חובת רתימת ילדים ברכב


חובת רתימת ילדים ברכב
לאחרונה יזם ארגון בטרם תיקון לתקנה העוסקת בחובת רתימת ילדים ברכב. התיקון אושר על ידי שר התחבורה והובא לאישור הכנסת


חובת רתימת ילדים ברכב נוסח התקנה 83 א' הקיימת כיום:
(א) לא יסיע אדם במושב הקדמי של רכב מנועי ילד שטרם מלאו לו 14 שנים אלא אם כן הילד רתום בהתקן ריסון המתאים לגילו ולמשקלו.
(ב) לא יסיע אדם במושב האחורי של רכב נוסעים... ילד שטרם מלאו לו 4 שנים, אלא אם כן הילד רתום בהתקן ריסון המתאים לגובהו ולמשקלו.
נוסח זה מציב קושי באכיפת השימוש בהתקני ריסון, בכך שאינו מגדיר מהו התקן הריסון המתאים לגילו ומשקלו של הילד.

כמו כן אין התקנה נותנת מענה לצורך האמיתי והחשוב בשימוש במושבי הבטיחות מסוג מושב מגביה (בוסטר), המיועד לשימוש של ילדים בגילאי 4 - 9 בעת נסיעה ברכב ומתאם בין הילד המוסע לבין חגורות הרכב. ארגון 'בטרם' יזם תיקון לתקנה, אשר אושר על-ידי שר התחבורה והובא לאישור הכנסת. החידושים בהצעה לתיקון הם:

* חיוב רתימת ילדים עד גיל 3 במושב בטיחות.
* חיוב רתימת ילדים מגיל 3 עד גיל 8 במושב בטיחות או מושב מגביה (בוסטר).
* חיוב להסיע ילד עד גיל שנה נגד כיוון הנסיעה.
* איסור להסיע ילד במושב בטיחות מול כרית אוויר.

הנוסח המוצע של התקנה:
(א) לא יסיע אדם במושב קדמי ברכב מנועי ובמושב אחורי ברכב מנועי ששנת ייצורו 1983 ואילך, למעט אטובוס, מונית ואופנוע -
(1) ילד שטרם מלאו לו 3 שנים, אלא אם כן הוא רתום במושב בטיחות המתאים לגובהו ולמשקלו של הילד;
(2) ילד שמלאו לו 3 שנים וטרם מלאו לו שמונה שנים, אלא אם כן הוא רתום במושב בטיחות או במושב מגביה המתאים לגובהו ולמשקלו של הילד.
(ב) לא יסיע אדם ברכב כאמור בתקנת משנה (ב) ילד שטרם מלאה לו שנה, אלא אם כן גבו של מושב הבטיחות מופנה לחזית הרכב.
(ג) לא יסיע אדם ילד במושב הבטיחות במקום שיש מולו כרית אוויר, אלא אם כן נותק המנגנון להפעלתה. בנייר עמדה שמפרסם ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים מודגש כי יעילות מושבי הבטיחות בהפחתת תמותה ופגיעות של ילדים הנוסעים ברכב הוכחה זה מכבר. מושבי הבטיחות מפחיתים ב- 71%-92% את שיעורי התמותה והפגיעה של תינוקות הנוסעים נגד כיוון הנסיעה, ב- 54%-60% את שיעורי התמותה והפגיעה של פעוטות הנוסעים עם כיוון הנסיעה, וב-59% את שיעורי הפגיעה של ילדים החגורים במושב מגביה (בוסטר).
בשנת 2003, נפגעו בתאונות כנוסעים ברכב 2,526 ילדים בגיל 0-9, מהם 37 נפטרו ו-240 נפגעו באורח קשה. מבין ילדים אלו 79% נפגעו כנוסעים ברכב.
מהנתונים עולה כי, מבחינת תאונות הדרכים בשנת 2002 אף ילד שישב במושב בטיחות לא נפגע באורח חמור.