הורות אמפתית או כל ילד הוא יחיד ומיוחד!

מאת: ורד שפרונג-קופליק - מרצה ומנחת קבוצות הורים בתחומי האינטלגנציה הרגשית, תקשורת בין אישית ושפת גוף.



הורות אמפתית או כל ילד הוא יחיד ומיוחד!

 

מאת: ורד שפרונג-קופליק - מרצה ומנחת קבוצות הורים בתחומי האינטלגנציה הרגשית, תקשורת בין אישית ושפת גוף.

 

"אני מאוד זריז וספורטיבי ובני איטי , מסורבל וכבד- קשה לי עם זה "...

"לאחר שלושה בנים נולדה בתנו, כל השנים חלמתי על חוגי בלט והילדה רוצה רק רכיבה על סוסים- אני כל כך מאוכזבת..."

"נכון שאני רוצה את הטוב ביותר עבור ילדי , אני מקווה ש הוא ימשיך את מה שאני לא סיימתי ...."

לרב ההורים יש רשימה מוכנה של  ציפיות וחלומות עבור ילדיהם, רשימה אשר מקורותיה מגיעים מההתנסויות שלנו ומחלומות לא מוגשמים שלנו,ממי ומה שהיינו כילדים , מנטיותינו, אמונתנו  ודעותינו.

מערכת ציפיות זו לא תמיד מתאימה לכישוריו, יכולותיו  ונטית ליבו של הילד.

 

על אף הכוונות הטובות, ההורים מפעילים לחצים כבדים או "מטמינים מוקשים" לילדיהם .ז"א הורים דוחפים את ילדם לפעילויות ועסוקים שלא תמיד מתאימים לילד , נכונים לו וליכולות שלו או פעיליות שלילד אין עניין בהם.

הורים  מבזבזים אנרגיה רבה בניסיונות שכנוע , שמלווים בתחושת  קשות כשהתוצאה היא הורה וילד מאוכזבים ומתוסכלים.

הילדים אינם מעמידים בספק את הציפיות , אך הם בהחלט מרגישים שהם אינם עומדים בציפיות ו"משהו לא בסדר בהם"!

על ההורים מוטלת החובה להיות מסוגלים להכיר בעובדה כי ילדם הוא אכן יחיד ומיוחד על כשרונותיו ונטית ליבו המיוחדת רק לו.

 

זאת ההורות האמפתית במיטבה - המזהה את רגשותיו של הילד , מבינה את התנהגותו עירה ליכולות שלו ומעודדת אותו מתוך אהבה.

גבול דק מפריד בין דרבון ילד להשתדל מאוד בתחום שאנו מתכננים עבורו (אך לא בהכרח מתאים לילד), לבין תחושת הכישלון שעלולה להווצר אצלנו ואצל הילד ופגיעה בהערכה העצמית של הילד והערכתנו אליו.

 

 

לעומת זאת : חיזוקים על מאמצים שהושקעו ולאו דווקא על הישגים, משפרים את הערכה העצמית ומגבירים מוטיבציה.

הערכה עצמית נבנית ומתפתחת ע"י שתי אמונות בסיסיות:

אני אהוב ללא תנאי!

אני בעל יכולת, נחשב ויש לי מה להציע!

האהבה והערכה ההורית הן החמצן של הילד, ילדים יחושו מיד באהבה בלתי מותנת וירגישו בטוחים יותר .

טיפוח אווירה תומכת במשפחה ומערכת ציפיות מציאותית המתייחסת לייחודו של הילד ומתאימה ליכולתו, תגדיל את הסיכוי כי הילד יגדל עם תחושת ביטחון ורצון להתמודד עם תחומים רבים בחייו.

אמצעי עזר מומלץ להפנמת הגישה וטיפוח יכולת ההכלה אצל ההורים וגם הילדים הם ספרי הילדים העוסקים הנושא, אחד מהם הוא: " להיות אחר זה בסדר " (טוד פאר , הוצאת כתר)

המציג דמויות שונות בציורים יפיפיים, אשר נתפסות בחברה כ-" אחרות", והספר נותן להן מקום כי להיות אחר זה בסדר!