הגן הירוק

"גני הנושא" מתמקדים בתורה חינוכית ספציפית לאורה הם פועלים וסביבה הם בונים את סדר יומם של הילדים, ואלו מתאימים במיוחד עבור הורים שאג'נדה זו או אחרת מבין שלל הגישות הקיימות בשוק הגנים הפרטיים, הולמת את התפיסות החינוכיות שלהם.



מאת: קרן גביש
הגן הירוק

החיפוש הסיזיפי אחר גן הילדים אשר יהווה את המסגרת ההולמת, המחבקת, המעשירה והמפתחת ביותר עבור הקטנטנים שלנו, עלה בשנים האחרונות מדרגה, ובצד השיקולים ה"מסורתיים" המשפיעים על בחירת הגן, כמו איכות הצוות החינוכי, היחס בין מספר הילדים למספר אנשי הצוות, החוגים וההעשרה, המתקנים, הבטיחות והניקיון, נכנסים כיום למשוואה הסבוכה בת עשרות הנעלמים גם מושגים כגון "גן נושא", או "גישה חינוכית ייחודית"."גני הנושא" מתמקדים בתורה חינוכית ספציפית לאורה הם פועלים וסביבה הם בונים את סדר יומם של הילדים, ואלו מתאימים במיוחד עבור הורים שאג'נדה זו או אחרת מבין שלל הגישות הקיימות בשוק הגנים הפרטיים, הולמת את התפיסות החינוכיות שלהם.

"גן הילדים הדמוקרטי"

ממש כמו בתי הספר הדמוקרטיים, מציע לילדים לבחור בעצמם מה הם רוצים לעשות וללמוד. גן שכזה מתנהל, עד כמה שאפשר, על ידי הילדים, ובעצם- על ידי כל ילד לעצמו, כאשר הוא המחליט בכל רגע נתון מה ברצונו לעשות. התערבות הצוות בגן היא מינימאלית, אבל כמובן קיימת על מנת למנוע מעבר מדמוקרטיה לאנרכיית חיתולים ומוצצים טוטאלית....

"גן הילדים האנתרופוסופי"

הוא גן שבבסיסו עומדת שיטת החינוך "ולדורף", הגורסת כי בשנים הראשונות לחייו של הילד, עליו לעסוק בעיקר בפיזיות-גופו ועצמו. לפי שיטה זו, הדגש בגן הילדים אינו מושם על הפיתוח האינטלקטואלי בעזרת חינוך דידקטי (משחקי קופסה, ספרים וכו'), אלא דווקא על מיומנויות מוטוריות, דימיון, משחק ויצירתיות. דגשים אלו יקנו לילד, לפי עקרונות השיטה, את האפשרות ללמוד את העולם בדרכו ולא בדרכם של המבוגרים, ולהינות מההתנסויות בגן תוך כדי הלמידה. 

"גן הילדים ההוליסטי"

הוא גן בו מושם הדגש על הילד כמכלול. בגן זה, לפחות תיאורטית, זוכה כל ילד ליחס אישי המאפשר לו להתפתח כפי שהוא רוצה ויכול, ללא הצורך בתחרות או בהידמות לילדים אחרים. הגן ההוליסטי משלב לעיתים עיסויים ! בסדר היום שלו, ושם דגש רב על מגע מחבק, חום ואהבה.

"הגן הדו-לשוני"

משלב תכנים באנגלית ומושתת על ההנחה לפיה רכישת שפה שניה בצורה הטבעית והקלה ביותר מתרחשת בגיל הרך, גיל בו המוח מוכן לקליטת ולהתפתחות השפה. והרשימה עוד ארוכה, כיד הדימיון הטובה של מחנכי העוללים שלנו.

בצד כל השיטות שנמנו, נראה כי "הלהיט התורן" שהולך וצובר לו הורים-מעריצים רבים הוא "הגן הירוק", או "הגן האקולוגי".

"הגן הירוק"

אין זהו סוד כי בשנים האחרונות נכנס "הטרנד הירוק" לחיינו בסערה. המודעות לצורך בשמירה על איכות הסביבה הולכת וגוברת כל העת, ומילים כמו "קומפוסט", "מיחזור" או "אנרגיה חלופית" כבר אינן נשמעות כסינית עתיקה ואינן זרות לאיש. אולם, אם בעבר הלא-רחוק חילחלה המודעות הסביבתית לצעירים אורבניים בעלי תודעה חברתית מפותחת, הרי שכיום היא מגיעה אפילו לילדי הגן בני השנתיים ! גני ילדים הנבנים על טהרת הבנייה הירוקה מציעים תכנים המותאמים לגיל הרך, ומפתחים בקרב הזאטוטים תפיסה אקולוגית עמוקה.

כיום, מעניק המשרד להגנת הסביבה בשיתוף עם משרד החינוך תו של "גן ירוק" לגני ילדים העומדים בקריטריונים חינוכיים-סביבתיים מסויימים, כגון: קיומה של תוכנית לימודים בנושא סביבה, שימוש מושכל במשאבים ותרומה לקהילה. בכל שנה מקבלים כמה עשרות גני ילדים מכל רחבי הארץ את ההסמכה כ"גן ילדים ירוק" ומספר הגנים הפונים לקבלת הסמכה כזו עולה משנה לשנה ובאחוזים ניכרים. בגן הירוק עוסקים הילדים במיחזור, לומדים ומתנסים  בפעילויות הקשורות לשמירת הטבע, ניקיון ברשות הרבים ושמירה על הסביבה, וגם עושים שימוש בחומרים מתכלים וצעצועים ממוחזרים או ידידותיים לסביבה.

ד"ר רקפת שרון, ראש "המסלול הירוק" לחינוך אקולוגי במכללה האקדמית לחינוך ולספורט "אוהלו" בקצרין, מסבירה על חשיבות הנחלת הערכים הירוקים בגיל הרך: "בגיל הרך מטמיע הילד לראשונה עולם של ערכים אליו הוא נחשף ולכן זהו בדיוק העיתוי האידיאלי להתחיל ולהנחיל את ערכי חשיבות השמירה על הסביבה, שאין חולק על חשיבותם למען הדורות הבאים. כשהנחלת הערכים הסביבתיים נעשית בהתלהבות, חדוות יצירה, תוך מתן דוגמה אישית ורתימת ההורים למחוייבות עמוקה לנושא, כולם יוצאים נשכרים. גן ירוק הוא גן הדוגל בחינוך לאוריינות סביבתית והערכים הסביבתיים הם חלק אינטגראלי בערכי הגן ומ"האני מאמין" שלו: כבוד לזולת, לטבע ולסביבה שבה אנו חיים; זיקה למקום ורצון לשמר, לשנות ולהשפיע על הסביבה; שמירה על כבודו של כדור הארץ ומניעת עומסי פסולת וצפיפות; ועוד.

ילדי הגן הירוק מתנסים בפעילויות אקטיביות מהנות שנועדו לשמר את הסביבה, כגון שימוש בנייר ממוחזר ושימוש במתקני מיחזור. כמובן שבכל הנוגע ל"חינוך ירוק", הדוגמה האישית חשובה מאוד. גננת אשר מרביצה בילדי הגן תורה הקוראת למחזר, אך זורקת בפראות וללא בקרה את חומרי היצירה, מחטיאה את המטרה. לעומת זאת, הימנעות של הצוות החינוכי משימוש במוצרים חד פעמיים, הקפדה על מיחזור חומרים, שימוש תבונתי במים ובחשמל- כל אלו מסייעים לילדים בהפנמת מערכת ערכים ירוקים קוהרנטית וחד משמעית. כמובן, שגם שיתוף ההורים ומחוייבותם הכנה לנושא חיונית ביותר. כך, למשל, בגן הירוק יתבקשו ההורים לארוז מתנות יום הולדת בנייר משומש או לשלוח את כריך ארוחת העשר בשקית מתכלה שאינה מזיקה לסביבה או בקופסה. ב"גן ירוק" משולבים גם פרוייקטים קהילתיים, כדוגמת : ארגון שוק קח-תן המעודד להפחתת צריכה, בו מוסרים הילדים חפצים או משחקים שהם אינם זקוקים להם ומחליפים אותם עם חבריהם, טיפול במפגעים ביישוב, טיפוח אתר כלשהו ביישוב בשיתוף עם ההורים, ועוד. החדשות הטובות הן כי הכשרת דור מחנכים בעל זיקה סביבתית עמוקה "פולט אל השוק" אנשי חינוך מזן חדש ואיכותי. לדברי שרון, "במכללת אוהלו מאמינים  כי הכשרת אנשי חינוך בעלי תודעה סביבתית היא משימה ערכית וחינוכית מן המעלה הראשונה וכי חינוך הדור הצעיר למודעות ביקורתית לסביבה ולאהבת הארץ (וגם לשמירה אמיתית עליה ועל אוצרותיה !) היא נושא חשוב מעין כמוהו".