לגדל תינוק צמחוני - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

לגדל תינוק צמחוני

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 24.09.2011

בין אם בחרתם לעצמכם תזונה צמחונית מסיבות בריאותיות, או מתוך חמלה כלפי בעלי-החיים וסיבות אקולוגיות נוספות, בוודאי תרצו לגדל גם את התינוק שלכם כך. הנושא מעלה שאלות רבות: האם זה בריא? מה חשוב לאכול? ומה עושים אם בגיל שנתיים הוא מבקש שניצל?



לגדל תינוק צמחוני

בין אם בחרתם לעצמכם תזונה צמחונית מסיבות בריאותיות, או מתוך חמלה כלפי בעלי-החיים וסיבות אקולוגיות נוספות, בוודאי תרצו לגדל גם את התינוק שלכם כך. הנושא מעלה שאלות רבות: האם זה בריא? מה חשוב לאכול? ומה עושים אם בגיל שנתיים הוא מבקש שניצל? יכול להיות שהאחות בטיפת חלב תנסה להפחיד אתכם, או שהסבתא תדאג. למעשה, איגודי התזונה האמריקנים והקנדים קובעים כי לגדל ילד צמחוני או טבעוני זה בריא  כאשר התפריט מתוכנן כראוי.

 

מה חשוב לאכול?

בחצי השנה הראשונה, המזון המתאים ביותר עבור התינוק הנו חלב אם. החל מ4-6 חודשים מתחילים בהדרגה להוסיף מזונות נוספים- ירקות, פרות ודייסות מדגנים שונים. במקביל, רצוי להמשיך בהנקה, לפי המלצות משרד הבריאות- עד גיל שנתיים.  חלב של אם צמחונית או טבעונית מזין כמו חלב של אם אוכלת בשר, אם היא אוכלת תפריט מאוזן מהצומח. בתקופת ההריון וההנקה מומלץ לקחת תוספי מזון כגון ברזל וb12 . מחקרים מראים כי ויטמין b12 מהאם עובר לתינוק דרך החלב.

החל מגיל שנה הילד כבר יכול לאכול הכל, וניתן ליצור תפריט מאוזן אשר יכלול מזונות מהמשפחות הבאות: דגנים (מומלץ מלאים!), קטניות, פרות וירקות.  מומלץ לכלול בתפריט מזונות כגון טחינה, ממרח שקדים ואבוקדו. במקרה של תפריט צמחוני ולא טבעוני, ניתן להוסיף גם ביצים. מוצרי חלב פרה אינם מועילים כפי שנהוג לחשוב, היות והסידן שבהם אינו נספג בגוף בצורה טובה.

בשר כידוע הוא מקור טוב לחלבונים ולברזל, אך ניתן לקבל זאת גם באמצעות מזונות מהצומח.

מזונות מהצומח עשירים בברזל: תרד מבושל, פטרוזיליה, שמיר, תפוח-אדמה, סלק, רסק עגבניות, אפרסמון, צימוקים, משמש מיובש, תאנים מיובשות, שעועית, חומוס, אפונה, עדשים, טופו, קינואה, לחם מלא, גרעיני חמנייה, טחינה, שקדים ואגוזים.

לשיפור הספיגה, מומלץ לאכול מזונות המכילים ברזל יחד עם מזונות המכילים ויטמין c (כגון עגבנייה, פירות הדר).

חלבונים מהצומח: לקבלת חלבון מלא יש ליצור צרופי מזון של דגנים (עדיף מלאים) וקטניות. למשל: פיתה עם חומוס, אורז עם עדשים (מג'דרה), אפונה ותירס. ניתן לשפר את איכות ע"י שילוב אגוזים, שקדים או סומסום - כגון חומוס עם טחינה.

 

דוגמה לתפריט יומי

הנה דוגמה לתפריט יומי מאוזן, המתאים לפעוט מגיל שנה:


ארוחת בוקר

דייסת שיבולת שועל עם אגס/ תפוח, בתוספת כפית ממרח שקדים

ניתן להמתיק עם סילאן, צימוקים, בננה או דבש מגיל שנה

 

ארוחת עשר

פרי

 

ארוחת צהריים

מג'דרה, מנת ירקות מבושלים וטחינה

או: קינואה עם טופו, סלט ירקות

 

ארוחת ארבע

פרי

 

ארוחת ערב

מרק כתום או מרק ירקות אחר

לחם מקמח מלא עם אבוקדו או טחינה

 

מי מחליט מה?

לעתים הורים צמחוניים שואלים את עצמם: האם זה "בסדר" שאני אחליט עבור התינוק שלי שהוא לא יאכל בשר? למעשה, בתחילת חייו, אתם מחליטים עבורו הכל.

כשהוא יגדל הוא יבחר בעצמו מה ללבוש, האם ללכת לסמר סקול, האם להירשם ללימודי ביולוגיה או ספרות, וגם- האם להיות צמחוני או אוכל בשר.

עם זאת, ילדים לומדים מגיל קטן לבצע בחירות עצמאיות ולפתח העדפות לטעמים. תפקידם של ההורים בהכתבת התפריט הוא לכן מוגבל. כהורים, אנו יכולים לקבוע איזה מזון ייכנס הביתה ומה יוגש בארוחות.  הילדים מצידם יקבעו האם וכמה לאכול מן המזון שהוגש להם. לכל ילד יש דברים שהוא אוהב לאכול, ודברים שלא. עם הזמן, תלמדי מה הוא מוכן לאכול, מתוך המגוון הרחב של מזונות מהצומח. הילד שלי למשל, אוהב עדשים ירוקים אך לא כתומים, לא מוכן לגעת בפירה אך אוהב תפוח-אדמה בתנור, ויאכל כמעט כל דגן או תבשיל ירקות אם אוסיף לזה רסק עגבניות. ישנן ארוחות בהן הוא אוכל הרבה וארוחות שכמעט ואינו נוגע באוכל. ואז, לפני שאני מתחילה לדאוג ומנסה לכפות עליו לגמור מהצלחת, אני מזכירה לעצמי שהוא ילד בריא, חזק ומלא באנרגיה. וזאת, למרות שמעולם לא נגע בבשר!

 

אמא, אני רוצה שניצל!

מה עושים אם הילד מבקש בשר? זה יכול לקרות החל מגיל שנה וחצי-שנתיים, אם הוא רואה אחרים אוכלים בסביבתו. לכן, חשוב לבחור גם את הסביבה בה מגדלים את הילד. למשל, אם בחרתם לשלוח אותו לגן רגיל בו מגישים שניצל לארוחת צהריים, יהיה קשה מאד לגדל כך ילד צמחוני. “אסור לך" לא עובד טוב. במקום זה, אפשר מגיל קטן להכיר לו חיות משק, על מנת שיפתח כלפיהן חיבה וחמלה. השלב הבא הוא לקשר בין התרנגולת או הפרה לבין השניצל או ההמבורגר. בנוסף, מומלץ להיות בקשר עם משפחות נוספות צמחוניות או טבעוניות, ובמידת האפשר למצוא או ליצור יחד מסגרת לילדים אשר תואמת את השקפת עולמכם. 

 




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו