פיתוח המוסיקליות אצל פעוטות

האם זה 'נורמלי' שתינוקות ופעוטות יגיבו בהנאה למשמע מוסיקה, האם זה מעיד על מוסיקליות יוצאת דופן? ומה אנחנו ההורים יכולים לתרום להתפתחות המוסיקלית שלהם?.....



מאת: אורנה חרפ"ק, מחנכת למוסיקה לגיל הרך ומנחת קבוצות "בייבי שיר", בעקבות פעילות מיוחדת, לפעוטות ואימהות בסטודיו C 


פיתוח המוסיקליות אצל פעוטות
אפילו אם זה נשמע מוזר, כולנו נולדים עם יכולת מוזיקאלית מולדת. לכן התשובה היא שזה 'נורמלי' ושאנחנו ההורים, נעשה נכון אם נמשיך לספק את הגירוי הסביבתי-המוסיקלי לילדים. הגירויים הללו נחוצים להמשך התפתחות ניצני המוסיקליות של הקטנטנים כבר מרגע הלידה.. 
 

מהו גירוי סביבתי-מוסיקלי?

גירוי סביבתי-מוסיקלי מעניק לתינוק באמצעים מוסיקליים-תקשורתיים את "הידע" המתאים להתפתחותו המוסיקלית. לדוגמא: ערכת כלי נגינה קטנה, שבה יש רק כלי נגינה שונים. תיבה כזו, שאימא מגישה לתינוק, תוך כדי שהיא שרה שירי ילדים מלווה בשעשועי נגינה, מפתחת אצל הקטנטנים את האהבה למוסיקה, רגישות לצליל, אבחנה בין צלילים, טיפוח תחושת הדופק, קשר בין קול וכלי ועוד...
 

מרכיב הגיל בפעילות מוזיקאלית

בסביבות גיל שנה, הפעוט מתחיל לגלות את הקוליות של עצמו ובהדרגה הוא מגלה, שהוא כבר יכול לשלוט בקול, כלומר לשיר וליהנות ממנו. 
אם נשיר לו צלילים דומים  לצלילי "שירתו" הוא יחקה אותנו. 
לפעוט בן 12-18 חודשים יש את היכולת לחקות תבניות קצרות המושרות על ידי אמו. 
את הפעילות  אפשר לקיים במצב ישיבה או שכיבה על שטיח. כמו כן אפשר להחזיק על הידיים ולנוע בקצב משתנה  על פי שילוב הצלילים. כל פעילות ניתן לחזור עליה מספר פעמים ולשלב בין פעילות בישיבה הליכה, קפיצות ודילוגים. כמובן לגוון בקצב  וברמות שונות של גובה הצלילים.
 

בגלל שבגיל זה הבשלות מאפשרת אינטראקציה טובה סביב צלילים, אני מציעה לכל אימא מספר פעילויות מהנות ומרגשות: 

1) כאשר הפעוט שר, נסו לחזור מיד ולחקות תבנית קצרה ממה שהפעוט שר.
2) להמציא תבניות קצרות מתנועה אחת בלבד בכל פעם למשל . AAA  AAA 
3) לשיר תבניות  קצרות של צלילים ארוכים וקצרים. UUUUU     UUUUU  
4) לגוון בתבניות קצרות של צלילים גבוהים ונמוכים.
5) להכות בתוף תבנית קצרה ופשוטה של מילה או רצף של מלים מוכרות כמו: בו קר טוב! 
6) אבל מה שהכי חשוב לעשות, זה  ל ה ק ש י ב. 
 

הקשבה  

ההקשבה היא מילת המפתח בתמיכה בהתפתחות מוסיקלית. ללא הקשבה, לא נוכל, להיות מודעות להתפתחות המוסיקלית של הפעוט. בכל שלב מהפעילויות, שנציע לפעוט, ההקשבה שלנו היא חלק בלתי נפרד וחיוני להתפתחותו. על פיה נדע, אם הצענו את הגירוי הנכון, בזמן הנכון, בקצב הנכון וגם נוכל בקלות לבחור ולהציע את הצעד הבא.
מומלץ לנסות ההנאה מובטחת !!!