איך להתכונן יחד לשגרת היום יום בבית הספר

ילדכם יכנס לכיתה א' בקרוב ואתם עומדים בפני סוגיות חדשות בהן טרם התנסתם. מי יהיה עם ילדכם בכיתה, על מה צריך להקפיד על מנת להקל את המעבר על הילד ועוד....



מאת: נורית אלקלעי, בעלת תואר מוסמך בפיתוח תוכניות לימודים, מתוך הספר "מתחילים בית ספר המדריך להורים"


איך להתכונן יחד לשגרת היום יום בבית הספר

הכי חשובים - החברים של ילדיכם:  הורי ילדי הגן מתבקשים בדרך כלל לציין שמות של שלושה חברים של ילדם, כדי לשבצם באותה כיתה בבית הספר. במידה ואינכם בטוחים שלילדיכם שובצו חברים, בדקו זאת ללא היסוס עם הגננת. ודאו שלפחות אחד מהחברים מהגן ילמד עם ילדכם באותה כיתה. התחלות ושינויים הנעשים עם חברים, נינוחים יותר ונותנים הרגשת ביטחון. בהמשך, ילדכם יבחר חברים חדשים מקרב כל ילדי הכיתה. שיבוץ הילדים מהגן לכיתות נעשה בידי יועצת בית הספר, והיא מנסה להרכיב כיתות מאוזנות ככל האפשר מבחינת, מספר בנים ובנות, קרבת מגורים בין הילדים, התחשבות בבקשות ההורים, ואפיוני ההתנהגות והאישיות של ילדיכם מחוות הדעת של הגננת.

 

לא כל שיקולי הרכבת הכיתות ושיבוץ התלמידים בהם, יפרשו לפניכם, הנושא רגיש ביותר ולכן נעשה בדיסקרטיות מרבית. היועצת נעזרת  במנהלת ולעתים גם בצוות הניהול. כבדו, סמכו והאמינו בשיקול הדעת של העושים במלאכה, כאשר אתם פונים אליהם בבקשות לשינוי בשיבוץ.

פגשתי מדי שנה הורים שהיו נחושים לשנות את שיבוץ ילדיהם, לכיתה שבה חשבו שלילדיהם חברים רבים יותר. במרבית הפעמים נעשה ניסיון רב להיענות לכל הבקשות מצד הנהלת בית הספר והיועצת, במקרים שלא הייתה אפשרות לשנות את השיבוץ, נוכחתי לראות שילדיהם מצאו חברים חדשים בכיתה בפרק זמן קצר מאוד והיו מרוצים מהאפשרויות החדשות שכיתה בהרכב חדש זימנה להם.

בטחו ביכולות ילדיכם שיוכלו להצליח בכל הרכב של כיתה  שישולבו בה, גם אם לא כל חבריהם הטובים עמם בכיתה. חברים טובים הנמצאים בכיתות מקבילות יכולים להיפגש בהפסקות ואחר הצהריים כדי להמשיך את קשרי החברות ביניהם.

 

בספרה "כיתה א מחכה לנדב", מציגה המחברת אירית ויסמן מינקוביץ, פחדים מוכרים היטב וחשוב לתת להם מקום.

נדב מפחד שלא ימצא את דרכו לכיתתו בחזרתו מההפסקה, בית הספר גדול בעבור הקטנים הרגילים לחצר הגן החמימה, המוכרת והאינטימית.
בתכניות ההכנה לכניסה לבית הספר נהוג היום להכיר לילדים את החצר ואת מקומן של הכיתות; רוב המחנכות בכיתות א מייחדות את הימים הראשונים לביסוס ביטחון התלמידים, ועורכות להם טיול היכרות בכל בית הספר. אם אתם חשים שטיול נוסף עמכם יחזק את ביטחון ילדכם, עשו זאת ללא היסוס.

נדב מודאג שמא יטעה בתשובותיו לשאלות מורתו. חשש מוכר ולגיטימי; מניסיוני, חשוב להסביר לילדיכם שאל בית הספר מגיעים כדי ללמוד דברים חדשים ובלתי ידועים ולכן גם טעויות הן בסדר. בנוסף אפשר ליידע את המחנכת לגבי חשש זה כדי שתעודד את הילדים גם לטעות.

ישנם ילדים שחוששים מהמורה ואף מתביישים ממנה. היכרות נוספת אישית יכולה להפחית תחושות אלו.

ישנם ילדים שאימת הילדים הבוגרים מהם בבית הספר גדולה. אחים בוגרים יכולים להיות כתובת מתאימה וכמובן תכנית חונכות בה ילד מכיתה ה או ו חונך ילד מכיתה א, בתכנית מתאימה של בית הספר.

 

 

 

 

 

 

 

טיפ קטן שיעזור לכם להרגיש כמו ילד בכיתה א ולהזדהות עמו. רדו על הברכיים, הגביהו ראש, היו בגובה ילדכם... או אז תגלו מה באמת רואה ילד מגובה נמוך כל כך. דברים רבים נראים גדולים, רחוקים ומפחידים מגובה זה. (שערות בנחיריים, מכנסי המורה ונעליה, ציפורניי רגליים מטופלות וצבועות ועוד).

 

הורים מאחלים לילדיהם בדיוק את אותם הדברים שהמורים מאחלים לתלמידיהם:

שיהיו חדורי מוטיבציה ללמידה, שיגלו סקרנות אינטלקטואלית, ושיהיו בעלי צימאון לקריאה ובעלי אומץ להתמודד עם העולם!