מתכוננים יחד לכיתה א'

ההתרגשות לקראת תחילת בית הספר רבה ועצומה, גם לכם ההורים וגם לילדיכם. הנה מספר המלצות שיעזרו להכין את הילד למה שצפוי לו וכן אוסף של הצעות לטיפוח יכולות ילדיכם, לפני הכניסה לבית הספר ובשנה הראשונה.



מאת: נורית אלקלעי, בעלת תואר מוסמך בפיתוח תוכניות לימודים, מתוך הספר "מתחילים בית ספר המדריך להורים"


מתכוננים יחד לכיתה א'

א. מומלץ לשתף את ילדכם בקנייה משותפת של הציוד לכיתה שיצטרך ללימודים, ילקוט לפי טעמו, מחברות וכלי כתיבה שונים לפי בקשת המורה. הקנייה המשותפת מלווה בהתרגשות ובשמחה, והחוויה תיזכר נעימה. בתי ספר נוהגים להכין להורים החדשים רשימות מסודרות ומפורטות לגבי הפריטים הנחוצים.

ב. חשוב לשוחח עם הילד לגבי ציפיותיו מהמעבר מהגן לבית הספר, לבדוק עמו את מחשבותיו ואת עמדותיו לגבי הכניסה לכיתה א. כדאי לשוחח עם הילד על ההבדלים בין הגן לבין בית הספר, ואני ממליצה בחום על ביקור בבית הספר לפני תחילת שנת הלימודים כדי להכיר את הסביבה החדשה ולפוגג מקצת מהחששות.

ג. המעבר לבית הספר הוא הזדמנות לחיזוק יכולותיו של ילדכם; אפשר להציע לו משימות שלעצמאות ושליטה:

  1. לבקשו להיות שותף בסידור חדרו
  2. לעודדו להתקלח באופן עצמאי
  3. לאתגרו בצחצוח שיניים בבוקר ובערב ללא התערבותכם ה"לוחצת"
  4. להכין בגדים בערב בשביל הבוקר ולהתלבש ללא עזרת הורים.
  5. לתרגל עמו בחירה בין שני ספרים, משחקים או אפילו בין שני חוגים. טיפוח יכולת בחירה מחזקת פעמים רבות את היכולת לוותר ובכך חשיבותה, יכולת זו היא צעד חשוב בהתפתחות הילד.

 

ד. לפניכם אוסף של הצעות לטיפוח יכולות ילדיכם, לפני הכניסה לבית הספר ובשנה הראשונה:

משימות לטיפוח שליטה  עין -יד

  1. הציגו מספר עצמים או ציורים דומים אך שונים במעט, ובקשו מילדכם להצביע על ההבדלים.
  2. הציגו מספר צורות שונות ודומות ובקשו למתוח קו מחבר בין צורות דומות.
  3. גזירה במספריים.
  4. הציעו לילד להעתיק צורות בהתבוננות.
  5. זמנו פעילויות של ציור, גזירה והדבקה.
  6. משחק  בפלסטלינה או  בצק, השחלת חרוזים לשרשרת.
  7. ציור בעפרונות תוך הקפדה על אחיזהנכונה של עיפרון.

 

משימות הקשבה

  1. שחקו במשחק משותף בו אתם מסבירים את ההוראות, הבנת הוראות בעל פה במשחק, משפרת את יכולת ההקשבה ואת ארגון המידע, כישורים הנחוצים מאוד בתהליך הלמידה.
  2. חשוב שתעודדו את ילדיכם להשתתף במשחקי ילדים שוב כאימון והתנסות להשתלבות בחברה לפי כללים והתחשבות בזולת .

 

קשר בין הכתוב לשפת הדיבור:

  1. כשילדכם מספר לכם סיפור, כתבו אותו בלשונו והראו לו את הכתוב כדי שיקשר בין המילה המדוברת למילה הכתובה.
  2. במהלך הקראת סיפורים בקשו מילדכם להצביע על האותיות המוכרות.
  3. דפדפו עם הילד בדפי הספר כדי שיקשר בין הקריאה לדפדוף.
  4. הפנו את תשומת לבו של הילד לשלטים המציינים מקום ולמספרי בתים בשני הכיוונים בסדר עולה ובסדר יורד.

 

משימות להעשרת אוצר המילים של ילדיכם

  1. הרבו בהקראת סיפורים לילדיכם, ילדים רוכשים ומעשירים את אוצר המילים שלהם משמיעת סיפורים.
  2. שחקו עמם בהמצאת חרוזים.
  3. היכרות עם אותיות מזדמנת בנקל דרך התבוננות בשלטי חוצות, בכותרות העיתונים, בספרי ילדים, ובכל מקום שהעולם האורייני שלנו מציע.
  4. שלבו ילדיכם פעילויות, למשל הציעו לילדים לגזור אותיותמהעיתון ולהרכיב את שמות בני המשפחה, רהיטים בבית, צבעים, חיות, וכדומה.
  5. הציעו להם לחפש אותיות מסוימות  בספר או בעיתון, לאחר שמצאו אפשר לסמנן בצבע או לגזור אותן.