שלבי התפתחות,קואורדינציה ומימוש הפוטנציאל

שלבי התפתחות,קואורדינציה ומימוש הפוטנציאל
מאת: נועה מחנאי-סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות, טיפולים אישיים לבעיות התפתחות/למידה/תפקוד לכל הגילאים לפי שיטת ורדי

התינוק הרך, מיום היוולדו, עומד בפני מסכת שלמה של שלבים אותם עליו לעבור בזה אחר זה (רצוי בהצטיינות!) ובהם פעילות מוטורית ההולכת ומשתכללת מיום ליום, וכל זאת בכדי להתקבל לקורס היוקרתי – להיות אדם בוגר ההולך על שתיים (ועוד כהנה יכולות........). שלבי ההתפתחות של התינוק - התהפכות, זחילה, ישיבה, עמידה, הליכה, דיבור ובעיקר כל מה שבינם – נועדו בכדי להכין באופן הדרגתי את גופו ומוחו של התינוק לתפקוד של האדם הבוגר. למעשה – הגוף הינו הכלי לפיתוח המוח.


שלבי התפתחות,קואורדינציה ומימוש הפוטנציאל

מאת: נועה מחנאי-סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות,טיפולים אישיים לבעיות התפתחות/למידה/תפקוד לכל הגילאים לפי שיטתורדי 


התינוק הרך, מיום היוולדו, עומד בפנימסכת שלמה של שלבים אותם עליו לעבור בזה אחר זה (רצוי בהצטיינות!) ובהם פעילותמוטורית ההולכת ומשתכללת מיום ליום, וכל זאת בכדי להתקבל לקורס היוקרתי – להיות אדםבוגר ההולך על שתיים (ועוד כהנה יכולות........).
שלבי ההתפתחות של התינוק -התהפכות, זחילה, ישיבה, עמידה, הליכה, דיבור ובעיקר כל מה שבינם – נועדו בכדי להכיןבאופן הדרגתי את גופו ומוחו של התינוק לתפקוד של האדם הבוגר. למעשה – הגוף הינוהכלי לפיתוח המוח. כאשר מתפתחת היכולת המוטורית של הגוף – שרירים מופעליםוהתנועתיות משתכללת – מתפתחות לאיטן מערכות הקואורדינציה אשר שולטות בתפקוד המוח.
ללא קואורדינציה תקינה המוח הוא כתזמורת משובחת ללא מנצח. הקואורדינציה היאיכולת הביטוי של המוח או – הארגון המאפשר ליכולות (המוטוריות, הקוגניטיביותוהרגשיות) הטמונות במוח האדם להתבטא ולהתממש.
אך לא רק לעבור את השלב ההתפתחותינדרש התינוק בכדי לפתח את הקואורדינציה, אלא גם לעבור אותו בצורה איכותית ומלאה,אשר תבטיח היווצרותן של התנועות הנכונות באופן היעיל והאפקטיבי ביותר (ללא מתחמיותר).
ומה עם הפוטנציאל? התינוק החכם ומבורך הכישורים אשר לא מיצה את שלביההתפתחות שלו ולא פיתח קואורדינציה תקינה– כמוהו כתזמורת המשובחת ללא המנצח.כישוריו – גם אם יעמדו לצידו לאורך כל הדרך, לא יוכלו להגיע לביטוי מלא ולמימוש מלאללא קיומה של קואורדינציה ברמה גבוהה. ומכיוון שפוטנציאל הוא גם צורך ונגזר עלינולעד לרדוף אחר מימושו וסיפוקו – חיינו מלווים לא אחת בתסכול, (גם אם לא מודע),בעבור היכולות שאיננו מביאים למיצוי או אף לביטוי. ולחלופין – מימוש עצמי הוא מפתחחשוב ביותר לתחושת האושר.

לכן – ניתן ורצוי לתמוך וללוות את התפתחותו שלהתינוק ככלי המקרב אותו כבר מתחילת דרכו למימוש הפוטנציאל האמיתי והמלא שלו ולא רקלתפקוד בסיסי וחלקי.

להלן אתמקד בשתי מערכות קואורדינציה עיקריות ובתנאיםהעיקריים להתפתחותן:

  1. מערכת ההצלבה
    זוהי המערכת המתאמת בין האונה השמאלית לאונה הימנית במוחוהמאפשרת לאדם תפקוד מלא ומורכב ברמה המוטורית והקוגניטיבית (מתבטא בעיקר ביכולתלעשות כמה פעולות ביחד – מה שמשמעותי למשל גם ליכולת הלמידה בביה"ס) התפתחותהמתחילה בגיל 3 חודשים לערך וממשיכה לאורך כל שלבי ההתפתחות. זוהי מערכת משמעותיתביותר להתפתחות הקואורדינציה.

    התנאים העיקריים להתפתחותה של מערכת ההצלבה:
    • יד שנעה מעבר לקו האמצע: מגיל 3 חודשים כל יד מתחילה לנוע לכיוון הצד השני שלהגוף תוך מעבר של קו האמצע: יד ימין תנוע באופן אלכסוני לכיוון צד שמאל של הגוף ולארק באזור צד ימין של הגוף, וההיפך לגבי יד שמאל.
      חשוב לתרגל ולעודד זאת ע"יאחיזת יד התינוק והנעתה תוך מעבר קו אמצע (ובהמשך ע"י גירוי היד לזוז מעצמה בעקבותצעצוע) ובמקביל להרפות את תנועתה של היד השנייה כך שנאפשר לכל יד בנפרד לתרגל זאתונפתח את יכולת ההפרדות במוח.
      בהמשך נמשיך את תנועת היד האלכסונית כמנוףלהתהפכות על הבטן (רצוי להתחיל מחימום של גילגולים מצד לצד אשר אנו יוצרים תוךאחיזת ידיי התינוק באגודלים שלנו ואז להמשיך להתהפכות כאשר יד אחת מובילה באלכסוןלמעלה)
    • התפתחות הרוטציה של הגב באופן מאוזן לשני הכיוונים: עם התחלתו של שלב ההתהפכותאמורה להתפתח יכולת הרוטציה של הגב (גב שמסתובב על צירו באופן שפלג הגוף התחתוןמשמש כציר ורק הגב מסתובב). הרוטציה מתאפשרת כאשר יש יכולת הפרדה בין פלג הגוףהתחתון והעליון.
      ניתן לפתח, לחזק ולעודד יצירתן של רוטציות באופנים הבאים:
      1. כשהתינוק על גבו נניע את רגליו יחד לצד אחד ונמתח קלות את היד הנגדית להןלכיוון השני. כנ"ל גם לכיוון ההפוך. גם כאשר נרצה ממש להפוך את התינוק מהגב לבטן –נתחיל את התנועה מהידיים או מהרגליים ונחזיק ברכות את פלג הגוף השני כך שתיווצרהמתיחה בינם וההתהפכות תמשיך מתוך ההפרדה הזו.
      2. נחזיק את התינוק עלינו, נאחוז טוב באגנו ובעזרת גירוי מאחורי גבו באלכסון (למשלע"י ההורה השני) נעודד אותו להסתובב תוך יצירת רוטציה. נחזור על זה גם באלכסון השניוגם תוך אחיזתו עלינו בצד השני.
        באופן דומה נגרה את התינוק להסתובב עם גבו כאשרהוא שוכב על הבטן (נשען על יד אחת ומרים את היד השנייה לעבר הגירוי) ובהמשך כאשרהוא עומד בעמידת 6 או יושב.
        בכל המצבים הללו חשוב לתפוס ולקבע את האגן ולעודד אתהגב (עם הגירוי המתאים) ממש להסתובב כך שלא רק היד נשלחת אחורה אל הגירוי. אםהתנועה אינה מלאה נוכל בעדינות לאחוז בחזה של התינוק וליצור את התנועההסיבובית.
    • מודעות של אלכסוני הגוף: הקשר בין יד ורגל נגדית המתחיל במגע בינן מסביבות גיל 5 חודשים (כאשר התינוק שוכב על גבו) וממשיך בזחילה אשר אמורה להיעשות תוך מעברמאלכסון אחד לשני.
      נחזק מודעות זו ע"י:
      1. מגע שלנו ביד ורגל הנגדיות במקביל (מפרק ומפרק, ירך וזרוע, ברך ומרפק וכך הלאהעד לאצבעות). נשתמש במגעים שונים כמו טפיחות, מגע עמוק ולופת, מגע עדין ומרפרף ועודונשתמש בהם בהתאמה על היד והרגל הנגדית בו זמנית. נחזור על זה גם בצד השני.
      2. מגיל 5 חודשים ניתן לגרות כל יד לתפוס את הרגל הנגדית בתחילה נחבר אנו בינןובהמשך בעזרת דגדוג וגירוי של שתיהן עם צעצוע כלשהו נעודד את התקרבותן ואת האחיזה.כמו כן, אפשר להביא את הרגל התפוסה ביד הנגדית אל הפה ולקשר בין שלושתם.
      3. כשהתינוק שוכב על בטנו – נגרה אותו להרים יד אחת לצעצוע תוך יצירת רוטציה אחורה (כנ"ל) ובמקביל נשים את משקל ידינו לאורך היד השנייה והרגל הנגדית לה על מנת שיחושאת הישענותו על אותו אלכסון. נחזור על זה גם בצד השני.
  2. תפיסה מרחבית:
    מערכת זו מייצגת את יכולת ההבנה של התינוק את המרחב הפיזישסביבו, הבנה הנרכשת מתוך חוויית גופו והקשר של הגוף למרחב. כאשר המערכת מתפתחתכשורה המרחב החיצוני מובן ומאורגן לנו כך שיכולתנו לנוע בו היא טובה ובמקביל גםהמרחב הפנימי שלנו מאורגן בהתאמה מה שמשליך על יכולתנו לשלוף מידע ופרטים מה"ספרייההפנימית" שלנו וכן ללמוד דברים חדשים המבוססים על תבניות למידה.
    התנאיםלהתפתחותה התקינה של התפיסה המרחבית:
    תינוק הנמצא מספיק זמן בכל אחד ממצביהשכיבה: גב, בטן, שני הצדדים.
    תינוק המכיר את כל צדדיו: הקדמי, האחורי וכל אחדמהצידיים.
    תינוק שמבלה בגבהים שונים ובתנוחות שונות במרחב – למשל באמצעות הנעתוע"י מבוגר וכן בזמן הזחילה.

    נוכל לחזק ולפתח את מערכת התפיסה המרחביתבאמצעות:

1.       השכבת התינוק בכל אחד מהמצבים (גב, בטן, שני הצדדים) – למטרת משחק בעירות וכןבזמן של מנוחה ואף שינה. לוודא שאנו נוגעים באופן מקיף ויומיומי בכל אחד מחלקי הגוףumhsh vdu; ak v,hbue fl avo hvhu nufrho ku )nunk. kghhi cntnrho ak gb, xhnui cfsh לקבל כלים לעידוד שכיבה בכלאחד ממצבים אלו).

2.       לנוע ולרקוד עם התינוק קדימה, אחורה, לצדדים, בסיבובים, למעלה ולמטה ואף לצייןכל פעם לאן אנו זזים.

3.       לעודד תינוק לזחול על גבי כריות וחפצים רכים בגבהים שונים. לאפשר משטח גדולמספיק לזחילה. ליצור מבוכים (אפשר גם מנהרה) אשר מאלצים את הגוף להתארגן ברוחב/גובהמסויים ואף לנוע אחורנית או לבצע סיבוב במקום (כאשר מגיעים לקיר/פינה).

מאת: נועה מחנאי-סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות,טיפולים אישיים לבעיות התפתחות/למידה/תפקוד לכל הגילאים לפי שיטתורדי 
התינוק הרך, מיום היוולדו, עומד בפנימסכת שלמה של שלבים אותם עליו לעבור בזה אחר זה (רצוי בהצטיינות!) ובהם פעילותמוטורית ההולכת ומשתכללת מיום ליום, וכל זאת בכדי להתקבל לקורס היוקרתי – להיות אדםבוגר ההולך על שתיים (ועוד כהנה יכולות........).
שלבי ההתפתחות של התינוק -התהפכות, זחילה, ישיבה, עמידה, הליכה, דיבור ובעיקר כל מה שבינם – נועדו בכדי להכיןבאופן הדרגתי את גופו ומוחו של התינוק לתפקוד של האדם הבוגר. למעשה – הגוף הינוהכלי לפיתוח המוח. כאשר מתפתחת היכולת המוטורית של הגוף – שרירים מופעליםוהתנועתיות משתכללת – מתפתחות לאיטן מערכות הקואורדינציה אשר שולטות בתפקוד המוח.
ללא קואורדינציה תקינה המוח הוא כתזמורת משובחת ללא מנצח. הקואורדינציה היאיכולת הביטוי של המוח או – הארגון המאפשר ליכולות (המוטוריות, הקוגניטיביותוהרגשיות) הטמונות במוח האדם להתבטא ולהתממש.
אך לא רק לעבור את השלב ההתפתחותינדרש התינוק בכדי לפתח את הקואורדינציה, אלא גם לעבור אותו בצורה איכותית ומלאה,אשר תבטיח היווצרותן של התנועות הנכונות באופן היעיל והאפקטיבי ביותר (ללא מתחמיותר).
ומה עם הפוטנציאל? התינוק החכם ומבורך הכישורים אשר לא מיצה את שלביההתפתחות שלו ולא פיתח קואורדינציה תקינה– כמוהו כתזמורת המשובחת ללא המנצח.כישוריו – גם אם יעמדו לצידו לאורך כל הדרך, לא יוכלו להגיע לביטוי מלא ולמימוש מלאללא קיומה של קואורדינציה ברמה גבוהה. ומכיוון שפוטנציאל הוא גם צורך ונגזר עלינולעד לרדוף אחר מימושו וסיפוקו – חיינו מלווים לא אחת בתסכול, (גם אם לא מודע),בעבור היכולות שאיננו מביאים למיצוי או אף לביטוי. ולחלופין – מימוש עצמי הוא מפתחחשוב ביותר לתחושת האושר.

לכן – ניתן ורצוי לתמוך וללוות את התפתחותו שלהתינוק ככלי המקרב אותו כבר מתחילת דרכו למימוש הפוטנציאל האמיתי והמלא שלו ולא רקלתפקוד בסיסי וחלקי.

להלן אתמקד בשתי מערכות קואורדינציה עיקריות ובתנאיםהעיקריים להתפתחותן:

  1. מערכת ההצלבה
    זוהי המערכת המתאמת בין האונה השמאלית לאונה הימנית במוחוהמאפשרת לאדם תפקוד מלא ומורכב ברמה המוטורית והקוגניטיבית (מתבטא בעיקר ביכולתלעשות כמה פעולות ביחד – מה שמשמעותי למשל גם ליכולת הלמידה בביה"ס) התפתחותהמתחילה בגיל 3 חודשים לערך וממשיכה לאורך כל שלבי ההתפתחות. זוהי מערכת משמעותיתביותר להתפתחות הקואורדינציה.

    התנאים העיקריים להתפתחותה של מערכת ההצלבה:
    • יד שנעה מעבר לקו האמצע: מגיל 3 חודשים כל יד מתחילה לנוע לכיוון הצד השני שלהגוף תוך מעבר של קו האמצע: יד ימין תנוע באופן אלכסוני לכיוון צד שמאל של הגוף ולארק באזור צד ימין של הגוף, וההיפך לגבי יד שמאל.
      חשוב לתרגל ולעודד זאת ע"יאחיזת יד התינוק והנעתה תוך מעבר קו אמצע (ובהמשך ע"י גירוי היד לזוז מעצמה בעקבותצעצוע) ובמקביל להרפות את תנועתה של היד השנייה כך שנאפשר לכל יד בנפרד לתרגל זאתונפתח את יכולת ההפרדות במוח.
      בהמשך נמשיך את תנועת היד האלכסונית כמנוףלהתהפכות על הבטן (רצוי להתחיל מחימום של גילגולים מצד לצד אשר אנו יוצרים תוךאחיזת ידיי התינוק באגודלים שלנו ואז להמשיך להתהפכות כאשר יד אחת מובילה באלכסוןלמעלה)
    • התפתחות הרוטציה של הגב באופן מאוזן לשני הכיוונים: עם התחלתו של שלב ההתהפכותאמורה להתפתח יכולת הרוטציה של הגב (גב שמסתובב על צירו באופן שפלג הגוף התחתוןמשמש כציר ורק הגב מסתובב). הרוטציה מתאפשרת כאשר יש יכולת הפרדה בין פלג הגוףהתחתון והעליון.
      ניתן לפתח, לחזק ולעודד יצירתן של רוטציות באופנים הבאים:
      1. כשהתינוק על גבו נניע את רגליו יחד לצד אחד ונמתח קלות את היד הנגדית להןלכיוון השני. כנ"ל גם לכיוון ההפוך. גם כאשר נרצה ממש להפוך את התינוק מהגב לבטן –נתחיל את התנועה מהידיים או מהרגליים ונחזיק ברכות את פלג הגוף השני כך שתיווצרהמתיחה בינם וההתהפכות תמשיך מתוך ההפרדה הזו.
      2. נחזיק את התינוק עלינו, נאחוז טוב באגנו ובעזרת גירוי מאחורי גבו באלכסון (למשלע"י ההורה השני) נעודד אותו להסתובב תוך יצירת רוטציה. נחזור על זה גם באלכסון השניוגם תוך אחיזתו עלינו בצד השני.
        באופן דומה נגרה את התינוק להסתובב עם גבו כאשרהוא שוכב על הבטן (נשען על יד אחת ומרים את היד השנייה לעבר הגירוי) ובהמשך כאשרהוא עומד בעמידת 6 או יושב.
        בכל המצבים הללו חשוב לתפוס ולקבע את האגן ולעודד אתהגב (עם הגירוי המתאים) ממש להסתובב כך שלא רק היד נשלחת אחורה אל הגירוי. אםהתנועה אינה מלאה נוכל בעדינות לאחוז בחזה של התינוק וליצור את התנועההסיבובית.
    • מודעות של אלכסוני הגוף: הקשר בין יד ורגל נגדית המתחיל במגע בינן מסביבות גיל 5 חודשים (כאשר התינוק שוכב על גבו) וממשיך בזחילה אשר אמורה להיעשות תוך מעברמאלכסון אחד לשני.
      נחזק מודעות זו ע"י:
      1. מגע שלנו ביד ורגל הנגדיות במקביל (מפרק ומפרק, ירך וזרוע, ברך ומרפק וכך הלאהעד לאצבעות). נשתמש במגעים שונים כמו טפיחות, מגע עמוק ולופת, מגע עדין ומרפרף ועודונשתמש בהם בהתאמה על היד והרגל הנגדית בו זמנית. נחזור על זה גם בצד השני.
      2. מגיל 5 חודשים ניתן לגרות כל יד לתפוס את הרגל הנגדית בתחילה נחבר אנו בינןובהמשך בעזרת דגדוג וגירוי של שתיהן עם צעצוע כלשהו נעודד את התקרבותן ואת האחיזה.כמו כן, אפשר להביא את הרגל התפוסה ביד הנגדית אל הפה ולקשר בין שלושתם.
      3. כשהתינוק שוכב על בטנו – נגרה אותו להרים יד אחת לצעצוע תוך יצירת רוטציה אחורה (כנ"ל) ובמקביל נשים את משקל ידינו לאורך היד השנייה והרגל הנגדית לה על מנת שיחושאת הישענותו על אותו אלכסון. נחזור על זה גם בצד השני.
  2. תפיסה מרחבית:
    מערכת זו מייצגת את יכולת ההבנה של התינוק את המרחב הפיזישסביבו, הבנה הנרכשת מתוך חוויית גופו והקשר של הגוף למרחב. כאשר המערכת מתפתחתכשורה המרחב החיצוני מובן ומאורגן לנו כך שיכולתנו לנוע בו היא טובה ובמקביל גםהמרחב הפנימי שלנו מאורגן בהתאמה מה שמשליך על יכולתנו לשלוף מידע ופרטים מה"ספרייההפנימית" שלנו וכן ללמוד דברים חדשים המבוססים על תבניות למידה.
    התנאיםלהתפתחותה התקינה של התפיסה המרחבית:
    תינוק הנמצא מספיק זמן בכל אחד ממצביהשכיבה: גב, בטן, שני הצדדים.
    תינוק המכיר את כל צדדיו: הקדמי, האחורי וכל אחדמהצידיים.
    תינוק שמבלה בגבהים שונים ובתנוחות שונות במרחב – למשל באמצעות הנעתוע"י מבוגר וכן בזמן הזחילה.

    נוכל לחזק ולפתח את מערכת התפיסה המרחביתבאמצעות:

1.       השכבת התינוק בכל אחד מהמצבים (גב, בטן, שני הצדדים) – למטרת משחק בעירות וכןבזמן של מנוחה ואף שינה. לוודא שאנו נוגעים באופן מקיף ויומיומי בכל אחד מחלקי הגוףוצידי הגוף של התינוק כך שהם יהיו מוכרים לו (מומלץ לעיין במאמרים של ענת סימון בכדי לקבל כלים לעידוד שכיבה בכלאחד ממצבים אלו).

2.       לנוע ולרקוד עם התינוק קדימה, אחורה, לצדדים, בסיבובים, למעלה ולמטה ואף לצייןכל פעם לאן אנו זזים.

3.        לעודד תינוק לזחול על גבי כריות וחפצים רכים בגבהים שונים. לאפשר משטח גדולמספיק לזחילה. ליצור מבוכים (אפשר גם מנהרה) אשר מאלצים את הגוף להתארגן ברוחב/גובהמסויים ואף לנוע אחורנית או לבצע סיבוב במקום (כאשר מגיעים לקיר/פינה).

 

לרשימת מטפלים בתחום לחץ/יכאן