דיאטת השמנה לתינוק יש חיה כזו? - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

דיאטת השמנה לתינוק יש חיה כזו?

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 23.03.2010

פעם כולם סגדנו לתינוק השמן והעגלגל. היום עם המודעות שהתפתחה הן לנושא ההשמנה והן להשלכות של הרגלי האכילה בילדות על המבוגר הדברים השתנו והדגשים תוקנו. אבל מה עושים עם התופעה ההפוכה שבה התינוק לא מעלה במשקל?



מאת: יעל שי דקל    ייעוץ מקצועי: מיטל לוי, דיאטנית קלינית


דיאטת השמנה לתינוק יש חיה כזו?

המושג "דיאטה" נתפס אצל מרבית האנשים כתהליך תזונתי שמטרתו היחידה היא ירידה במשקל. אבל בעצם מדובר במשטר אכילה שמותאם באופן אישי ולצרכים המיוחדים של האדם הזקוק לה. לתופעה של תת-המשקל ודיאטת השמנה יש הרבה פחות מודעות, והיא זוכה לתשומת לב מועטה בקרב הציבור הרחב ולפעמים אפילו ללגלוג. אולם בפועל היא קשה לא פחות, כי מי שיש לו בעיית תת משקל לא הגיע לשם מרצונו החופשי בדרך כלל.

מה זו דיאטת השמנה?

כאשר מדברים על "דיאטת שמנה" מתכוונים למשטר אכילה שמטרתו להעשיר את התפריט בקלוריות, תוך שמירה על האיזון הנכון בין אבות המזון ואספקה מתאימה של מינרלים וויטמינים החיוניים לגוף. אין הכוונה כאן לאכילה בלתי מבוקרת של מזון עתיר שומן, או על אכילה של ג'אנק-פוד, ממתקים, גלידות ועוגות. דגש נוסף לאכילה ולאיזון של החומרים שנכנסים לגוף הוא על מתי או יותר נכון כל כמה זמן אוכלים.

מי צריך את זה בכלל?

דיאטת השמנה היא נחלתם של כל חתכי האוכלוסייה כאשר לכל גיל ישנה מטרה שונה לדיאטת השמנה. אמנם המכנה המשותף והכוונה הראשונית היא להוסיף משקל, אך האמצעים והמטרות משתנים עם הגיל ועם הדרישה המקצועית.

הקושי לעלות במשקל בקרב תינוקות ופעוטות יוצר בעיה שעלולה להפריע להתפתחות התקינה של הילד בהמשך חייו ולכן יש חשיבות למעקב של טיפת החלב ושל הרופא ההתפתחותי. המעקב הצמוד וההדוק לאורך השנים הראשונות וההעשרה הקלורית נעשית בהתאם למגבלות סוגי המזון שהילד מסוגל לצרוך ועלינו לזכור כי הכלכלה של התינוק בשנה הראשונה משתנה באופן משמעותי בין בחודשים הראשונים לאחרונים.

כאשר אחות טיפת חלב או הרופא ההתפתחותי אומרים כי יש להתחיל בדיאטת השמנה חשוב לקחת את הדברים ברצינות. לדברי מיטל לוי, דיאטנית קלינית, הנתון שאמור להדליק את הנורה האדומה הוא כאשר הילד יורד בשני אחוזונים בעקומת המשקל. כלומר אם הילד עולה במשקל באופן סביר אך הוא נמצא בתחתית העקומה זו אינה סיבה מספקת לדיאטה. כמובן שחשוב לשים לב לגנטיקה במקרה הזה.

אז איך עושים דיאטת השמנה לתינוק?

כאשר מדובר בתינוק קטן הניזון מהנקה מלאה יש לנסות לשאוב על מנת לראות כמה הילד אוכל והאם זה מספיק לתינוק בגילו ובגודלו. הכמות המקובלת היא בין 120 ל-150 סמ"ק לק"ג של הילד ליממה.

חשוב גם לשים לב האם כמות היציאות ומספר חיתולים רטובים תקין. דבר נוסף שחשוב לבדוק הוא האם התינוק מגיב וחיוני. במידה ואין דברים חריגים אבל עדיין יש ירידה, או אין עליה במשקל, מומלץ לשלב תחליפי חלב. אם זה עדיין לא מספיק, יש לחזור ולהיוועץ בדיאטנית האם כדאי לעבות את מידת הריכוז של התמ"ל או לשלב קורנפלור או דייסת דגנים.

חלק מהאחיות בטיפת חלב ממליצות לשלב תוספת של שמן. עצה זו מצוינת כאשר מדובר בתינוק גדול יותר אשר ניזון גם מארוחות של מזון מוצק. דרכים נוספות שניתן לבדוק עם הדיאטנית היא הוספת סוכר שנקרא פוליקוז או העשרת המזון הניתן בתוספים כדוגמת שקדיה או טחינה.

 

באופן עקרוני אם הירידה באחוזונים מתחילה כאשר התינוק עובר לאוכל מוצק, הרי ההמלצה תהיה לא להחשיב את הארוחה של המזון המוצק כארוחה מלאה ולהוסיף לה בקבוק. הסיבה היא שבארוחה של המזון המוצק לא תמיד משולבים כל אבות המזון ולא בטוח שיש בה את כל הקלוריות הנחוצות כפי שיש בחלב האם או בתמ"ל.

חשיבות הרגלי האכילה בעת דיאטת השמנה

כשמדברים על הרגלי אכילה, מתייחסים לסדר יום הכולל ארוחות מסודרות והפרשי זמנים בין ארוחה לארוחה. הכוונה היא ליצור מסגרת של שלוש ארוחות מרכזיות ועוד שתים עד שלוש ארוחות ביניים. חשוב לזכור כי לאחר שלוש שעות מערכת העיכול מתרוקנת מקלוריות זמינות לפעילות והגוף משתמש במצב כזה במקורות אנרגיה חלופיים. מאחר ובתינוקות עסקינן, הרי שלוחות הזמנים שלהם היא שבדרך כלל מכתיבה את ההאכלות. אולם על פי רוב הם באמת יבקשו לאכול כל שלוש שעות בעצמם.

ומבחינה רגשית?

הטענה היא שכשם שחשוב לא ליצור מודעות יתר אצל ילדים לנושא ההשמנה אלא להתמודד עם הדברים בצורה שכלתנית ולחבר אותם למקום הבריאותי של העניין, כך יש להתנהג עם הסובלים מתת משקל. בכל מקרה חשוב לשמור על כל הנושא נטול דרמות. כל האמהות שרודפות אחרי הילדים עם הבננה או מבטיחות הרים וגבעות במידה ויבלע עוד כפית יוצרות אצל הילד את אותה הפרעת אכילה שתהייה לילד שסופרים לו סוכריות או כפות של פירה שהוא בולע. נסו לשמור את הדאגה בליבכם ולשדר לילד עסקים כרגיל.

 

 




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו