10 דברים שכדאי לדעת בכדי להצליח בפעילות יצירה עם הילדים בבית

החורף משאיר אותנו בבית ימים ארוכים עם הילדים ואת חלקם אנו מעבירים בפעילויות יצירה. כהורים חשוב שאנחנו נספק להם את המרחב, כלומר זמן, מקום וחשוב מאוד חומרי יצירה. להלן 10 דברים שיעזרו לכם ההורים להצליח בפעילויות יצירה עם הקטנים.



מאת: רחלי גזית, מנהלת תחום יצירה בחברת גורי לינרו


10 דברים שכדאי לדעת בכדי להצליח בפעילות יצירה עם הילדים בבית
 
 
  1. אין דבר כזה ילד שלא אוהב ליצור. היצירה היא בטבע שלהם. אם הם לא יוצרים זה בגלל שלא חשפנו אותם מספיק לעולם היצירה, או שלא מצאנו עבורם את תחום היצירה המתאים עבורם. 
  2. ביצירה יש ערך מוסף אדיר עבור הילדים – היא מוציאה אותם מהמסכים, מלמדת אותם על עולמות של דמיון, ועל כך שהחיים הם לא רק מתמטיקה של 1+1 שווה שתיים, אלא שביצירה יש המון אפשרויות ביניהם אתה יכול לבחור, וכל האפשרויות טובות ונכונות. 
  3. ליצור עבור הילדים מרחב יצירה נטול שיפוטיות. אתה לא חייב סדר פעולות קבוע, אתה לא חייב כלום, אתה יכול לעשות איך שאתה רוצה ואיך שאתה אוהב והכול בסדר, וזה גם המסר להורים – ליצור עבור הילדים מרחב יצירה נטול שיפוטיות. לכן, על תגידו לילד "איזה יופי של יצירה, מה רואים פה?" כי זאת אמירה שיפוטית וכוללת גם סתירה פנימית - אם זה יפה אז איך אתה לא רואה מה יש פה? למבוגר לא היינו אומרים דבר כזה... 
  4. מומלץ לשאול אותם על התהליך – "מה חשבת שעשית את זה? מה נתן לך את הרעיון?" לא תמיד הילד מחפש את התוצאה – הוא בעיקר נהנה מהדרך והתהליך. התוצאה פחות חשובה, והעיקר הוא ליהנות מהיצירה. 
  5. להימנע מלחבר אותם לחשיבה התכליתית והתועלתנית שלנו כמבוגרים. התוצאה לא צריכה להיות ברורה ומוגדרת. לא צריך לכוון אותו – "תעשה פה ככה, תדביק ככה", אלא לתת לו את המרחב האישי שלו, בלי צורך לעמוד בסטנדרטים, וציפיות. 
  6. לא צריך להיות הורים יצירתיים או לדעת בעצמכם ליצור- המסר להורים שנמנעים מליצור עם הילד, כי הם חושבים שהם לא מספיק יצירתיים בעצמם, ואין להם מה ללמד אותו. הילד לא צריך שתלמדו אותו כלום – הוא רק צריך שתהיו אתו בתוך המרחב הזה של היצירה – כל יצירה. 
  7. לכלוך ובלאגן כאלמנט חינוכי- הורים רבים נמנעים ליצור בבית עם הילדים בגלל הלכלוך והבלגן. לא צריך לפחד מהלכלוך, אלא לראות בו אלמנט חינוכי. כשאנחנו מעבירים לילדים את הפחד שלנו מהלכלוך, הם מדלגים על שלב חשוב בחיים שלהם. 
  8. ילדים צריכים לחוש חומרים בידיים, בהתחלה בשלב האוראלי דרך הפה, ולאחר מכן הם לומדים להסתכל ולהרגיש – לעשות הקשר בין מה שהם רואים ומה שהם מרגישים – אם החומר באמת מוצק או נוצתי, איך מרגיש דבק פלסטיק שמתייבש על היד ומקלפים אותו וכו'. 
  9. יצירת בלאגן מבוקר- במקום להירתע מהלכלוך אפשר ליצור "בלגן מבוקר", כמו למשל להרשות פעילות יצירה רק במרפסת ולא בסלון, רק על השולחן ולא על הרצפה, או רק בלבישת בגדים מסוימים.  כך הילד לומד גבולות, וגם מבין בעצמו את המשמעות והנזק שבלכלוך, ולא רק בגלל שמישהו אמר לו".
  10. האקדמיה ללשון יצרה לאחרונה מילה חדשה – 'עשיינות' ואת התואר 'עשיין' (בהשראת המילה באנגלית Makers) שמשמעותה כל עשייה ויצירה שאינה נכללת בתוך הקטגוריות הקשוחות והמסורתיות של פיסול, ציור, צילום, כתיבה וכו'. 

בובות משפחה