יצירת סביבה התפתחותית תומכת

היום השוק עמוס במוצרים מעודדי התפתחות. החל מסרטים ותכניות לתינוקות ועד לצעצועים וגאדג'טים מתוחכמים. במאמר זה נדון באחת השאלות שמעסיקות ביותר את ההורים: איך ליצור סביבה התפתחותית תומכת ולעודד את התפתחות התינוק.



מאת: יעל סול, מאבחנת ומדריכה להתפתחות תינוקות

יצירת סביבה התפתחותית תומכת

ביצירת סביבה התפתחותית תומכת אין הכוונה כי צריך לסדר את חדר התינוק או את הבית ולמלא אותו בצעצועים "תומכי התפתחות". לא צריך גם לשלוח את הילד לארבעה חוגים במקביל או לצפות ממנו שידע קרוא וכתוב כבר בגיל שנתיים. סביבה התפתחותית היא קודם כל אנחנו, ההורים. עלינו  לאפשר לתינוק להתפתח נכון בהתאם לסביבה בה הוא גדל (תרבות, אקלים וכו') ולשלב בו הוא נמצא.

 

יצירת סביבה התפתחותית מתבטאת במספר דרכים, אך החשובה מביניהם היא הדרך בה אנו מגיבים והמענה שאנו נותנים לתינוקות שלנו.

את המושג "אם טובה דיה" טבע דונלד וודס ויניקוט ומשמעותו היא מתן מענה נכון לתינוק. בהדרגתיות, המענה הנכון מתמעט והתינוק לומד לדחות סיפוקים ולווסת את רגשותיו. כך לדוגמא, כאשר תינוק יוצא מרחם אמו, יש לו צורך בסיסי במגע, קול ותנועה בדיוק כפי שיש לו צורך באוכל. התינוק, שעדיין לא למד לדבר ולהגיד לנו מה הוא צריך, מבקש מאמו ע"י בכי, שתענה לצרכיו.

התפתחות סנסומוטורית (סנסו – חושי, מוטורי – תנועתי) מתבצעת בעזרת גירוי. ככל שהתינוק יקבל יותר סוגי מגע (עמוק, עדין, מרקמים שונים) וככל שיחווה יותר תנועה, כך יתפתחו אצלו החושים הסנסומוטוריים וע"י כך הוא ילמד להתהפך, לזחול, ללכת וכו'. בנוסף, ע"מ שתינוק יממש את מלוא הפוטנציאל שלו עליו לשכב על הבטן, על הגב ועל הצדדים. כאשר תינוק מכיר את כל צידי גופו, הוא יוכל לעבור בקלות ובצורה נכונה ומאורגנת מתנוחה לתנוחה (מהבטן לגב והפוך, מהצד לישיבה ועוד).

כיום, במציאות בה טרמפולינות ונדנדות הן מתנות לידה פופולאריות ביותר, תינוקות רבים לא שוכבים מספיק זמן על הבטן ועל הצדדים, לא מקבלים מספיק מגע והתנועה היחידה שהם מכירים היא תנועת הרטט בטרמפולינה או תנועת הנדנדה הביתית.

בכל חנות צעצועים או חנויות המתמחות בתינוקות ניתן למצוא צעצועים מעודדי זחילה. כהורים, אנחנו יכולים לעודד זחילה ע"י תרגילים פשוטים שנעשים בצורת משחק ובכך לחסוך עשרות אם לא מאות שקלים ולהרוויח זמן איכות עם הילדים באותה הזדמנות.

 

התקשורת מתפתחת אצל התינוק בהתאם לתקשורת שהוא חווה מהסביבה. אחרי הימים הראשונים של ההתלהבות וההתרגשות שלאחר הלידה, התינוק ואמו נשארים לבד בבית. אמא עייפה ומייחלת לתינוק נח ושקט ובואו נודה באמת, תינוק שרק נולד עדיין לא מעניין במיוחד וכל מה שהוא יודע לעשות זה לאכול, לבכות ולישון. מגע הוא עיקר התקשורת עם התינוק בימיו הראשונים ובהמשך התינוק לומד ליצור קשר עין, לחייך באופן רצוני, להגיב לצלילים שונים וכן הלאה.

 

ההתפתחות הרגשית של התינוק נעשית ע"י מכלול של תגובות והתנהגויות של הסביבה ההתפתחותית. מהירות התגובה של ההורה, המענה שמקבל התינוק כאשר הוא בוכה, החשיפה למרקמים שונים ולסוגי מגע שונים והתקשורת עם התינוק הם חלק משמעותי בהתפתחותו הרגשית. לכל אלה נוספים גם הביטחון שמשדר ההורה, ההתנסויות שההורה מאפשר לתינוק לחוות או ההימנעות ממתן התנסויות/חוויות וכו'. בעצם כל דבר שאנחנו עושים משפיע על ההתפתחות הרגשית של ילדינו, גם בינקות וגם בעתיד.

 

בעזרת מספר טיפים פשוטים נוכל ליצור לילדינו סביבה התפתחותית תומכת:

באותו הקשר, כאשר התינוק מתחיל להיעמד, בד"כ הוא נופל. במידה והתינוק עומד על מזרון (משטח פעילות, בתוך המיטה, ג'ימבורי וכו'), רצוי לאפשר לו ליפול. לרוב תינוק שמכיר את חווית הנפילה יעיז יותר להיעמד וללכת. תינוק שנפל ולא קיבל פידבק שלילי או טראומטי מהנפילה כבר יודע שנפילה היא לא דבר נורא כל כך והוא יכול לנסות שוב ושוב גם אם הוא נופל. גם פה אנחנו משדרים לו את המסר שאנחנו סומכים עליו שהוא מסוגל, אנחנו לא נלחצים ממצב של נפילה ולכן גם לו אין מה לפחד.

 

לסיכום: מעבר למיקום גיאוגרפי, תרבות, גיל כרונולוגי והשלב בו נמצא התינוק, הסביבה ההתפתחותית של התינוק היא אנחנו ההורים ואנו משפיעים בצורה משמעותית על ההתפתחות הרגשית, התקשורתית והסנסומוטורית של ילדינו. מתוך ההבנה שאנחנו אחראים על התפתחות הילדים, כל הורה יבחר ע"פ גישתו והשקפת עולמו את הדרך בה הוא רוצה להשפיע על התינוק ואת הכלים אותם הוא רוצה להעניק לו.