בטיחות תינוקות ברכב

מחקר לאומי שערך ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים בנושא חגירת תינוקות וילודים ברכב מגלה : יותר ממחצית מהתינוקות (53%) המוסעים ברכב במדינת ישראל אינם חגורים כלל או שאינם חגורים כהלכה.


בטיחות תינוקות ברכב

מחקר לאומי שערך ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים בנושא חגירת תינוקות וילודים ברכב מגלה :

  1. יותר ממחצית מהתינוקות (53%) המוסעים ברכב במדינת ישראל אינם חגורים כלל או שאינם חגורים כהלכה;
  2. 52% מהתינוקות עד גיל שנה נמצאו ישובים במושב הקדמי ברכב, בעוד שבטוח יותר להושיבם במושב האחורי;
  3. כרבע מכלל התינוקות המוסעים ברכב, חגורים במושב בטיחות מול כרית אוויר המסכנת את חייהם;
  4. יותר משליש מההורים אינם יודעים את כל הפרמטרים החשובים להסעתו הבטוחה ברכב של תינוק בגיל 10 – 12 חודשים.
מתוך 120 תינוקות עד גיל שנה שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2001, 119 נפגעו כנוסעים ברכב

ארגון 'בטרם' קורא להגביר את השימוש הנכון במושבי בטיחות לתינוקות ויוצא בשורת המלצות לשחרור ילודים מן ההיבט של נסיעה בטוחה ברכב

שימוש נכון במושבי בטיחות מפחית ב - 71% - 92% את תמותת התינוקות והפגיעות החמורות בתאונות דרכים.
ממחקר שערך ארגון 'בטרם' עולה, כי 53% מהתינוקות המוסעים ברכב במדינת ישראל אינם חגורים כלל או שאינם חגורים כהלכה; 11% מהתינוקות המוסעים ברכב אינם חגורים כלל ו – 42% חגורים שלא כהלכה (ראה גרף מספר 1).
עוד עולה מהמחקר כי, 52% מהתינוקות עד גיל שנה נמצאו ישובים במושב הקדמי ברכב; שיעור המוסעים במושב הקדמי גבוה במידה ניכרת בקרב התינוקות בהשוואה לקבוצות הגיל האחרות: רק 11% מהפעוטות בני 1 – 4, 6% מהילדים בני 5 – 9 ו – 26% מהילדים בני 10 – 15 נצפו יושבים במושב הרכב הקדמי.
נתוני המחקר מצביעים כי כרבע מהתינוקות המוסעים ברכב חגורים במושב בטיחות מול כרית אוויר.
54% מהמקרים של חגירה לא נכונה הם מקרים של חגירת התינוק במושב הבטיחות נגד כיוון הנסיעה, או במושב הקדמי שיש בו כרית אוויר – שילוב זה קטלני עבור תינוקות בזמן תאונה!
46% מהמקרים של חגירה לא נכונה הם מקרים של חגירת התינוק במושב הבטיחות ופניו עם כיוון הנסיעה; כרבע מתינוקות אלה ישבו במושב הקדמי ברכב; 60% מהתינוקות שלא היו חגורים כלל הוחזקו על-ידי מבוגר. תופעה זו נפוצה פי שניים במושב הקדמי; 40% מהתינוקות הלא חגורים, ישבו במושב בטיחות שלא היה מעוגן לרכב. כשליש מאלה ישבו במושב הקדמי של הרכב. (גרף מספר 2)
המחקר כלל סקר תצפיות וסקר טלפוני. סקר התצפיות נערך בקרב מדגם של 1700 ילדים עד גיל 15 שנצפו במעל 1100 כלי רכב פרטיים ב – 35 אתרים עירוניים ובינעירוניים ברחבי הארץ במהלך נובמבר – דצמבר 2003. במדגם זה נכללו 225 תינוקות. ממצאי הסקר נאספו באמצעות שאלון מיוחד שפותח ע"י ארגון 'בטרם' והטכניון ובוצעו ע"י סוקרי חברת 'מאגר מוחות' – מכון מחקר וייעוץ בינתחומי בע"מ.

הסקר הטלפוני התקיים במהלך חודש ינואר 2004 בקרב מדגם מייצג של 494 הורים לילדים עד גיל 15 שיש ברשותם רכב משפחתי. ל – 81 מההורים היו תינוקות עד גיל שנה.
ממצאי הסקר הטלפוני מצביעים על כך יותר משליש מההורים אינם יודעים את כל הפרמטרים החשובים להסעתו הבטוחה ברכב של תינוק בגיל 10 – 12 חודשים.
המחקר מצביע על כך ש – 90% מההורים לתינוקות עד גיל שנה תומכים בחוק המחייב שימוש במושב בטיחות בעת שחרור היילוד מבית החולים; 91% מכלל המדגם סבורים שיש להדריך הורים בבית היולדות גם בנושא הבטיחות.
נתוני היפגעות תינוקות בתאונות דרכים בישראל:
  • פגיעה ברכב ממונע היא הסיבה השנייה לתמותת תינוקות בגין פגיעה לא מכוונת.
  • כמעט כל התינוקות שנפגעים בתאונות הדרכים, נפגעים כנוסעים ברכב. בשנת 2001, מתוך 120 תינוקות עד גיל שנה שנפגעו בתאונות, 119 נפגעו כנוסעים ברכב.
השוואות מהעולם:
  • בבריטניה בשנת 2002 נמצא כי 98% מהתינוקות עד גיל שנה היו חגורים בעת הנסיעה במושב האחורי ברכב, ואילו בישראל בשנת 2003 רק 88% מהתינוקות היו חגורים במושב האחורי ברכב.
  • שיעורי החגירה הנכונה של תינוקות במושבי בטיחות ברכב בישראל (2003) נמוכים במידה ניכרת משיעורי החגירה הנכונה של תינוקות בארה"ב.
ארגון 'בטרם' קורא להגביר את השימוש והשימוש הנכון במושבי בטיחות לתינוקות ברכב באמצעות שילוב אסטרטגיות הכוללות:
קידום חקיקה ואכיפה: קידום תקנה ברורה להסעת ילדים ברכב, הוצאה ואכיפה של חוזר מטעם מנכ"ל משרד הבריאות המחייב הדרכה של היולדת לשימוש נכון במושב הבטיחות, והאוסר שחרור יילודים מבית-החולים ברכב פרטי ללא מושב בטיחות מתאים;
חינוך והסברה: הסברה להורים במהלך קורסי הכנה ללידה, במהלך האשפוז שלאחר הלידה ובמסגרת טיפות החלב, הכשרת סוכני שינוי כמו אחיות ומוכרנים בחנויות לממכר מושבי בטיחות;
עבודה בקהילה: מתן שירות לבדיקה, להדרכה ולהתקנה נכונה של מושב הבטיחות, הקמת מרכזי השאלה;
רישום מחקר והערכה: ניתוח תאונות והסיבות לפגיעות בילדים, הקשורות באופן חגירתם ברכב.

גרף מספר 1
התפלגות טעויות בחגירת תינוקות ברכב

גרף מספר 2
אופן חגירת התינוקות עד גיל שנה לפי מיקום ברכב – 2003
(נובמבר-דצמבר 2003)

ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים מציע שירות חדש לציבור: התקנה של מושבי בטיחות לילדים ברכב.

ארגון 'בטרם' יוצא בשירות חדש לציבור, המציע התקנה של מושבי בטיחות לילדים ברכב, במטרה לצמצם את הסיכון להיפגעות בזמן תאונה. השירות כולל: הדגמה והדרכה אישית להתקנת מושב הבטיחות ברכב.

לתיאום פגישה: באזור הדרום – שלוחת 'בטרם-סורוקה' 08-6403380
באזור המרכז – שלוחת 'בטרם-שניידר' 03-9253213/095
באזור ירושלים – שלוחת 'בטרם' – הדסה' 02-6778825

לפרטים נוספים: דרורה נבון, טל. 03-9263106, נייד 052-4368906