לנהל את המשפחה כעסק?

ניהול בית דורש משאבים רבים של כסף, זמן ואנרגיות. כדי לא לקרוס מהרגליים, מציעה נעמה וייסבורט, יועצת כלכלית למשפחה, להשאיל את תפיסת העולם הארגונית למבנה המשפחתי.


מאת: נעמה וייסבורט, מיסדת ומנכלית "נעמה המרכז לכלכלה אישית"


לנהל את המשפחה כעסק?
 
העברת האחריות הכלכלית לכל אחד מבני הבית

מבנה ארגוני של מחלקות:

 
סוגי המחלקות, מספרן ותפקידן משתנים ממשפחה למשפחה.  אך לרוב, נמצא כי בראש המחלקות יושבים המנכ"לים המשותפים, הלא הם ההורים. במרבית המקרים, הם מכהנים גם כמנהלי המחלקות השונות ואף כבעלי התפקידים בתוכן. בבית קיים תקציב מוגדר המורכב ממשכורות, קצבאות, עזרה קבועה מההורים ואולי גם כסף משכר דירה.
אם נבחר לנהל את הבית כפי שמנהלים עסק מצליח, האווירה בבית וההתנהלות השוטפת בו יהיו טובים הרבה יותר, נחסוך לעצמנו מתחים ותיווצר שיתופיות בין בני הבית. 
 בבית העסק אותם מנכ"לים המשותפים קובעים יעדים, כללים ונהלים, מגדירים תפקידים ושוכרים עובדים מיומנים אשר הוכשרו לתפקידם ואשר עוברים חפיפה מסודרת. כמו כן, בעסק המנכ"לים המשותפים נצמדים לתקציב מסודר, מתכננים צפי הכנסות ומגדירים תקציבים למחלקות השונות ע"פ היעדים שהוגדרו.

 

אז איך מנהלים בית כמו עסק לכל דבר?

ראשית, עלינו להגדיר את התפקידים השונים היטב ולחלק אותם בין בני הבית.  ילדים, כמעט בכל גיל, יכולים לקבל על עצמם אחריות בבית. ילדים גדולים יכולים אף לשמש כ"מנהלי מחלקות".
לצורך הדוגמה, ניקח את משפחת לוי: ניצה, אם המשפחה (38), דובי, אבי המשפחה (38), ניצן וליאת, תאומות בנות 10, עידו בן ה-4 ונפתלי, עולל בן שנתיים. 
כאשר פורטים היטב את המשימות תחת מחלקת הניקיון של הבית ומחלקים את העבודה, עולה התמונה הבאה: ניצן מונתה לאחראית כלל הניקיון בבית, ואף משמשת כשוטפת הכלים באופן קבוע.  ליאת אחראית על הכביסה (כיבוס, ייבוש וקיפול), עידו אחראי על פינוי שולחן ארוחת הערב (בזהירות, כמובן) וכן על פינוי הכביסה המקופלת לחדרים, ונפתלי הצעיר אחראי להניח את צלחתו בכיור. ההורים, במקרה זה, מקבלים את האחריות על יתר עבודות הניקיון.
אך היכן נכנסת גם האחריות הכלכלית? ניצן, אחראית המחלקה, נדרשת לספק את המשאבים הדרושים לצורך ביצוע המשימות במחלקתה.  עליה לקבל רשימת בקשות מיתר בני משפחתה בנושאים תחת תחומי אחריותה, לוודא כי מוצרי הניקיון השונים אכן נרכשים בזמן, ואף לעמוד בתקציב מוגדר לשם כך. אם ניצה ודובי נמצאים בנופש במהלך השבוע, עליה למצוא חלופות ראויות למילוי תפקידם, באם על ידי העברת סמכויותיהם לאחיה, או שמא שכירת עוזרת בית. נבחרה חלופת עוזרת הבית? אולי מוטב שתבקש מאחראי רשימת הקניות בבית לוודא לרכוש מותגי ניקיון זולים במיוחד החודש, על מנת לעמוד בתקציב שנקבע לה להוצאות הניקיון.
 
יתכן מאוד כי בהתחלה יהיה  בטרחה מועדת לפורענות אבל קחו את זה כהשקעה לטווח ארוך שתקל עליכם את ניהולו השוטף של הבית. 

הנה מספר טיפים לייעול השיטה:

  1. קבעו כללים ברורים ופשוטים. ילדיכם מסוגלים לעקוב אחר הוראות פשוטות, והצלחה בהן תעודד אותם להמשיך. כלומר, על ליאת לבחון את כמות אבקת הכביסה בכל שבת בערב, וכאשר נותר לה רבע או פחות מהמיכל, עליה לבקש מאחותה תוספת עבור הקניה הבאה.
  2. הגדירו תקציב ריאלי. דעו מהי ההוצאה החודשית / שבועית של כל מחלקה ותפקיד, הקצו לו סכום ריאלי למימוש, וכמובן אל תשכחו לסכום את כלל ההוצאות ולוודא שאינן חורגות מן ההכנסות הביתיות.
  3. הציבו יעדים אינדיווידואליים ומשפחתיים. מעתה, עלינו לחסוך 30 ש"ח בחודש על חומרי ניקוי. ליאת אחראית לעשות שימוש מושכל בחומרי הכביסה, ניצן תעשה שימוש חסכוני בסבון הכלים ודובי, אשר מבצע את הקניה בפועל, יבחר בחומרי הניקוי הזולים ביותר. כך יושג היעד המשפחתי, באמצעות יעדי משנה אישיים. אגב, את 30 השקלים מומלץ, במידת האפשר, לנתב לטובת צ'ופר לעוסקים במלאכה. זוהי דרך מצוינת לקשור ישירות בין חסכון לתוספת בהכנסה פנויה.
  4. הדריכו וקיימו חפיפה מסודרת. ילדיכם עומדים בפני שיעור חשוב לחיים, וחשוב שיצליחו בו וייהנו ממנו. לשם כך, עליהם לדעת היטב כיצד להתנהל, מה מצופה מהם, ואיך לקיים את תפקידם.  זהו תחום אחריותכם, כהורים. הקנו להם את המיומנות על מנת להצליח.
  5. וגם, האצילו סמכויות לגורמים מקצועיים.  דוגמת הניקיון היא פשוטה. אך ישנם תחומי אחריות שבוודאי לא מתאימים לילדכם, ולעתים גם גדולים עלינו, המבוגרים. השתמשו ביועצים פנסיוניים, במורים פרטיים, ביועצי מס, בעוזרות בית ובכל גורם אשר נכון לכם להיעזר בו על מנת להשיג תוצאות טובות יותר, במסגרת תקציבכם.
  6. ניהול המשפחה כעסק יכול להיות מורכב בהתחלה. חשוב לשמור על פתיחות מחשבתית וגמישות, אך בו בזמן להקנות לבני הבית הצעירים את היכולות להתנהל עצמאית נכונה ופורה.