בחירת מטפלת

הילד הוא הערך הכי יקר לנו. אנו מצפים שהמטפלת תשמור עליו מכל משמר, שתיענה לכל צרכיו, שתאהב אותו ותתאהב בו כאילו והיה ילד שלה. זאת במקביל לאיזושהי קנאה סמויה ורגשות אשם מצדנו שאנו מוכנים "להפקיד" את ילדנו בידי אישה זרה תמורת מקום העבודה שלנו.

בחירת מטפלת
 
מאת : לימור גבע וסיגל גרניט מנהלות "קידס" 

הילד הוא הערך הכי יקר לנו. אנו מצפים שהמטפלת תשמור עליו מכל משמר, שתיענה לכל צרכיו, שתאהב אותו ותתאהב בו כאילו והיה ילד שלה. זאת במקביל לאיזושהי קנאה סמויה ורגשות אשם מצדנו שאנו מוכנים "להפקיד" את ילדנו בידי אישה זרה תמורת מקום העבודה שלנו.
המטפלת אמורה להיות התחליף של האמא והאבא עבור תינוקנו ובנוסף היא גם נכנסת במידה לא קטנה לחיינו הפרטיים, לתא המשפחתי ועובדת אצלנו בבית. מניסיוננו האישי, ומסיפורים של משפחות רבות אחרות, מטפלת "אמיתית" שאוהבת את עבודתה, מבצעת את עבודתה במסירות ונאמנות, היא "נכס" יקר עבור כל המשפחה, כך שהשקעותיה בתינוק באים לידי ביטוי בכל רגע ורגע בחיי המשפחה.

לבחור את המטפלת הטובה והמתאימה ביותר עבורנו ועבור ילדנו היא משימה לא קלה. אם קיבלנו המלצה מחברים או שכנים, עלינו לזכור שלא תמיד המטפלת שהתאימה לשכן או לחבר תתאים לנו. אם נפרסם מודעה בעיתון, עלינו לקחת בחשבון שבשבועות הקרובים נצטרך להקדיש זמן רב ויקר למשימה. כדי שנוכל לבצע את המשימה בצורה הטובה ביותר, עלינו להתכונן מראש ולתכנן את התהליך לפרטיו.

הגדרת ציפיות :
בראש ובראשונה עלינו להגדיר מה אנחנו מצפים מהמטפלת - החל מפרטים טכניים כמו שעות עבודה, שכר עבודה, מקום מגורים של המטפלת, האם נדרש ממנה להיות בעלת רכב או לא, עבודות נדרשות בבית וכו'. בנוסף עלינו לחשוב מה הנקודות שחשובות לנו שיהיו למטפלת כמו: תכונות אופי, גיל המטפלת, ניסיון נדרש.

סינון ראשוני: ניתן להימנע מקביעת ראיונות עם מועמדות לא רלוונטיות כבר על ידי סינון ראשוני בשיחה הטלפונית : יש לבדוק את הנתונים הבסיסיים של המטפלת כמו: מקום מגורים, גיל המטפלת, נסיונה עם הגילאים הרלוונטיים, שעות עבודה, מעשנת/לא מעשנת, בעלת רכב וכו'. לאחר מכן יש להחליט את מי כדאי לזמן לראיון.

רצוי כי בעת הראיון יהיו נוכחים כמה בני משפחה, ביניהם התינוק/ הילד בו אמורה המועמדת לטפל. זאת גם על מנת לקבל חוות דעת נוספת מבני משפחה נוספים וגם על מנת לבדוק גישה והתנהגות לילד עצמו. (אם כי לא כל מטפלת תיגש מיד לילד ולחילופין ישנן מטפלות ש"יתנפלו" על הילד - יש לשים לב ולא למהר לשפוט ע"פ התנהגות זאת או אחרת, אלא ע"פ המכלול).

הראיון האישי: התחילו בבירור נוסף של הפרטים האישיים כגון : גיל, מצב משפחתי, כתובת, מצב בריאותי. עברו לניסיונה המקצועי: בררו עם המועמדת היכן עבדה - חשוב לבדוק את הרקע המקצועי לאורך כל השנים, גם אם לא מדובר על טיפול בילדים. בדיקה זו נותנת לנו תמונה כללית על מהלך חייה של המועמדת, יכולת ההתמדה שלה, העדפותיה ושאיפותיה. שאלו אותה לגילאי הילדים בהם טיפלה, השמות שלהם, משך ההעסקה במקומות השונים והסיבות להפסקת העבודה.

בררו על אופייה - שאלו את המועמדת אילו תכונות חשובות בעיניה וקיימות אצלה כאדם וכמטפלת. מנגד שאלו אותה אילו נקודות ותכונות שקיימות אצלה היתה רוצה לשפר.
בררו מהם ציפיותיה של המועמדת - חשוב לשאול את המטפלת מה חשוב לה ומה היא מצפה ממקום העבודה ומכם בתור מעסיקים. בררו באילו קשיים נתקלה במקומות העבודה הקודמים שלה - אילו סיטואציות היו קשות יותר עבורה ומנגד מה היא אהבה במקומות עבודה אחרים (יש לזכור נקודות אלו, ואם תתחיל לעבוד אצלכם, יש להתייחס אליהן במהלך העבודה).

עליכם לקבל שמות ממליצים ולא לחסוך במספרם - אם עבדה עשרות שנים לא להסתפק בשני ממליצים אחרונים. כמו כן רצוי לקבל המלצות טלפוניות ולא בכתב.

בירור חוות דעת מעסיקים קודמים:
גם תהליך בירור חוות דעת המעסיקים צריך להיות מתוכנן ומחולק למספר חלקים: אימות פרטים : לאמת את הפרטים שהמטפלת מסרה לעומת הפרטים שמוסרים המעסיקים כמו: תקופת העבודה, גיל הילדים בהם טיפלה, שמותיהם, כתובתם וסיבת הפסקת העבודה.

שאלו שאלות ממוקדות הרלוונטיות לכם, כמו: האם נעדרה הרבה, האם איחרה, האם "הגדילה ראש" ויזמה פעילויות מעצמה, האם היא מסורה, האם נוצר קשר חם בינה לבין הילדים.
בדקו את אופייה : בקשו מהממליץ לציין תכונות טובות וחזקות שלדעתו קיימות אצל המועמדת. מנגד שאלו את הממליץ עם אילו סיטואציות ותכונות היה קשה לו להתמודד בעבודת המועמדת. לסיום ניתן לשאול אם במידת הצורך היה מעסיק את המטפלת פעם נוספת.

ו.....לעבודה :
יש המסכמים את הדברים בעריכת חוזה כתוב עם המטפלת, כזה שיכלול את כל מה שסוכם ביניכם בע"פ - שכר, שעות עבודה וימי עבודה. יש משפחות שלא נוהגות לחתום על חוזה מסוג זה, במקרה זה יש לחזור ולסכם שוב את ההסכמות ביניכם בע"פ על מנת למנוע אי נעימויות ואי הבנות בעתיד.