הליכה בטוחה לבית הספר - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

הליכה בטוחה לבית הספר

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 23.03.2005

הליכה בטוחה
בכל בוקר סמוך לשעה 8:00 מגיעים מאות אלפי תלמידים לבית הספר, רבים מהם הולכים ברגל ואחרים מוסעים על ידי הוריהם או בהסעות מאורגנות. כתוצאה מכך, נוצר שילוב של צפיפות הולכי רגל ונהגים הממהרים להגיע ליעדם.


הליכה בטוחה לבית הספר

בכל בוקר סמוך לשעה 8:00 מגיעים מאות אלפי תלמידים לבית הספר,רבים מהם הולכים ברגל ואחרים מוסעים על ידי הוריהם או בהסעות מאורגנות. כתוצאהמכך, נוצר שילוב של צפיפות הולכי רגל ונהגים הממהרים להגיע ליעדם.
יתרה מזאת,לעיתים קרובות ילדים חוצים כביש או עוברים בדרכים לא מוסדרות באופן שמסכן אתבטיחותם. הליכה בקבוצות מאורגנות ובליווי מבוגר לאורך כל השנה או כאירוע חד פעמי,תפחית את הסיכוי לפגיעה בילדים ותעלה את מודעותם לסכנות בדרך ולאופני המניעה.

במדינות רבות מצוין היום הבינלאומי להליכה בטוחה לביה"ס בחודשאוקטובר,מעט אחרי פתיחת שנת הלימודים. ביום זה נערכים אירועים קהילתייםססגוניים המעלים את המודעות לנושא בטיחות הילדים ההולכים לביה"ס. במהלך אירועים אלומתקיימות קבוצות הליכה לבית הספר בשיתוף גורמים רבים בקהילה, ביניהם קובעי מדיניותבקהילה, ידוענים, אנשי תקשורת, הורים,מתנדבים, שיטור קהילתי ועוד. אירוע "ההפנינג"מהווה במדינות רבות פתיחה לתוכניות הליכה בקבוצות קבועות לביה"ס.

ארגון 'בטרם' מציע מספר הצעות לפעילויות חד-פעמיות ומתמשכות בתוכנית "אוטובוס מהלך -הליכה בטוחה לבית הספר". בתוכנית: כלים לאיתור מפגעים וסיכונים בדרך, כלים לטיפולבמפגעים ובסיכונים בדרך, שלבים לקיום אירוע, שלבים להפעלת תוכנית מתמשכת להליכהלבית הספר עם מלווים.

ממחקרים עולה, כי היפגעות ילדים כהולכי רגלמתאפיינת במספר היבטים :
מאפייני ילדים הנפגעים כהולכי רגל בתאונותדרכים (מן הארץ והעולם):

א. הפגיעה נובעת לרוב מחסימת שדה ראיהכגון פגיעות על-יד תחנת אוטובוס, לאחר פניה וכו'.
ב. הפגיעה שכיחה בגילאים שמתחתל 5 שנים.
ג. הפגיעה מתרחשת לרוב בילדים שהיו ללא ליווי.
ד. הפגיעה מתרחשתלרוב באזור מגורים.
ה. הפגיעה מתרחשת ברחוב המגורים, ב 25% מהמקרים.
ו. הוריםמעריכים ביתר (ובאופן מוטעה) את כישורי החצייה:
50%
מהאימהות סוברות שילדן בן ה- 5 שנים מסוגל לחצות כביש לבד.
19%
מהאימהות סוברות שילדן בן ה- 3 שנים מסוגללחצות כביש לבד.
ז. פגיעות ילדים כהולכי רגל שכיחות ברקע סוציו-אקונומי נמוך,כיון שככל שיש יותר ילדים - יש פחות השגחה; וכיון שפגיעות ילדים כהולכי רגל שכיחותבאזורי מגורים צפופים וללא מגרשי משחקים.
ח. פגיעות ילדים כהולכי רגל שכיחותכשיש מפגעים תעבורתיים כגון העדר מעבר חצייה או מכשול היוצר פגיעה עקב הפרעה בשדהראייה
ט. פגיעות הולכי רגל שכיחות בשעות אחה"צ (4-8 ).

מאפיינים שלהתפתחות הילד והסיכוי המוגבר לפגיעה
קיימים מאפיינים קוגניטיביים -התפתחותיים; פיזיולוגיים-גופניים; חברתיים; ורגשיים המגבילים את הילד, ובעיקר אתהילד הצעיר, בהתמודדות ובהשתלבות במרחב התנועה.
קוגניטיביים -התפתחותיים

א.חשיבה מאגית,ילדים נוטים לדפוסי חשיבה מאגית,לדוגמא מסוגלים לסבור כי "כיון שחיכיתי הרבה עכשיו תורי"; או "כיון שאני בסדר -הסביבה תתייחס אלי בסדר", קרי לא אפגע; או אפילו "עצם החצייה במעבר החצייה מגנהעלי". לעיתים הילד תופס את המכונית כסימטרית אליו, "אני רואה אותה אז היא רואהאותי" (האנשת המכונית).

ב.אבחנה בין ימין לשמאל:ילדים מתחת לגיל 9מתקשים בהבחנה בין ימין לשמאל. כאשר אנו מתכוונים לחצות, אנו מסתכלים לכל הכיוונים,ובכלל זה לצדדים (שמאלה וימינה) ומאחורי הכתף, ושוב שמאלה, עד שאנו בטוחים שאין רכבמתקרב. הקושי של הילדים להבחין בין ימין לשמאל מחייב אותנו להנחות אותם להסתכל לכלהצדדים, ולמנוע את הבלבול בשלב ההחלטה על חציית כביש ובזמן החצייה עצמה.

ג.הערכת מהירות ותפיסת מרחק:יכולת הילד להעריך מרחקים ומהירויות מוגבלת. הילדעלול לטעות בהערכת מהירויות גבוהות ובהערכת המרחק שעצם מסוים נמצא בו בגלל חוסריכולת לתרגם "קטן - גדול" ל"קרוב - רחוק", או הגבלה ביכולתו לקשר בין גודל העצםלמרחק שהוא נמצא בו. זהו אחד הגורמים החשובים בהערכת מרחק. ילדים גם אינם נוטיםלשייך את מושג המהירות למרחק שעובר כלי רכב בזמן מסוים ולקשרו לקבלת ההחלטה לגביחציית הכביש. דבר זה מביא לשיקול כגון "אם ארוץ מהר אשיג ואצליח".

ד.זיכרון:יש להבחין בין שני זיכרון לטווח קצר ולטווח ארוך. הזיכרון לטווח קצרנבדק על-ידי היכולת לשחזר פריט מיד או דקות אחדות לאחר שהוצג, והוא מוגבל בילדיםבהשוואה למבוגרים. מוגבלות זו אצל ילדים פוגעת גם היא ביכולת הילד לקבל החלטותבטוחות ונכונות בעת השימוש בדרך. למשל, כאשר הילד מתכוון לחצות את הכביש, והואמסתכל לכל הכיוונים, ייתכן שהנתונים שהוא יאסוף לצורך קבלת ההחלטה אם אפשר לחצותיהיו לקויים בשל הקושי שלו במיקום הפרטים הרלוונטיים לזכירה ובאיסוף הנתוניםהרלוונטיים.

ה.סיבתיות:מחקרים מלמדים, כי ילדים אינם מקשרים היטבבין סיבה לתוצאה וסבורים שבכל מקרה הדברים יסתדרו גם בלי התערבות של גורם כלשהו.מכך משתמע שהם עלולים להסתמך יתר על המידה על גורמים אחרים ופחות על עצמם בעתהשימוש בדרך ובעת החצייה. כך, למשל, הם חושבים בעת החצייה שרכב המתקרב אליהם יוכללעצור בכל מקרה, ואינם יודעים שרכב אינו מסוגל לעצור במקום.

ו.הבנתהחוקים:ילדים עד גיל 10 אינם תופסים את תפקודם ואת מטרתם של חוקים בכלל ושלחוקי התנועה בפרט. כיון שכהולכי רגל יש לציית לחוקי חצייה הרי קושי זה מצטרףלבעייתיות של ילדים כהולכי רגל.



לסיכום:חוסר יכולת להעריך מרחקומהירות נסיעה, שהיא חיונית כדי לקבל החלטה אם נספיק לעבור את הכביש לפני שרכב יגיעאלינו. זוהי החלטה מורכבת המחייבת איסוף נתונים של המרחק של כלי הרכב מאתנווהמהירות שבה כלי הרכב נוסע, על-מנת להסיק כמה זמן יעבור עד שכלי הרכב יגיע אלינוולחשב כמה זמן דרוש לנו כדי לעבור במעבר החצייה עד לסיום החצייה.

רגשי
א.אימפולסיביות מול שליטה בדחפים:ילדים בגיל הרךמתקשים לשלוט בדחפים פתאומיים. שליטה זו היא הכרחית כאשר משתמשים בדרך. לעיתיםקרובות הילד מעריך את המצב בשלב הריצה לכביש (לעומת מבוגר שמעריך עוד לפני שמגיעלסף המדרכה). הילדים נוטים להתנהגות אימפולסיבית, ועל כן יש נוטים לחצייה בריצה,ומסתמכים על זריזותם. (בעיקר נצפית התופעה בבנים, ובעיקר כשהתנועה מגיעה דו סטרית,והסכנה גדולה בהתאם).

ב.קשב:יכולת הקשב של ילדים בכלל, ושל ילדיםמתחת לגיל 5 בפרט, מוגבלת. הדבר מתאפיין בכך שהילדים מוסחים בקלות מרעשים וגירויים,ובכך שהם עסוקים בפרטים שאינם רלוונטיים לביצוע המשימה. כאשר תשומת לב הילד נתונהלפרטים ולגורמים רבים ואינה ממוקדת בחציית הכביש, קיים הסיכון שהוא לא יקדיש את מרבמשאביו למשימת החצייה ולכן ייפגעו חלק מהתהליכים שעליו לבצע כדי לחצות אתהכביש

ג.תפיסה אגו-צנטרלית:הילד תופס את הסביבה במושגים רגשיים,ונוטה לראות את עצמו במרכז, כשהסביבה מגיבה אליו, דוגמת תפיסת הילדים את הקמפיין "עצור בטרם תעבור" (שבו העצור יוחס על ידי ילדים כמכוון לנוהג לרכב). לעיתים הדברמלווה בתחושת אומניפוטנטיות ושליטה בעולם. ד.תחושת סיכון:לעיתים ילדיםמוגבלים ביכולת השמירה העצמית (self care) מחד, ובתפיסת הסיכון מאידך. הילד לא מביןאת משמעות הפגיעה, ואינו מבין את הסופיות של המוות. מחקרים מלמדים, כי כושר ההבחנהבסכנה אצל ילדים מותנה בגילם, במינם ובסביבתם. ככל שילד גדל הוא יכיר יותר מצביסכנה בעקבות האינטראקציה עם סביבתו. ילדים צעירים נחשפו לפחות מצבי סכנה, ולכןהימצאותם בדרך מסוכנת יותר בשל אי-יכולתם לתפוס מצבים מסוימים שהם עשויים להיתקלבהם כגורמי סכנה.

חברתי
א.לחץ חברתי:הילד מושפע מןהמבוגר שאיננו ממתין על הסף כי הוא בעל ידע מוקדם, אך הילד אינו יודע שהוא צופהפחות טוב. בגיל מבוגר יותר לחץ חברתי יכול להוביל להתנהגויות של סיכון.

ב.בדיקת גבולות:לעיתים קרובות נוטים ילדים, בעיקר בגיל הצעיר, לבדיקת גבולותכלפי המבוגרים. הדבר יכול להוביל להתנהגות פרובוקטיבית, ואף לפריצהלדרך.

פיזיולוגי
א.אומדן מרחק:חוסר יכולת אומדן מרחק עדגיל 6-7, ורכישת שימור המידות רק מאוחר יותר. ב.ראייה וראות:כיון שהילדנמוך בקומתו: הוא רואה פחות. כיון שהילד נמוך בקומתו: נראה פחות. חוש הראייה הואהחוש העיקרי שאנו משתמשים בו בכלל ובדרך בפרט. התפיסה החזותית של הילדים מוגבלת עלידי קומתם הנמוכה, ראייתם האגפית המצומצמת, אי - יכולתם לשנות במהירות את מוקדהראייה ממרחק קצר למרחק ארוך.

ג.זמן תגובה:לילד זמן תגובה איטיבהשוואה למבוגר - זה בצירוף הערכת מצב לקויה, בעיה בחלוקת הקשב מביאים לכך שמחמיץיותר הזדמנויות.

ד.שמיעה:לילדים רבים מתחת לגיל 7 יש רגישותשמיעתית נמוכה וקושי באיתור מקורות הקול. כמו כן בעיית קשב מביאה להסחת דעת מקולותבלתי רלוונטיים למשימה העומדת בפניהם במידה רבה יותר ממבוגרים. הקשבה לקולותהתנועה, תומכת בחוש הראייה בהחלטה אם אנו יכולים לחצות את הכביש בבטחה.

מדוע ילדים נוטים לחצות בריצה
א. עקב הערכת מהירות לקויה - הילד מחמיץ הזדמנויות.
ב. עקב אימפולסיביות.
ג. עקב תחושה של אומניפוטנטיות (אני אשיג את המכונית).
ד. עקברצון להיות כבר אחרי "המשימההמסוכנת".

המלצות להולכי רגל ולחצית כבישבטוחה
כללי:
 §
ליווי של מבוגר: תמיד עדיף.
 §
ילד צעיר מגיל 3 שנים: לעולם לא ילך במדרכה ללא יד והשגחה צמודה.
 §
אסור לשחק בכביש
 §
רחובמשולב דינו ככביש ולכן אסור לשחק בו.

גיל החצייה:
§
 מומלץ מעל 10שנים.
 §
לעולם לא יפחת מגילאי 7-8 שנים.

יש לאמן את הילדים ולתרגלחצייה לפי הכללים הבאים:
 §
לתרגל ולחזור על מסלול ההליכה הבטוח ליעד, כךשיהיה המסלול הקבוע.
 §
לפני החצייה להסתכל לכל הכיוונים.
 §
לחצות רק במעברחצייה.
 §
לחצות בקבוצה.
 §
לילדים קטנים במידותיהם יש להדגיש כי יחצו במקוםפנוי מכל כלי רכב.

מקורות ותודות
הכתבה מסתמכת על סקירת ספרותמהעולם, על דו"ח הטכניון בנושא היבטים התפתחותיים בבטיחות הולך הרגל, על נתוניםשנאספו ועובדו על ידי פרופ' ברוך פולק ועל מאמר של ד"ר רחל רותם.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו