טיפים לילדים שעולים לכיתה א'

המעבר לכיתה א מרגש ומפחיד, זוהי תופעה לגיטימית מאוד וביחד עם זאת אם לא נעזור לילד שלנו בשלבים הראשונים הוא יכול לפתח חוסר ביטחון עצמי שיוביל בהמשך לבעיה חברתית. לכן כאן התפקיד שלכם ההורים הוא מאוד חשוב ביצירת חוויה חיובית למעבר מהגן לכיתה א. איך עושים זאת?



מאת: בטי שרם, הבעלים והמייסדת של מכללת אפקט


טיפים לילדים שעולים לכיתה א'
המעבר לכיתה א' הוא מעבר מאוד מרגש מצד אחד ומפחיד מצד שני, מבחינת הילד הוא עובר תהליך של בגרות מהגן לבית הספר, כלומר הוא יצטרך ללמוד ולהכין שיעורי בית, מידת המחויבות שלו תגדל ובנוסף לכך הוא משנה את הסביבה החברתית שלו שזה דבר מפחיד בפני עצמו. במילים אחרות אפשר לומר שהילד שלכם נכנס לתקופת חוסר וודאות גדולה, וכפי שאתם המבוגרים עושים הכל כדי לשמור על שליטה בחייכם ולהימנע מחוסר וודאות כך גם ילדיכם עושים, הם בדיוק כמוכם רוצים לדעת שהכל יהיה בסדר ושהם יצליחו לרכוש חברים חדשים, שהמורה תהיה טובה, ושהם יבינו את החומר הנלמד.
 

אז מה אתם יכולים לעשות?

יש ביכולתנו לעזור לילדנו שעולים לכיתה א' להתמודד עם הפחדים והחששות שהם מרגישים לפני ההגעה לבית הספר.
את הטיפים הבאים רצוי להתחיל לבצע שבועיים לפני כדי לעזור למוח לקלוט את התמונה וליצור אותה במציאות.
ילדים משתמשים בכוח הדמיון בחייהם אפשר לראות זאת שמביטים בהם משחקים משחק, הם ממש בעולם דמיוני משל עצמם, זהו כוח עצום ליצירת מציאות שהולך ונעלם עם השנים, בעצם ככל שאנחנו גדלים אנחנו מוותרים על מתנה שיש לכל אחד מאיתנו ליצור את מציאות חינו ולשפר אותה. 
המטרה של הטיפים הנ"ל היא לעזור לילדים שלנו עם כוח שכבר קיים אצלם והוא לא זר להם לכן יהיה להם מאוד קל לעשות זאת.
 

1. לבקש מהם לספר לכם על היום הראשון בבית הספר

איך הם היו רוצים שהוא יהיה, מה הם רוצים ללבוש, את מי הם רוצים לפגוש, איך תגיב המורה שלהם שהיא תראה אותם, מי יהיו החברים שלהם, איזה משחקים הם ישחקו, כמה כיף ושמח יהיה להם. אחרי שהם יספרו לכם על החוויה המעצימה שלהם תבקשו מהם בכל יום לפני השינה לעצום עיניים ולדמיין את הסיפור שלהם באמצעות כוח הדמיון. 
הערה: חשוב להסביר לילדים על כוח הדמיון ושהמוח שלנו מתייחס לדמיון כאילו הוא מציאות לכן זהו כוח מאוד חשוב שאתם רוצים ללמד אותם .
 

2. לשחק אתם משחק תפקידים בבית 

איך הם מגיעים לבית הספר הילד יכול פעם אחת להיות המורה ופעם אחת כילד וכך גם ההורה ישחק פעם מורה ופעם ילד. 
המטרה של המשחק היא לאפשר להם להביע רגשות וחששות שיעלו ולהציע ביחד אתם פתרון אפשרי. 
כאן אנחנו משתמשים בכוח פתרון הבעיה, דרך המשחק נעלה את החשש אם קיים ונציע לו פתרון, נראה כיצד הילד חושב ומה עובר עליו ויהיה יותר קל להבין איפה נמצא החשש של הילד ולהציע לו פתרון.
 

3. נלמד את הילד שלנו את כוח המשיכה

נסביר לילדים שלנו שיש בעולם שלנו כוחות על שיכולים לעזור לנו לקבל דברים שאנחנו רוצים וכוח המשיכה הוא אחד מהם, כלומר להסביר לילד שלנו שהוא כמו מגנט והוא יכול למשוך אליו אומץ, שמחה, חברים, וכל דבר טוב שהוא רוצה. 
לבקש מהילד לדמיין שהוא מגנט לחברים טובים ושהוא מושך אליו חברים טובים, לדמיין שהוא מגנט לאומץ ואיך האומץ עוזר לו לדבר, להביע את עצמו ולרכוש חברים. 
 
בטי היא בעלת תואר ראשון ושני בחינוך, בעלת ניסיון של 18 שנים בתחום ההוראה, הדרכה והנחיית סדנאות וקבוצות.