טיפים ללקויי למידה המתחילים את שנת הלימודים

שנת הלימודים החלה, להלן טיפים שיסייעו בשילובם של ילדים ליקויי למידה במערכת החינוך.

מאת : זהבה קלנר - מנהלת רשת מכון "אותיות", כישורי למידה ופרוייקטים חינוכיים.
טיפים ללקויי למידה המתחילים את שנת הלימודים

 

-          יש לגשת למחנכת ולשתף אותה בתוצאות האבחון שהילד עבר ובעיקר בהתאמות הנדרשות בעקבות האבחון.

-          יש לאמן את הילד לעשות זאת בעצמו גם מול מורים מקצועיים/מורים מחליפים.

-          לפתח את המושג "סנגור עצמי". למשל, שילד ייגש ויזכיר למורה שהוא נבחן בעל פה ולא בכתב.

-          ילדים המקבלים הוראה מתקנת בביה"ס נדרשים לצאת לעיתים משיעורים החשובים להם מאוד מבחינת דימוי עצמי כמו ספורט/שיעור מקהלה/אומנות. אם זה חשוב לילד יש לבקש לשבץ אותו אחרת במערכת השעות. כך יקבל את שעות ההוראה מבלי להקריב דברים החשובים לו.

-          אם יש גורם חיצוני הנותן לילד הוראה מתקנת, כדאי מאוד ליצור קשר עם ביה"ס. ביה"ס הרואה שנכנס גורם שלישי לתהליך, מרגיש מחויב גם כלפי הגורם הנוסף.

-          כדאי מאוד שילד המתקשה בכתיבה ישב ליד תלמיד שיכתוב הכל על ניר קופי. יש לחשוב על הדדיות כך שהילד הלקוי יעזור לאותו תלמיד להיבחר לקבוצת הספורט/לוועד/יעזור לו בחשבון ועוד...

-          ילד עם בעיות קשב יבקש מהמורה בתחילת השנה 5 דקות של יציאה מהכיתה לצורך התאווררות באופן קבוע.

-          יש להשקיע הרבה בבניית דימוי עצמי חיובי דרך תחביב מיוחד, בו הילד יוכל להתבלט. למשל, סוסים, נגרות, שירה, ספורט, הקמת להקה ועוד... כך הילד ידע שהוא "שווה" גם אם בתחום הלימודי עדיין קשה לו.

-          חשוב לנסות להיבחר לוועדות בכתה כדי לשמור על המקום החברתי למרות הליקוי.

 

והעיקר, לדבר ולהזכיר את הליקוי כחלק מכלל התכונות באופן טבעי. כך גם החברה תקבל את זה.

 

בהצלחה !