפול או אפילו לאחר שכבר הושג הריון.

 

איך בכל זאת משמרים את החשק המיני?

יחסי מין טובים לא רק לזוגיות אלא גם לטיפולי הפריון. ליחסי מין תקינים ומהנים יש גם תפקיד מרגיע משמעותי. לעתים צריך לשנות את אופי האקט המיני, להדגיש יותר את המשחק המקדים והאינטימיות הזוגית, גם אם מדובר בהורדת הדגש על החדירה.

 

"במהלך הטיפולים נוכחנו שחיי המין שלנו פסקו", מספרת מטופלת. "המתח הוריד לשנינו את החשק והתסכול מכך גרם לנו להיות עצבניים וחסרי סבלנות זה כלפי זה. עברנו שלושה טיפולי הפריה ללא הריון. לקראת הטיפול הרביעי החלטנו שהמתח הכללי  משבית אותנו מתפקוד ולמרות אי הפריון אנו רוצים להמשיך ליהנות מהחיים. חזרנו בהדרגה ליחסי מין סדירים, שעזרו לנו להיות רגועים יותר ואכן בטיפול הרביעי הושג הריון ועכשיו אני בתחילת החודש הרביעי וכבר אין לי סבלנות יותר, לחכות עד הלידה".

 

מעגל התגובה המינית שלנו מושפע מגורמים רבים. כמובן שהבסיס הוא תפקוד פיזיולוגי תקין, אך גורמים רגשיים וסביבתיים רבים, משפיעים על המיניות שלנו:

חינוך -  החינוך שקבלנו בבית ובחברה, שמרני או פתוח ומתירני.

תרבות - בכל תרבות יש קוד מיני אחר ומעבר בין תרבויות או קשר זוגי בין תרבותי יושפע מכך.

רגשות -  רגשות בני הזוג משמעותיים מבחינת דרגות האינטימיות והמיניות אליהן ניתן להגיע.

פילוסופית החיים -  למרבה הפלא, גם זהו גורם המשפיע על ההסתכלות מהו מין נכון ובריא.

מחלות - מצבי חולי שונים משפיעים לרעה על המיניות שלנו כפי שקורה גם במהלך טיפולי פריון.

 

ההפרעות בתפקוד המיני יכולות להופיע בשלבים שונים של האקט המיני החל מירידה בחשק המיני, המשך בעוררות המינית שהיא תגובת הגוף לחשק -  הזקפה בגבר והרטיבות בנרתיק באשה וכלה באורגזמה. אצל הגבר יכולה במקביל להופיע הפרעה גם בשפיכה, היכולה להיות מהירה או איטית מכפי שהיתה בעבר.

 

הפרעת פריון אצל הגבר: 

בעית זרע - חוסר יצור, הפרעה ביצור או בעיה מכנית בהעברה בצינורות הזרע.         

בעיה הורמונלית - הפרעות ביצור טסטוסטרון באשך או בעיה הורמונלית במרכזים מוחיים המשפיעים על יצור הטסטוסטרון. חוסר טסטוסטרון גורם לבעיות  זיקפה. גם רמת גבוהה של פרולקטין (הורמון החלב) גורמת להפרעות בחשק המיני.

 

אין שום קשר פיזיולוגי, בין איכות הזרע לבין התפקוד המיני, אך יש לכך השפעה רגשית משמעותית, ירידה בבטחון העצמי ובאופן משני בעיות חשק, זקפה ושפיכה.

 

הפרעת פריון אצל האישה:   

הפרעה מכנית - חסימה בחצוצרות.

הפרעה הורמונלית - חוסר איזון הגורם לחוסר ביוץ או אי־סדירות בביוץ או לירידה הורמונלית, הגורמת למעין תהליך של הזדקנות הביציות בטרם זמנן.  

בעיה ברירית הרחם - חוסר הורמונלי שאינו מאפשר יצירת רירית רחם טובה להשרשת ההריון.

 

איך הבעיות הללו משפיעות על התפקוד המיני?

הטיפול ההורמונלי מוריד לעיתים את החשק המיני. אי הפריון משפיע רגשית כי האישה מרגישה שאינה נשית, כיוון שלא הצליחה להיכנס להריון  ומשהו בתפקוד הנשי שלה לוקה בחסר ובעקבות כך ירידה בדמוי העצמי ובבטחון העצמי המובילים לדכאון ואיבוד החשק למין.

 

אי־פריון מסיבה לא ידועה:

לעתים בני הזוג לא מצליחים להיכנס להריון מסיבה לא ברורה. גם במקרים אלה עלולה להיות פגיעה במיניות, שמתבטאת במחשבות כמו: "אם הכל תקין ואין הריון משהו, בגוף פגום אצלי" , "למה דווקא אצלנו", "היה עדיף שהיו מוצאים לנו בעיה".

 

הוא חושב שאולי היא ה"אשמה" והיא חושבת שאולי הוא ה"אשם" וכל זה מביא לירידה בצורך בהנאה האינטימית עם בן/בת הזוג.  באופן כללי  מופיעה תחושת אי התאמה ושוב תסכול, דכאון וירידה בבטחון העצמי, בחשק  ובהגעה לאורגזמה.

 

הפרעת פריון משולבת

בעית פריון אצל שני בני ההזוג, הן אצל הגבר והן אצל האישה. כיוון שהבעיה אצל שניהם, יש לכך השפעה מרגיעה כי "שניהם אשמים בבעיה"  ובדרך כלל  לא יופיעו בעיות מיניות.

 

נוגדנים בצוואר הרחם

המצאות נוגדנים לזרע בריר צואר הרחם של האישה, יכולה לפגוע  במיניות, כיוון שהאישה עשויה להרגיש שהגוף שלה מתנגד לגוף שלו ואין אפשרות לחיבור ביולוגי ביניהם.

 

יחסי מין בזמן הלא נכון

עקרות הלכתית, הנובעת מביוץ המופיע לפני זמן הטבילה במקוה,  בדרך כלל לא משפיעה לרעה על המיניות, מעבר ל"עובדה" שמישהו מגבוה אינו מאפשר להם להיכנס הריון.

 

חוסר חשק

אי־קיום יחסי מין הוא הגורם העיקרי לעקרות עקב בעיה מינית. 

חוסר חשק פוגע בסיכוי ליחסי מין במועד הנחוץ בביוץ. גם הפרעה באורגזמה מורידה חשק וצורך ביחסי המין ובעקבות כך פוחת כמובן הסיכוי להריון.

• כנראה שלאורגזמה יש חשיבות בעזרה בהעברת תאי הזרע מהנרתיק אל הרחם והחצוצרה, שם מבוצע החיבור לתא הזרע.

• כאב בזמן יחסי מין לא מאפשר קיום יחסי מין כלל או מוריד את תדירות היחסים.

בעיות מיניות

חוסר קיום יחסי מין יכול לנבוע ממספר בעיות סקסולוגיות הניתנות לפתרון בטיפולים שונים ובשיעור הצלחה של כ־100 אחוזים. הגורמים האפשריים לבעיות אלה הם:

 

חרדת ביצוע - קושי של הגבר להגיע לזקפה המאפשרת חדירה מספקת, יתכן על רקע ביישנות או חוסר נסיון מיני של הגבר לעומת בת הזוג שלו. הבעיה שכיחה יחסית באוכלוסיה הדתית והחרדית בה יש איסור על התעסקות במיניות לפני הנישואין. לעומת זאת, לאחר הנישואין יש מצווה ואפילו חיוב כלפי האישה ליחסי מין, מה שיכול לעורר בלבול וקושי בתפקוד וכן פחד להכאיב לאשה.

 

וגיניזמוס - כווץ לא רצוני של השרירים בחלק החיצוני של הנרתיק הנובע מפחד פיזי או נפשי מהחדירה. מדובר בתגובת רפלקס שאינה בשליטת האישה. הסיבה לכך עשויה להיות אי־הכנה מספקת לחיי המין ועקב כך חשש מכאב חזק ביחסי המין הראשונים או טראומה מינית בעבר. הבעיה שכיחה יחסית באוכלוסיה הדתית והחרדית בתחילת הנישואין.

 

וסטיבוליטיס - תהליך דלקתי תגובתי של הגוף במבוא העריה, הגורם לכאב בתחילת החדירה שבמגע המיני, בדיקה גינקולוגית ואפילו שימוש בטמפון. הרקע לכך אינו ברור ויש תאוריות רבות לגבי הגורם לבעיה. הבעיה שכיחה בקרב בחורות צעירות הנוטלות גלולות למניעת הריון, למרות שהקשר לגלולות אינו ברור.

 

כמובן שבבעיות מעין אלה יש לטפל מהר במסגרת המרפאות לתפקוד מיני בכדי להגיע למיניות טובה ובעקבות כך להריון שיושג באופן טבעי וללא צורך בטיפולים.

 

בנוסף, יש זוגות שלא מצליחים להיכנס להריון עקב בעיה מינית והם עוברים טיפולי פריון שונים ומיותרים במקום למצוא פתרון לבעיה המינית שלהם ולהיכנס להריון באופן ספונטני.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו