אהבה ראשונה בקרב ילדים

אם נביט בילדים שסביבנו אולי נזכה לראות את הניצנים הראשונים של האהבה ביניהם. איך נראית אהבה בגילאים הצעירים, מהן הדרכים שבהן מביעים ילדים אהבה אחד לשני ואיך עלינו להגיב לביטויים אלו כהורים? האם יש בידנו כלים ללמד את ילדנו כיצד לנהוג כשהם מביעים אהבה?



מאת: בת-שיר סולמי

 


אהבה ראשונה בקרב ילדים

אם נביט בילדים שסביבנו אולי נזכה לראות את הניצנים הראשונים של האהבה ביניהם. מי שהתבונן בהם מספיק זמן ולעומק, יכול לספר לכם על גילויי אהבה שנראים כבר מגילאי 3, 4 ומשתנים בהתאם לאפיוני הגיל. איך נראית אהבה בגילאים הצעירים, מהן הדרכים שבהן מביעים ילדים אהבה אחד לשני ואיך עלינו להגיב לביטויים אלו כהורים? האם יש בידנו כלים ללמד את ילדנו כיצד לנהוג כשהם מביעים אהבה?

כמו בכל אחד מתחומי החיים, הילדים ילמדו בעצמם איך נכון להם לנהוג וגם אנחנו נלמד לצפות בהם, לתת את התיווך הנכון במידת הצורך ולאפשר להם לחוות את אהבתם בעצמם.

 

אהבה בגילאי שנתיים -שלוש

בין אם אתם בעלי ידע בחינוך לגיל הרך, או הורים לילדים, ודאי שמתם לב שעד גילאי שנתיים לערך האינטראקציה החברתית בין ילדים מסתכמת בדרך-כלל בישיבה זה לצד זה ומשחק האחד ליד השני. אחרי גיל זה ילדים מתחילים בהדרגה להתייחס אל הילדים האחרים שבסביבתם ולרצות יותר בחברתם. המעורבות החברתית גוברת עם הגיל, כמובן, לפי אופיו של כל ילד וקצב ההתפתחות שלו. אפשר לראות ילדים בני שלוש שבוחרים בקרבתו של ילד או ילדה ספציפיים ומעדיפים את חברתו על פני חברתם של ילדים אחרים. אפשר לראות זוגיות כבר בגיל שלוש. ילדים שבוחרים באותו בן/בת זוג כשותפים לריקוד באופן קבוע , מעבירים אליו את התור במשחק חברתי ואפילו הולכים יד ביד בטיול. בגילאים אלו גילויי החיבה הם טבעיים ונטולי בושה או מבוכה.

 

אהבה בגן חובה

חלק מהמאפיינים ההתנהגותיים של גילאי 4-6 הם מעורבות רבה בתהליכים חברתיים, מוסריים ותרבותיים, כמו שאלות על לידה, מוות, נישואין, יחסים במשפחה. אם תשימו לב ילדים בגילאים אלו מבלים חלק גדול מזמנם במשחק סוציו-דרמטי המדמה משפחה. ילדים בגיל הזה מתחילים להבחין בין תפקידים מגדריים של המינים. אם נדע להדריך את הילדים בצורה נכונה, נקפיד לשמור על היחסים בין הבנים והבנות על מנת למנוע פילוג והפרדה פיסית בין הקבוצות. בגילאים אלו ילדים מתחילים להימנע מנשיקות וחיבוקים אפילו עם ההורים או בני משפחה, כמו כן הם מתחילים לעסוק בכיסוי הגוף ובשמירה על פרטיותם. באופן טבעי, ילדים בגיל הזה נמנעים בדרך-כלל מלהביע גילויי אהבה או רצון בשהייה עם בני המין השני, למרות שהקרבה לבני המין השני מעוררת בהם התרגשות. בגילאים אלו אנו שומעים לפעמים ביטויים כמו "מאוהב ב", או "רוצה להתחתן עם", אך נדמה כי אין הבנה עמוקה של הילדים את המילים הללו.

 

אהבה בבית הספר היסודי

ודאי חולפת גם בכם קרוסלת הזמן שמזכירה לכם את האהבה הראשונה בימי בית הספר. הפעם הראשונה שהתעניינתם בבני המין השני או לפעמים בבני מינכם בצורה אחרת, מרגשת יותר ובוגרת יותר. בגילאי בית הספר ילדים כבר יודעים לקרוא על אהבה ובמקביל גם לכתוב עליה. בבית הספר יש מספיק זמן בשיעור להתבונן במושא אהבתם, לשרבט במחברת או ביומן את התחושות החדשות הללו ובמקרים מסוימים גם להתוודות בפניו/ה על הרגשות. אחרי ההתעלמות מבני המין השני בגילאים צעירים יותר, מתחילים הילדים להיות מודעים אחד לשני בצורה מעוררת וחדשה. כמו כן, בגילאים אלו ממשיכה ההבחנה בין הבנים לבנות בתחומי עניין וצורות בילוי והצורך בבילוי משותף הולך ודועך. למרות שקשה לארגן מפגשים של כיתה שלמה, חשוב לקיים מפגשים משותפים, על מנת למנוע קרע בין שתי הקבוצות ולהמשיך להיפגש כקבוצה אחת.

 

אהבה בגיל ההתבגרות

נראה כאילו כל פעם שילדים מתאהבים בילדות או להיפך היא-היא ההתאהבות הראשונה, כי קשר ראשון לכל גיל ולכל שלב מרגיש אכן אהבה חדשה לגמרי. אין ספק כי ההורמונים המשתוללים בגיל ההתבגרות תורמים להתרגשות ולפרץ אדרנלין סביב קשרים שנוצרים בין המתבגרים. בגיל ההתבגרות הכוח של ההשפעה של הקבוצה החברתית גדל מאד וילדנו יכולים להיכנס לקשר שנתפס בעיניהם כאהבת חייהם. באופן טבעי, אהבה בגילאים אלו מובילה ברוב המקרים למגע פיסי, שמחייב אותנו להיות בקשר מספיק פתוח עם ילדנו, כדי לשוחח ולכוון בתחום המיני מחד ולהיות קשובים וסובלניים מאידך, למה שמטריד אותם. המודעות הפיסית של הילדים והילדות שלנו, שהנצה בגילאים צעירים יותר ונמצאת בשיאה בגיל הזה, מביאה אותם להתעניין בהסרת שיער או שינויים אחרים בגופם ועלינו להיות שם ולעזור להם לאהוב את עצמם ואת איך שהם נראים, כדי שיוכלו להגשים את אהבתם לאחרים.

 

אהבה ראשונה של הילד ושלנו כהורים

ילדים מתאהבים. בגן, בכיתה, בביקור אצל חברים או באמצע נופש משפחתי באחד מהמלונות באילת. כהורים, עלינו להכיר בכך שכמו שאנו מרגישים תחושות שונות כלפי אנשים שונים, כך גם ילדנו. עלינו להשלים עם ההכרה שילדנו אוהבים ילדים או אנשים, על פי בחירתם ובסיטואציות שונות, ואין באפשרותנו לשלוט על רגשותיהם. יחד עם זאת, אם נשאף לפתח בילדנו לאורך השנים את האהבה לעצמם, את הדימוי החיובי שלהם בעיני עצמם, הם יירצו לפתח קשרים עם אנשים שנוהגים בהם בדרך חיובית ואוהבת. כמו כן, חשוב שנתווך ונאיר לילדנו נקודות שחשובות בעינינו, תוך הדגשת תחושת הביטחון והאמון שיש לנו בהם תמיד.