אוויר ואווירה בגן הילדים - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

אוויר ואווירה בגן הילדים

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 17.03.2010

בשנות הגן הילדים הצעירים בונים את מערכות החיסון וההגנה שלהם, ברמה הפיזיולוגית וגם ברמה הנפשית. אלה הן גם שנים של צמיחה אינטנסיבית. כדי לעשות זאת, חנן אותם הטבע בקצב מהיר של חילוף חומרים. אחת המשמעויות של חילוף חומרים מהיר היא ספיגה מהירה יותר של חומרים, חלקם מזיקים, מן הסביבה (דרך האוכל, המים והאוויר).



מאת: נריה נצר - לגדול ולחיות בבית בריא


אוויר ואווירה בגן הילדים

"יונתן הקטן רץ בבוקר אל הגן..." מאז כתב ישראל דושמן את המילים העבריות לשיר יש חדש בגן הילדים - האווירה אולי דומה, אך האוויר השתנה. מאוד.

השאלה "איך מזג האוויר ?" היא  כבר לא בדיחה על הרגלי התקשורת של האנגלים. איכות האוויר היום כבר אינה נושא לשיחות אקראיות בלבד. זיהום האוויר הוא נושא מרכזי על השולחן המקצועי, הפוליטי וגם המשפחתי. מדוע ?

גן הילדים הוא מקום שבו נפגשות קבוצות של ילדים צעירים במסגרת חברתית – חינוכית (פעוטון, צהרון ומשפחתון הם מקומות מפגש די דומים, והכוונה כאן היא גם אליהם).  בשנות הגן הילדים הצעירים בונים את מערכות החיסון וההגנה שלהם, ברמה הפיזיולוגית וגם ברמה הנפשית. אלה הן גם שנים של צמיחה אינטנסיבית. שנים שבהן הילדים מכפילים את הגודל, המשקל והגובה פעם אחר פעם. כדי לעשות זאת, חנן אותם הטבע בקצב מהיר של חילוף חומרים.


אחת המשמעויות של חילוף חומרים מהיר היא ספיגה מהירה יותר של חומרים מן הסביבה (דרך האוכל, המים והאוויר). בכל דקה אנו (המבוגרים) נושמים, בממוצע, 12-14 פעמים. ילדים קטנים ותינוקות נושמים גם 20 פעמים בדקה (ובזמן פעילות ומאמץ אפילו יותר). זאת אומרת, שבכל שתיים, שלוש שניות נכנס אוויר חדש לריאות ולדם (זה בערך הזמן שצריך כדי לקרוא את השורה הזאת).
גזים וחלקיקים חודרים דרך הריאות אל מערכת הדם, וממנה הם מגיעים אל המוח ואל שאר תאי הגוף. החמצן מסייע לתהליכי ייצור ובנייה, התפתחות וצמיחה. למעשה, כל תא ותא נושם. פסולת הגזים חוזרת אל מחזור הדם ומערכת הנשימה פולטת את העודפים החוצה. עד כאן, התהליך הנורמלי. אם כך, מה נשתנה ?

מעל מאה שנה חלפו מאז נכתב "יונתן הקטן" והיום קיימים בסביבת הילדים והגן תנאים שונים מאוד. האוויר מכיל היום חומרים רבים שלא נמצאו בו רק לפני מספר שנים (מדידות מראות מעל 40,000 חומרים כימיים חדשים אשר מרחפים באוויר מאז מלחמת העולם השנייה, שהסתיימה ב 1945).


המקורות השכיחים לזיהום האוויר בגן מגיעים מכמה מקורות. הראשון הוא חיצוני, סביבתי. כל מה שמגיע מחוץ לגן. כאן, קיים זיהום מפליטה של מנועי מכוניות ומפעלי תעשייה, ריסוס וחומרי הדברה, אבק דרכים ואבקת צמחים. זהו זיהום שנע ברוח ועובר ממקום למקום.
השני הוא פנימי, בתוך הגן. הוא מגיע ממקומות רבים: חומרי הניקוי שבהם שוטפים את הרצפות והשירותים, הצבעים שבהם צבועים הקירות, חומרי האיטום של החלונות, הדבק ברהיטים ובמשחקים, אבק על הבגדים, מערכות מיזוג לא מטופלות, חיידקים ווירוסים אשר עוברים ברוק, שיעול ועיטושים.

 

מה המשמעות שלהם לחיים ולהתפתחות התקינה של הילדים ?
ראשית, כאשר הגוף עסוק ומנקה את עצמו מחומרים מיותרים ומרעלים שונים, הוא מקדיש לכך אנרגיית חיים. חלק מן האנרגיה אשר צריכה לשמש להתפתחות המוח, העצמות והשרירים מופנית לטפל בבעיות החדשות. התוצאה ? עייפות וחולשה, שיבושים בהתפתחות ובגדילה.

שנית, לעיתים הגוף אינו מצליח לנקות את עצמו מכל הרעלים. לאן הם הולכים במקרה כזה ? מה ש"מטייל" במחזור הדם משפיע על השרירים ועל המוח ומערכת העצבים. מה שהגוף אינו מצליח לסנן ולנקות ממנו - נשמר בכבד, ברקמות השומן ובעצמות. בכל האיברים האלה מצטבר ריכוז רעלים שמתבטא במחלות אשר עלולות להופיע בשנים הבאות.


מה הן הבעיות שכבר נמצא קשר ישיר ביניהן לזיהום אוויר במחקרים מדעיים ?

בעיות הבריאות המוכרות כוללות, בין השאר (מן הקל אל הכבד): הפרעות נשימה והחמרה של אלרגיה, גירוי בדרכי הנשימה ובעיניים, בעיות תנועה, שיווי משקל ויציבות (כדוגמת פרקינסון, אבל לא רק). פגיעה במערכת העצבים ופיגור התפתחותי בילדים (כתוצאה מחשיפה לעופרת ולמתכות כבדות), פגיעה במערכות המין והרבייה, פגיעה בייצור דם,  בתפקודי הכבד והכליות (עד כדי סכנה מוגברת ללוקמיה – סרטן הדם). גם מצבים התנהגותיים, וביניהם הפרעות קשב ואוטיזם, נקשרו לזיהום כימי שמקורו מן האוויר.

 

חשוב לדעת, שחלק משמעותי מן הנזק שנגרם לילדים מזיהום האוויר ניתן להקטין ואף למנוע. איך ?

כדי לטפל במקורות הזיהום החיצוניים נדרשים תהליכים ארוכים של חינוך, מודעות, השפעה ציבורית ותקציבים (קצת מעבר להיקף המאמר הזה).

החלק האופטימי הוא, שיש לנו יכולת להשפיע הרבה על המקורות הפנימיים של הזיהום: אופטימי, מכיוון שאת מרבית שעות היום הילדים מעבירים בדלתיים סגורות: בגן, בבית, ברכב.


מה ניתן לעשות ? הרבה !

מניעת זיהום כימי מחומרי ניקוי נדיפים ניתן למנוע על ידי מעבר לשימוש בחומרים אקולוגיים. מחירם היום דומה למחיר חומרי ניקוי "רגילים" והם זמינים כמעט בכל חנות.

זיהום ממערכות מיזוג ניתן למנוע על ידי תחזוקה שוטפת. מדובר בניקוי תקופתי פשוט של המסננים מן האבק שמצטבר בהם. בנוסף, כדאי לבקש מאיש מקצוע לבדוק לפחות פעם בשנה את תקינות המערכת ותעלות האוורור.

התקנת מערכות לטיהור אוויר הפכה גם היא פשוטה ולא יקרה היום. יש מגוון של מערכות טיהור וסינון אוויר, עם וגם ללא יוניזאטורים. מערכות כאלה, בדרך כלל, ניתנות להפעלה פשוטה ומיידית ואינן דורשות התקנה או תחזוקה מיוחדת. מטהרי אוויר שואבים את האוויר בחדר. אז, הם מעבירים אותו כמה שלבים של ניקוי, בהתאם לרמת הסינון שמציע כל מכשיר. בסיומו של התהליך מקבלים אוויר נקי "כמו פעם", ללא זיהום כימי או חיידקים ווירוסים.

השימוש המקובל היום במתקני טיהור וסינון אוויר משפיע על הבריאות המיידית של הילדים וגם על התפתחותם בשנים הבאות. בעיות קשב וריכוז, הפרעות שינה, שינויים במצבי רוח ועוד, את כולם ניתן לשפר בעזרת אוויר נקי. פשוט, קל ומהיר.

 




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו