לפ-טופ לכל ילד- לא בהכרח משפר הרגלי למידה

מחקר חדש בדק את השפעתו של פרויקט הלפ-טופ לכל ילד ומצא כי לא היה שיפור בהרגלי הלמידה של התלמידים בשפה ובמתמטיקה ואף לא הגברה של המוטיבציה.




תרגמה וערכה: עדי ליפטשר


לפ-טופ לכל ילד- לא בהכרח משפר הרגלי למידה

פרוייקט הלפ-טופ לכל ילד הוקם במטרה לשפר את הלמידה במחוזות העניים ביותר בעולם ע"י הפצה נרחבת של מחשבי לפ-טופ לשימושם של ילדים בביה"ס ובבית.

הפרויקט פועל ב36 ארצות ובמסגרתו חולקו עד כה יותר משני מיליון לפ-טופים, אך אין כמעט ראיות מוצקות המעידות על ההשפעה של הפרויקט.

 

מחקר חדש של ה-inter-american development bank בא לבדוק האם אכן הפרויקט משיג את מטרותיו.

מטרתו של המחקר היא להעריך את פרויקט הלפ-טופ לכל ילד באמצעות מדידת השפעתו של הפרויקט על הישגים אקדמאיים וניתוח האפקט שלו על היכולות הקוגניטיביות של הילדים.

המחקר בחן את ההשפעה של גישה מוגברת למחשבים על 319 בתי ספר ציבוריים בקהילות קטנות ועניות בפרו במשך 15 חודשים.

 

החוקרים לא מצאו אף ראיה לכך שהתוכנית מגבירה למידה בשפה או במתמטיקה ואף לא נמצאה השפעה על נוכחות בכיתה או השקעת זמן בהכנת שיעורי בית.

יתר על כן, בניגוד להנחת היסוד של הפרויקט כי הימצאות המחשבים תגביר את המוטיבציה בקרב התלמידים, מממצאי המחקר העידו כי לא כך הדבר.

נתון נוסף מראה כי הפרויקט לא השפיע על הרגלי הקריאה של הילדים. נתון מפתיע בהיווכח בעובדה שהימצאות הלפ-טופים הגבירה באופן משמעותי את זמינות הספרים לתלמידים.

 

למעשה, הכנסת המחשבים הפיקה, במקרה הטוב, שינויים צנועים בשיטות הפדגוגיות בבתי הספר,

 אך על אף התוצאות העגומות, ישנו גם צד חיובי למחקר; הפרויקט הביא לשיפור ביכולות הקוגניטיביות של הילדים.

החוקרים אומרים כי הסבר אפשרי לממצאי המחקר הוא היעדר הוראות מובנות למורים באיזו פעילות להשתמש על מנת להשיג מטרה לימודית מסוימת.