איך להכין את הילדים לכיתה א?

אז רגע לפני שהילדים יתחילו ללמוד קרוא וכתוב, יפתרו תרגילים בחשבון ובשלבים הבאים, גם יקראו את שיר השירים ויכירו את סוגי האדמות בישראל, הורים רבים ימצאו את עצמם מתחבטים בשאלה, איך להכין את הילדים לכיתה א? ובשאלה, האם בכלל צריך לנקוט בפעולת הכנה מקדימה שכזאת?



איך להכין את הילדים לכיתה א?
מעבר מהגן לבית הספר, מהווה כשלב חשוב ומרגש בחייהם של ילדים ואולי אף יותר, בחייהם של ההורים. 
אז רגע לפני שהילדים יתחילו ללמוד קרוא וכתוב, יפתרו תרגילים בחשבון ובשלבים הבאים, גם יקראו את שיר השירים ויכירו את סוגי האדמות בישראל, הורים רבים ימצאו את עצמם מתחבטים בשאלה, איך להכין את הילדים לכיתה א? ובשאלה, האם בכלל צריך לנקוט בפעולת הכנה מקדימה שכזאת?
 
לעבוד עם הילדים על שיפור השפה
שיפור אוצר המילים אצל הילדים, יהווה כצעד חשוב ומשמעותי בהליך ההכנה לכיתה א' ולבית הספר בכלל. 
למעשה, ניתן להשיג את המטרה ולעבוד על שיפור השפה אצל ילדים צעירים, בצורה יחסית פשוטה וזאת על ידי פעולות כגון: הקפדה לדבר איתם בשפה רהוטה ונכונה, לקרוא להם סיפורים הכתובים בשפה יפה וכיוצא בזה.. 
עבודה על מוטוריקה עדינה
בכדי לוודא שהילדים יגיעו מוכנים לכיתה א, ההמלצה היא לעבוד איתם גם על שיפור מוטוריקה עדינה – כאשר, אותה עבודה יכולה לטמון בחובה זמן משותף של כיף והנאה. 
בין הפעולות אותן ניתן לבצע לצורך המטרה: השחלה של חרוזים, יצירת קולאז'ים, יצירת פסלים מפלסטלינה או חמר ופעולות אמנותיות אחרות, אשר מצריכות שימוש במוטוריקה עדינה. 
לבלות עם הילדים בגני משחקים
כן.. קראתם נכון, גם פעילות מחוץ לבית, בפארקים ובגני משחקים, יכולה להוות חלק בלתי נפרד מהליך ההכנה של הילד לקראת כיתה א ושגרת הלימודים אותה היא טומנת בחובה. 
כשהילד נמצא בחוץ, הוא יכול למעשה, לפתח את המוטוריקה הגסה -  בעת טיפוס על מתקנים, רכיבה על אופניים או ביצוע כל פעילות אחרת מחוץ לכותלי הבית, הילד זוכה להפעיל את גופו, לחזק אותו ולאמן את השרירים.
למידה יכולה להיות גם חוויה כיפית ומהנה
עבור הורים רבים, הכנה לכיתה א' מצריכה נגיעה בנושאים לימודיים. אבל בכדי שהילד אכן ישתף פעולה ואף ילמד בצורה נעימה, חווייתית ומהנה, ההמלצה תהיה לשלב את הפעילות הלימודית במשחקים. לדוגמא, ניתן ללמד אותו לזהות מספרים על ידי קריאת לוחות זיהוי של מכוניות. ניתן ללמד אותו תרגילים בחשבון, שעה שמכינים עמו ביחד עוגיות – "היו לך 2 עוגיות, אכלת 1, כמה נשארו לך?" וכיוצא בזה... 
חיפוש של מסגרת הכנה רלוונטית 
כיום, ניתן למצוא לא מעט תוכניות ייעודיות אשר מטרתן להכין את הילדים לקראת כיתה א'. לרוב המסגרות הללו כרוכות בעלות כספית מסוימת – אך יש לא מעט מקרים בהם ניתן לקבל סבסוד מטעם גוף כזה או אחר, כך שהעלות תהיה סמלית. 
ההמלצה היא לבחור את המסגרת בקפידה, לבדוק מה נכלל באותו הליך הכנה, בכמה מפגשים מדובר, מה אורך כל מפגש, כמה ילדים משתתפים בסדנה, מי מנחה אותה ולמעשה, כל פרט אחר אשר בכוחו להבטיח לכם שאכן מדובר בבחירה נכונה עבור הילד שלכם. 
כאמור, כל הורה יכול להכין את הילד שלו לכיתה א' באופן עצמאי וזאת על ידי ביצוע פעולות פשוטות, אשר טומנות בחובן זמן איכות עם הילד. 
כאמור, מי שלא סומך על עצמו ומרגיש שבכדי להשלים את המשימה הוא יצטרך עזרה חיצונית מקצועית, אז תמיד קיימת האפשרות לאתר מסגרת הכנה לכיתה א' – בשנים האחרונות, הביקוש למסגרות שכאלו נמצא במגמת עלייה, ובהתאם לעלייה בביקוש, ישנה גם עלייה בהיצע. 
כמובן, שבמידה והתקבלה החלטה על מסגרת שכזאת, ההמלצה תהיה להקפיד ולבחור אותה בתבונה, על מנת ליהנות משקט נפשי, שאותה המסגרת אכן תענה על ציפיות ודרישות ההורים ולא פחות חשוב מכך, תתאים לילד.