הסעות ילדים לקייטנה ולבית הספר
בכל שנה נפגעים ילדים רבים ואחדים מהם אף מקפחים את חייהם בתאונות בהסעה לקייטנה או אל בית הספר. חשוב לציין כי בישראל, כמו בארה"ב, המקום המסוכן ביותר לילדים בהסעה הוא תחנת ההסעה - רוב הילדים נפגעים בעת שהם עולים או יורדים מההסעה על ידי רכב ההסעה עצמו או על ידי רכבים החולפים בסביבה.
בכל שנה נפגעים ילדים רבים ואחדים מהם אף מקפחים את חייהם בתאונות בהסעה לקייטנה או אל בית הספר.
חשוב לציין כי בישראל, כמו בארה"ב, המקום המסוכן ביותר לילדים בהסעה הוא תחנת ההסעה - רוב הילדים נפגעים בעת שהם עולים או יורדים מההסעה על ידי רכב ההסעה עצמו או על ידי רכבים החולפים בסביבה.
בעיות הבטיחות העיקריות בהסעות ילדים
אי התקנת אמצעים להגברת בטיחות רכבי ההסעה - בישראל אין רכבים ייעודיים להסעות תלמידים וברכבים המשמשים גם להסעות, לא מותקנים אביזרים היכולים להגביר את בטיחות הילדים, כגון חגורות בטיחות.
- אי התקנת מתקונים מיוחדים להגנה על ילדים בעת העלייה והירידה מהאוטובוס - בישראל אין באוטובוסים מתקונים מיוחדים, כגון מצלמת וידאו לזיהוי ילדים הנמצאים מאחור, מראות מיוחדות בעיקר מאחור, או שימוש בשלט עצור נשלף, כך שהילדים יכולים לחצות את הכביש בבטחה.
- רכבי הסעה רבים בעלי ליקויי בטיחות חמורים - רכבי הסעה רבים אינם בטיחותיים, דבר המגביר את הסיכוי להיפגעות ילדים.
- העדר נהלים ברורים בנושא הסעות תלמידים - הנהלים הקיימים בנושא אינם מספקים ואינם ברורים וחד משמעיים לכל הגורמים העוסקים בנושא. כך למשל: נהלי סריקה לאיתור ילדים על-מנת שלא יישארו ברכב ללא השגחה ונהלי שחרור וקבלת הסעות על-ידי צוות ביה"ס.
- העדר פתרונות המתאימים להסעה בטוחה של פעוטות וילדים עד גיל 6.
- נהגים לא מורשים עובדים בתחום - לפי החוק נהג המסיע 8 ילדים ויותר מתחת לגיל 14 חייב לעבור השתלמות בת 64 שעות הכוללת הכשרה בהסעת ילדים כמו עזרה ראשונה. בפועל - נהגים לא מורשים עובדים בתחום.
- הסעת מספר ילדים רב ממספר מקומות הישיבה - על-פי תקנות משרד התחבורה יש התר להסיע 70 ילדים עד גיל 14 ברכב ההסעה בתנאי שהם אינם עומדים, קרי: 3 ילדים במושב. למותר לציין כי חוק זה קשה ליישום כיוון שאין ליווי מבוגר ובפועל ילדים רבים עומדים בנסיעה, דבר המגביר את הסיכון לפגיעות בעת תאונה.
- העדר ליווי להסעות - תלמידים מגיעים אל תחנות ההסעה ויורדים אליהן ללא מלווה האחראי על נושא הבטיחות, למשל על חציית הכביש בבטחה לאחר הירידה מהאוטובוס.
- בעיות התנהגות מצד תלמידים בהסעות - תלמידים רבים מתפרעים בזמן הנסיעה. התנהגות מסוג זה עלולה לפגוע בבטיחות, למשל להפריע לכושר הריכוז של הנהג, להסטת תשומת לבו מהכביש וכו'.
יש להעלות את הסטנדרטים והמתקונים המיוחדים ברכבים שיקבלו אישור מיוחד להסעת תלמידים, בין היתר:
בהסעות תלמידים תינתן עדיפות לשימוש באוטובוסים בעלי חגורות בטיחות; חיוב מתקונים מיוחדים להגדלת שדה הראייה של הנהג סביב רכב ההסעה ובמיוחד בחלק האחורי; העלאת המובחנות החזותית של האוטובוסים המסיעים תלמידים לבתי-הספר ; הגבלת מספר הנוסעים למספר מקומות הישיבה ומספר החגורות ברכב ועוד.
המלצות להורים בנושא בטיחות ברכב ההסעה
ארגון 'בטרם' ממליץ להורים ללמד את ילדיהם לשמור על כללי הבטיחות הבאים:
- ברכבי הסעה שהינם מיניבוס או טרנזיט, יש לדרוש שהילדים יהיו חגורים במושב בטיחות או בחגורות בטיחות, בהתאם לגילם.
- יש להנחות את הילד שאם נשמט מידו או מתיקו חפץ בקרבת רכב ההסעה, עליו ללכת להודיע על כך לנהג, ורק לאחר הסכמתו להרים את החפץ.
- ילד עד גיל 9 חייב ליווי מבוגר בעת ההמתנה בתחנה, בעלייה ובירידה מההסעה.