חופש התנועה שיטת פלדנקרייז

הורים רבים אינם מודעים להשפעתה של התפתחות מוטורית 'יעילה' על תינוקם, ולעיתים אף מאיצים בו להתקדם, הנ"ל משפיע לרעה מבחינה מוטורית, קוגנטיבית ורגשית, ועלול ליצור עיכוב התפתחותי. 



מאת: מאירה שוייצר מטפלת בכירה בשיטת פלדנקרייז


חופש התנועה שיטת פלדנקרייז
המטפלת הבכירה מאירה שוייצר, תלמד אתכם כיצד שיטת "פלדנקרייז" הייחודית יכולה לשפר באופן משמעותי את אורח חיי ילדכם.
 
לכל אחד מאיתנו יש הרגלי תנועה שונים, שאנו רוכשים עם השנים בהשפעת דימוי גופני/ עצמי, פציעה, מגבלה פיזית/נפשית וכו'.
כאשר חופש התנועה שלנו מוגבל, הדבר משפיע על כל תחום ותחום בחיינו, ואיכות חיינו יורדת. 
דר' משה פלדנקרייז טען, שבעיות המגבילות את התנועה מצריכות פתרון חדש וייחודי, ומתוך מודעות.         
אחרי שנים של חקר התנועה, הוא פיתח שיטה שנקראת על שמו "שיטת פלדנקרייז", מדובר בשיטה מאוד ייחודית, הנותנת מענה לחתך גילאים רחב מינקות והלאה, ומתמקדת בשיכלול תפקוד מוטורי ויציבתי.
דר' משה פלדנקרייז, מדען, דר' לפיזיקה ומהנדס מכניקה וחשמל, התחיל לפתח את השיטה בעקבות חוייה אישית: הוא נפגע בברכו קשות והועמד לניתוח.
פלדנקרייז לא הסכים לעבור ניתוח וחיפש מוצא אחר, בעזרת חקירת המכניזם של המוח והתנועה, ובליווי תרגול אישי, הוא הצליח לשפר את יכולת הליכתו.
ההפתעה הגדולה, שהחלמתו לא רק שהיתה מלאה, אלא הביאה אותו לרמת תפקוד גבוהה יותר מלפני הפציעה.
"אין חכם כבעל נסיון", והנסיון האישי של פלדנקרייז איפשר לו זוויות ראיה נוספות, ביחס למומחים אחרים.                           
בשלב הנ"ל הוא החל לפתח את שיטתו, פלדנקרייז התחקה אחר תנועתם של תינוקות, כיוון שתנועתם ראשונית ואינה "מקולקלת" עדיין, ע"י הרגלי תנועה לא נכונים. הוא הבחין ברפלקסים ובתנועות ראשוניות לאחר הלידה, שבהמשך מתפתחות לתנועה מורכבת יותר, עם פיתוח מיומנויות מוטוריקה גסה ועדינה.
ההתקדמות של התינוק מתרחשת כתוצאה מהבשלת המערכות, מגדילה פיזית ומנסיון נרכש.

לכל תינוק קצב אישי משלו

פלדנקרייז טען כבר לפני שנים, כי בגיל הרך ניתן לערוך שינויים גדולים ולהשפיע על דמות התינוק גם בעתיד, כבוגר, ולכן יש לעקוב אחר התפתחותו התקינה של התינוק, ובמידת הצורך לאפשר התערבות טבעית.
טיפול בשיטת פלדנקרייז בתינוקות מוביל למיצוי הפוטנציאל המוטורי, הרגשי והקוגנטיבי שלהם, בכל שלבי התפתחות אבני הדרך המוטוריות.
בכל תינוק ותינוק גלום פוטנציאל התפתחותי למימוש אבני הדרך המוטוריות, ולכל תינוק קצב אישי משלו, על ההורים לכבד את הקצב והסגנון האישי של התינוק ולא להאיץ בו ע"י הושבה,העמדה או הולכה. 
האצה כזאת מפריעה להתפתחות. כל שלב חשוב, ויש למצותו עד שהתינוק "מוכן" לשלב הבא.
"כאבן הנבנת על אבן", משכיבה עד עמידה והליכה עצמאיות! האצה משדרת בקורת! התינוק אינו עומד בקצב ובקריטריונים המתאימים להורה או לסביבה!
חושבים שהתינוק אינו חש במסר, ש"לא מרוצים ממנו," ומי אוהב תחושה שמאכזב? הבקורת מובילה ללחץ.
האצה כזאת עלולה לשבש למידה חדשה ולפגום ביכולות המוטוריות והקוגנטיביות גם בהשפעה בעתיד.   
כל שלב ושלב בהתפתחות המוטורית מבוסס על השלב הקודם, חשוב לעזור לתינוק לרכוש עצמאות וביטחון עצמי.
מחקרים מצאו שילדים שדילגו על שלבי התפתחות, הביעו תיסכול בחיי היומיום בעת ביצוע מטלות מוטוריות.
ילדים ללא מיומנויות תנועה שנרכשו בעבר, יכולים להציג דימוי גופני עצמי נמוך ויעדיפו ישיבה בכיתה בהפסקה לדוגמה, על פני משחק כדור בחוץ.
כאן נכנסת "שיטת פלדנקרייז" לתמונה בכך שהיא מספקת מגוון פתרונות למצב תנועה לא מאורגן של התינוק, ונותנת מענה במצבים שונים כ:
הרמת ראש בשכיבה על הבטן כשהיידיים שלוחות הצידה (כאוירון), זחילה לא סימטרית, חוסר מגוון תנועתי, מנח ראש הצידה (טורטיקוליס), ישיבת w כישיבה בלעדית, מתח שרירי מוגבר (היפרטוניה), מתח שרירי נמוך (היפוטוניה), דיסלוקציה, קטרקט, ריפולוקס, שיתוק מוחין, חוסר שקט, אפאתיה ועוד.
תנועה, מגע, עיסוי, שירה, דקלום וריקוד
 
מאירה שוייצר היא מורה בכירה בשיטת פלדנקרייז, מומחית בתחום התנועה והפיזיולוגיה האנושית, וכן בשיטת "child'space ". ברשותה של שוייצר תעודת מורה בכירה לבתי"ס תיכוניים ממכללת סמינר הקיבוצים. במשך 5 שנים לימדה במגמת מוסיקה ומשחק בתיכון לאומנויות "תלמה ילין", כ- 10 שנים בבית חולים אסף הרופא במרפאת "שירמ" (שירותי רפואה משולבת).  שוייצר ליוותה קורסים ללימוד השיטות בקרב צוותי הדרכה., וכיום מלמדת קורס במכללת אחווה בנושא התפתחות מוטורית רצויה בינקות והשלכותיה, מקיימת הרצאות ומנהלת סטודיו פרטי בביתה. 
         
שוחחנו איתה על השיטה, יתרונותייה ואופן הטיפול. "כיום אני עוסקת בהוראה, הנחיה וטיפול בשיטת 'פלדנקרייז' לחתך גילאים רחב "מינקות ועד בכלל" סיפרה לנו שוייצר, בבעלותי וניהולי סטודיו וקליניקה באוירה אישית ונעימה במושב כפר מרדכי.

מה קורה במהלך טיפול בשיטת פלדנקרייז?

"אני מקיימת מפגשים פרטניים וקבוצתיים על פי חתכי התפתחות, בהם מקבלים ההורים כלים יעילים וישומיים לתרגול עם התינוק בבית, תוך ליווי הסבר והדגמה. המפגשים נערכים באוירה ביתית, רגועה ונעימה, בסביבה תומכת ומאפשרת למידה, תוך שימוש בתנועה, מגע,עיסוי,שירה,מלל וריקוד.
למפגש הפרטני מגיעים בד"כ תינוקות הזקוקים לגרוי מוטורי קצת יותר ספציפי, במצבים כ: עיכוב התפתחותי, תנועה לא רצויה/נכונה, כשדגש מושם גם על המשך תרגול  בבית. התינוק נהנה מהרחבת מגוון אפשרויות התנועה שלו, כשההנעה בהנאה נחרטות במוחו כחוייה נעימה, ולכן יחזור אליה מסקרנות וימשיך לשלב הבא.
 
"בנוסף, אני מקיימת מפגשים לתינוקות בקבוצות קטנות, על פי שלבי התפתחות. כשישה מפגשים שמלבד ההנאה והכייף, ההורים מפתחים יכולת הבחנה לתנועה רצויה של התינוק, ומקבלים הדרכה לתרגול יומיומי."

האם השיטה נותנת מענה גם למבוגרים, או רק לתינוקות?

" שיטת 'פלדנקרייז' נותנת מענה גם למבוגרים המעוניינים באיכות חיים טובה יותר, וביניהן אמהות לתינוקות עם כאבי גב בהשפעת הלידה והטיפול בתינוק.                השיטה מציעה טיפול במצבים כגון: ישיבה לא מאורגנת מול מחשב, בעיות יציבה, נשימה, עקמת, פריצות דיסק, כיווצי שרירים, מגבלות במפרקים, כאבי גב וצוואר, כתפיים, ברכיים, לאחר ארוע מוחי, החלפת מפרק, פיברומיאלגיה ועוד.             
הסטודיו נותן מענה ל: תינוקות, בהריון, אחרי לידה ומבוגרים במפגש אישי וקבוצתי."