חשיבות צריכת ויטמין D בקרב תינוקות וילדים - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

חשיבות צריכת ויטמין D בקרב תינוקות וילדים

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 21.07.2010

הגיע הקיץ ועימו המאמצים הגדולים לחסוך מילדינו את החשיפה לשמש. אך מחקרים מראים כי בישראל ברוכת השמש, קיים מחסור בוויטמין d בקרב 30% מהאוכלוסייה, מחסור שמתקשר למחלות מסוימות. איך ניתן להגביר את כמות ויטמין זה במזון ילדינו?



מאת: רונית דוייב, מנהלת מדעית אבוט יצרנית סימילאק


חשיבות צריכת ויטמין D בקרב תינוקות וילדים

ארץ שטופת שמש אבל נטולת ויטמין d - הכיצד?

הגיע הקיץ ועימו המאמצים הגדולים לחסוך מילדינו את החשיפה לשמש. אך מחקרים מראים כי בישראל ברוכת השמש, קיים מחסור בוויטמין d בקרב 30% מהאוכלוסייה. חסר זה מתקשר לאוסטיאופורוזיס ולמחלות אחרות כמו סרטן וסוכרת. הימצאות של ויטמין d ברמות מספקות משפיעה על צמיחת התאים בגוף, מחזקת את מערכת החיסון ואת העצמות ומסייעת לספיגת הסידן אצל פעוטות ובכלל.

 

מודעות ההורים לנושא מגיל צעיר, תוך אימוץ הרגלי תזונה נכונים וסגנון חיים פעיל מחוץ לכותלי הבית והמתחמים הממוזגים יסייעו לשפר את רמות הויטמין d בגופו של הילד.  

 

למרות כל מה שידוע לנו על ההשפעה המזיקה של חשיפה מופרזת לשמש, אין עדיין אפשרות מעשית להגיע לרמות סבירות של ויטמין d בגוף ללא חשיפה מספקת לשמש ו/או צריכתו בדרכים משלימות, כגון מתן מזונות מועשרים בויטמין d, מתן תמ"ל גם לאחר גיל שנה, המכיל את רמות הויטמין d הדרושות להתפתחות הגוף וכד'.

כאמור, חסר בוויטמין d מזוהה עם מחלות רבות, המופיעות בגילאים מתקדמים יותר, ביניהן: דלדול העצם (אוסטיאופורוזיס - "בריחת סידן"), סוגים שונים של סרטן, סוכרת, מחלות אוטואימוניות אחרות ועוד.

יותר ויותר מחקרים מוכיחים שראשיתן של חלק מהמחלות הללו מופיעה בילדות המוקדמת (כמו אוסטיאופורוזיס). החדשות הטובות הן שיש בכוח התזונה לסייע במניעתן.

 

הפתעה - השמש הישראלית אינה מבטיחה רמות מספקות של ויטמין d!

מתברר שלמרות שישראל היא מדינה ברוכת שמש, 30% מכלל האוכלוסייה בממוצע סובלים מחוסר בוויטמין d. הסיבות לכך הן השינויים בהרגלי חיים שהתחוללו בעשורים אחרונים, וביניהם: מעבר פעילות ממגרש המשחקים השכונתי לשכונה הוירטואלית שבמחשב, בניית מגדלי דירות גבוהים, זיהום אויר ושימוש יתר בתכשירי הגנה מפני שיזוף – כל אלה מונעים מקרינת השמש לייצר בעורנו ויטמין d בכמויות מספקות.

בקרב קבוצות גדולות באוכלוסיה בישראל, בעלות מנהגי לבוש צנועים על רקע דתי ושמירה על לבוש מסורתי, החסר בוויטמין d מגיע אף ל-100% בשל חשיפה מעטה מידי לשמש!

 

למה צריכת ויטמין d כל כך חשובה בקרב תינוקות?

היום כבר ברור שלתזונה בשנים הראשונות לחיים השפעה מכרעת לא רק על בריאות התינוק, אלא גם על בריאותו כמבוגר. מסת העצם נבנית כבר בילדות וחסר בסידן עלול לגרום לפגיעה בחוזק העצם, לסיכון מוגבר לשברים ולרככת בילדים. לסידן, תפקידים נוספים בפעילות התקינה של מערכות ואיברים נוספים בגוף כגון: המוח, הלב מערכת החיסון ועוד.

ויטמין d חשוב להתפתחות התינוק, הוא שומר על רמות תקינות של סידן וזרחן בדם ומעודד בכך את בניית העצמות הקטנות של התינוק. ויטמין d חיוני גם לאיזון מינרלים בגוף, לקרישת דם, לפעילות לב ומערכת העצבים ולשמירה על רמות האינסולין בדם.

 

כמו כן, משרד הבריאות בישראל ממליץ לתינוקות עד גיל שנה לצרוך תוסף ויטמין d. אך מה קורה לאחר גיל שנה. מי בודק את רמות ויטמין d של ילדינו?

מסתבר שבארה"ב נמצאו חסרים של  ויטמין d בקרב ילדים ועקב זאת אומצה שיטה לבדיקה רמות הויטמין d בילדים עם הגיעם לגיל שנה ובהתאם החלטה על המשך טיפול.

 

אנמיה, חוסר ברזל וחוסר ויטמין d הם החסרים התזונתיים השכיחים ביותר בתינוקות ובפעוטות. מקור לויטמין d במזון ניתן למצוא בדגים שמנים (שמן דגים) וחלבון ביצה ומזונות מועשרים.

הבעיה היא שלתינוקות ופעוטות קשה להגיע לרמה המומלצת לצריכה של ויטמין d וברזל מהתפריט היומי ולכן חשוב לצרוך מזונות מועשרים או לתת השלמה תזונתית, המאפשרת לאמא "לסמן וי" בסופו של יום על התפריט שתינוקה צרך, תוך ידיעה שקיבל את הויטמינים והמינרלים החיוניים לגדילתו.

 

חשוב לדעת:

  • תוספת של ויטמין d לתינוקות עד גיל שנה במסגרת מחקר שנערך בפינלנד הוריד את מקרי סוכרת נעורים (סוכרת סוג 1) ב-80% ביחס לאלה שלא קיבלו.
  • רמה נמוכה של ויטמין d מגדילה את הסיכון לסוכרת סוג 2.
  • לקיחת תוסף ויטמין d מקטינה את הסיכון לשפעת.
  • קליטת אור השמש מאחורי חלון זכוכית לא מביאה לייצור ויטמין d.
  • גם אם קיימת צריכת סידן בכמות המומלצת, ללא צריכה מתאימה של ויטמין d ניתן לסבול מאוסטיאופורוזיס.
  • מומלץ להמשיך להזין בתרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) לאחר גיל שנה על מנת לספק לגוף ויטמין d  בכמויות הנדרשות לו

 

כיצד ניתן להגביר את רמות הוויטמין d בגוף?

מומלץ לתת לתינוקות ויטמין d על ידי תוספי תזונה, מזונות או חשיפה קצרה לשמש (לא לפני גיל שישה חודשים). נשים מניקות צריכות לקחת תוספים שמכילים ויטמין d כדי להגדיל את רמות הוויטמין בגופן וכך להעשיר את חלב האם בוויטמין d.

המלצות תזונת מוצרים עם סידן:

לפעוטות מומלץ לתת 3-4 מנות חלב ביום, כאשר מנה היא:

1 כוס שתיית חלב, 1 גביע יוגורט/מעדן, 2 כפות (50 גר') גבינה רכה, 1 פרוסה (כ- 30 גר') גבינה קשה.

מנת תרכובת מזון לתינוקות 240 מ"ל מספקת לפחות 40% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין d, סידן וברזל.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו