למה כל כך חשוב שתינוקות ופעוטות ישנו במהלך היום? - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

למה כל כך חשוב שתינוקות ופעוטות ישנו במהלך היום?

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 21.06.2011

שינה טובה בלילה מתחילה משינה טובה ביום. לשינה ביום יש השפעה על התנהגות הילד בשעות היום ועל השינה בלילה. כמה פעמים שמעתם הורים אומרים "כשהוא עייף אי אפשר לדבר איתו", "כשהוא עייף הוא יורד מהפסים"? ואכן, ילד שישן טוב הוא ילד רגוע, חיוני ומרוכז. ילד עייף הוא ילד עצבני וחסר שקט, שבערב גם יתקשה להירדם וירבה להתעורר בלילה. לכן חשוב לוודא שלילד יש תנאים מתאימים לשינה טובה גם במהלך היום.



מאת: איילת רוזן ישראלי, יועצת ומאמנת הורים ויועצת שינה לתינוקות לילדים, הורים באור טבעי.

 


למה כל כך חשוב שתינוקות ופעוטות ישנו במהלך היום?

מדוע השינה כל כך חשובה?

1.                   שינה היא צורך פיזיולוגי: בדיוק כמו חמצן, מזון או מים. המערכת החיסונית של הילד נבנית בזמן השינה. ילד שישן טוב היא ילד בריא יותר ונוטה לחלות פחות.

2.                   השינה חשובה להתפתחות המוח והגוף: בזמן השינה, כאשר הגוף נח, המוח מעבד את המידע שנקלט. ילדים שאינם מסוגלים להירדם הם פחות רגועים, מוצפים בגירויים ואינם מסוגלים להתרכז במשימה אחת. לעומתם, אלה שקמים משינה הם בדרך כלל רגועים, שקטים ומוכנים ללמוד. שעות שינה הן דבר חיוני להתפתחותו התקינה של הילד, גם מאחר ובזמן השינה מופרש בגוף הורמון הגדילה.

3.                   שינה טובה ביום קשורה לשינה טובה בלילה, ולהיפך. השינה של הילד ביום משפיעה על כמות ואיכות השינה בלילה. ילד שמגיע עייף מדי לערב יתקשה להירדם ויתעורר הרבה בלילה. לעיתים הוא אף יתעורר בשעה מאוד מוקדמת בבוקר. הורים רבים חושבים בטעות, שאם ימשכו את הילד רק עוד קצת, הוא יהיה עייף יותר ויישן טוב יותר. אולם זה עובד בדיוק ההיפך. עייפות יתר מקשה על השינה.

4.                   שינה לא טובה יכולה לגרום לעייפות יתר ולעצבנות. ילדים שמסרבים או לא מצליחים לישון מחוץ לבית או בגן לעיתים קרובות חוזרים הביתה עייפים והולכים לישון מוקדם, שלא נדבר על העצבנות של שעות אחר הצהרים. עייפות זו משבשת ברוב המקרים גם את ארוחת הערב, ומרוב עייפות הילדים מדלגים על הארוחה והולכים לישון רעבים. ולהיפך – ילדים שלא ישנים טוב בלילה מתחילים את היום במצב עייפות.

 

כמה שעות ילד צריך לישון במהלך היום?

שנת הצהריים חשובה לילדים עד גיל שלוש וחצי בממוצע. עם זאת קיימים הבדלים גדולים בדפוסי השינה של תינוקות וילדים, ומספר שעות השינה לו הילד שלכם זקוק ביום הוא אינדיבידואלי וקשור גם למספר שעות השינה שלו בלילה. אז איך תדעו אם הילד שלכם ישן מספיק? באופן כללי, אם הילד שלכם רגוע וחיוני במהלך היום ובשעות אחה"צ, כנראה שלא חסרות לו שעות שינה. בהחלט ישנם ילדים שממעטים לישון ביום ומקבלים את סך שעות השינה שהם זקוקים להן בלילה.

 

ילד מגיל שלושה חודשים עד גיל 8 חודשים זקוק בממוצע ל – 3 תנומות יום בזמן כולל של 3-4 שעות.

ילד מגיל 8 חודשים עד גיל שנה זקוק בממוצע ל – 2 תנומות יום בנות כשעתיים סך הכול.

ילד מגיל שנה עד גיל שנתיים זקוק לשנת צהרים בת 1-2 שעות.

מגיל שנתיים עד גיל שלוש וחצי הילד זקוק בדרך כלל לשנת צהרים בת שעה-שעה וחצי.

 

תהליך הויתור על שנת הצהריים הוא הדרגתי, מתחיל בין גיל שנתיים וחצי-שלוש ומסתיים עד גיל חמש.

עד אז, אם הילד שלכם מראה סימני עייפות בשעות הצהריים, דרבנו אותו לישון, ולו לזמן קצר. בגילאים האלו שנת הצהריים עדיין חיונית ומסייעת לילד להגיע אל שנת הלילה רגוע ונינוח ולא מותש. מומלץ לאפשר ולהציע לילד לנוח בצד בשקט כחצי שעה, לפעמים זה מספיק לו כדי לנוח ולהמשיך הלאה.

 

איפה הילד צריך לישון במהלך היום?

ילד זקוק לשגרה, אך השגרה צריכה להיות גמישה. ילד שהולך לגן יישן במהלך היום בגן. ילד שאינו נמצא במסגרת של גן יכול לישון במיטה שלו, בעגלה או בכל מקום אחר שבו הוא נמצא במהלך היום. חשוב להרגיל ילד לישון גם מחוץ לבית מדי פעם, אין ספק שזה הרגל שיעזור לו וגם יאפשר לאמא להתאוורר ולצאת מחוץ לבית. יחד עם זאת, במידה והילד אינו נמצא במסגרת של גן, אני כן ממליצה שישן שינה אחת ביום לפחות במיטה שלו.

בהקשר זה חשוב לציין כי שינה בתנועה (עגלה, ברכב) היא שינה פחות עמוקה ולכן כדאי להימנע ממנה.

 

מה לעשות אם הילד שלי מתקשה להירדם במהלך היום?

1.                   להשכיב אותו באופן יזום בזמן המתאים לו - לא מומלץ לחכות עד שהילד "יודיע" לך שהוא עייף, אלא להשכיב אותו באופן יזום, כשעדיין אינו עייף מדי, על מנת להקל על תהליך ההירדמות ולעזור לו לישון טוב.

חשוב להשכיב את הילד ב"חלון השינה" שלו, הזמן האופטימלי להשכיב תינוק לישון. מבחינה פיזיולוגית והתנהגותית הילד במצב בשל לשינה, ואז הוא נרדם בקלות וישן שינה רצופה יותר.

במהלך היום חשוב לזהות את הרגע שבו התינוק עייף אך לא עייף מדי, ולהשכיבו בהקדם, תוך כרבע שעה-עשרים דקות. ילד עד גיל 8 חודשים רצוי להשכיב לישון לשנת בוקר כבר שעה-שעה וחצי אחרי ההתעוררות משנת הלילה. ילד שמתעורר מוקדם מאוד בבוקר רצוי להשכיב אפילו אחרי שעה.

2.                   יצירת תנאים מתאימים לשינה ביום - השינה ביום קשה יותר מהשינה בלילה מאחר והתנאים ה"סביבתיים" לשינה קשים יותר. כמות הורמון השינה המשרה שינה נמוכה כשיש אור. לכן חשוב לדאוג להחשיך את החדר במידת האפשר. גם רעשים עשויים להפריע. לפיכך אפשר לעזור לילדים שמתקשים להירדם יותר ביום ע"י החשכת החדר והשקטת הבית או סביבת השינה עד להירדמות.

3.                   טקס שינה. גם ביום - גם במהלך היום כדאי לקיים טקס שינה קצר של כמה דקות כדי להקדים את השינה ביום, לאותת לילד שעכשיו הולכים לישון ולעזור לו לעבור ממצב של פעילות למצב של רגיעה ושינה. מחשיכים קצת את החדר, מחליפים חיתול, שיר או סיפור ולמיטה. גם בעגלה, גם מחוץ לבית, גם במיטה.

4.                   בימים שבהם הילד אינו ישן מספיק במהלך היום, חשוב לדאוג להשכיב אותו בערב בשעה מוקדמת יותר כדי שלא יגיע למצב של עייפות יתר ויוכל להשלים את השעות בלילה.

 

מה לעשות אם לילד קשה לישון בגן?

ישנם ילדים שמסרבים או שקשה להם לישון בגן, מסיבות שונות: התנאים הסביבתיים, לא מספיק עייפים בשעה הזו או עייפים מדי, לא רגילים לישון בגן (או בכל מקום אחר שהוא לא בסביבה הטבעית) ועוד.

חשוב לשים לב לנקודות הבאות:

 

סביבת השינה בגן. לוודא שקיימים תנאים מספקים לשינה בגן. האם החדר מוחשך? האם החדר נעים ורגוע או עמוס במשחקים ובגירויים העשויים להקשות על ההירדמות? האם קיים סדר יום ומעין טקס שינה לפני שנת הצהרים? באיזה שעות ישנים בגן? העיתוי חשוב, כדי שהילד לא יהיה עייף מדי ויתקשה להירדם ולישון.

ברוב המקרים השינה מסתדרת לאחר התמדה של הצוות, עם אווירה נעימה ורגועה ובלי לשדר לילד לחץ או כעס. הילד רואה את כל החברים ישנים והוא מצטרף אליהם בשלב מסוים. לפעמים אחת הגננות מצוות הגן שוכבות או יושבות ליד הילדים וזה מקל עליהם את ההירדמות, לפחות בתקופה הראשונה בגן.

 

לאפשר לילד להביא לגן חפץ מעבר. חפץ מעבר הוא חפץ שמלווה את הילד במעבר שלו מתלות בהורים שלו לעצמאות. שימו לב האם לילדכם יש חפץ שאיתו הוא נוהג ללכת לישון בבית. יש ילדים שנרדמים עם חיתול טטרה, עם דובי קטן, ויש את אלה שמסתובבים בבית עם מוצץ בפה ועוד מוצץ ביד, ואיתם הולכים לישון. אלה חפצי מעבר שמעניקים לילד ביטחון בסיטואציות שבהן הן צריכים להתמודד ולהרגיע את עצמם לבד ללא ההורים. חפצים אלה מסייעים לילדים להירדם בגן, וחשוב להיות מודעים לכך ולאפשר להם לקחת מהבית כל חפץ רלוונטי שיכול לעזור להם בגן.

 

לא ניתן להכריח ילדים לישון שנת צהריים.  ישנם מקרים בהם ילדים מפסיקים לישון בצורה ספונטנית או טבעית.  אם ילד לא רוצה לישון ולא מגלה סימני עייפות, כנראה שהגוף שלו לא זקוק לכך. בוודאי שאין להיכנס איתו למאבקי כוח. כמו טקס השינה בערב, גם הזמן שלפני השינה ביום צריך להיות נעים ורגוע.

 

 

לסיכום,

השינה ביום קשה יותר בשל התנאים הסביבתיים (אור, רעש, גירויים) ויחד עם זאת חשובה מאוד לילד.

אבל, עם מודעות ועזרה של ההורים יהיה לילד קל יותר להירדם במהלך היום, להישאר חיוני ועירני ביום ולהירדם בקלות יותר בלילה.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו