שנת החיים הראשונה חשובה יותר משנה באוניברסיטה

יי

שנת החיים הראשונה חשובה יותר משנה באוניברסיטה  

מאת: שי זילברבוש – מומחה להתפתחות תינוקות וילדים ומורה בכיר לשיטת פלדנקרייז, מפתח שיטת "צעד ראשון" – מרכז ליווי התפתחותי לתינוקות.

 

כולנו יוצאים מנקודת הנחה, שהתפתחותו של התינוק הינה טבעית ובסופו של דבר הוא יבצע את השלבים ההתפתחותיים הדרושים, אשר יאפשרו לו לצעוד את צעדיו הראשונים ורק גורם הזמן יכול להשתנות מתינוק לתינוק. נקודת הנחה זו אינה נכונה! תינוקות רבים מדלגים על שלבים התפתחותיים שונים, כגון: שלב ההתהפכות, הזחילה, ישיבה וכדומה. תינוקות אלו מגיעים לשלב העמידה וההליכה ללא התנסות בשלבים המוקדמים יותר ובעקבות עובדה זו "איכות" ההליכה לוקה בחסר.

 

ככל שהתינוק ישהה יותר זמן איכות, במגוון שלבי ההתפתחות השונים, כך תגדל  ותתעצם יכולת הלמידה שלו והוא יפתח את עצמו ויאפשר לגופו "ללמוד כיצד ללמוד" והרצף ההתפתחותי לשנים הבאות ימשך בצורה תקינה.

 

לצורך כתיבת המאמר, אני מבקש להקביל את שלבי התפתחות התינוק  ל"כיתות לימוד" בביה"ס. כל כיתה אורכת שנה, ובמהלך שנה זו נחשף הילד לסוגים שונים של למידה ומקצועות שונים. כך גם שלבי ההתפתחות של התינוק. בכל אחת מהן רוכש התינוק מיומנויות רבות אשר מאפשרות לו להגיע להתפתחות מיטבית. לדוגמא המיומנויות הבאות:

1.      שכלול מערכת רפלקסים.

2.      פיתוח של מערכת שיווי המשקל והאיזון.

3.      יצירת חוזק שרירי מתאים.

4.      תנועתיות מוטורית.

5.      שיפור היכולת לשכב על הבטן ולהרים ראש.

6.      התמצאות המרחב.

7.      עצמאות להגיע ממקום למקום.

8.      הנאה מהגוף ומתחושתיו.

ועוד מיומנויות רבות ומגוונות.

 

התינוק אינו נולד עם ידע, אלא עם היכולת ללמוד. האינטראקציה עם הסביבה היא זו המאפשרת לו את ההזדמנות ללמוד. צורת למידה זו ייחודית לבני המין האנושי, שכן לבעלי החיים יש את הידע הזה מוטבע במערכת העצבים.

 

ככל שאנו ההורים נדע לספק לתינוקות שלנו "סביבה התפתחותית" מיטבית, מסקרנת ומאתגרת, כך יוכל התינוק לפתח טוב יותר את יכולותיו ויכולות הלמידה שלו.

 

פעולות רבות המבוצעות על ידי ההורים הינן משמעותיות ביותר לגבי ההתפתחות העתידית של התינוק ומהוות חלק מהמושג "סביבה התפתחותית" לדוגמא:

1.      להשכיב על הבטן בכדי שירים את ראשו.

2.      לשאת אותו כך שיחוש בטוח ונינוח.

3.      לשאת אותו כך שיפתח את מערכת הרפלקסים של שיווי משקל.

4.      לגעת אותו בעוצמות שונות.

5.      מהם הגירויים המתאימים בכדי לעקוב ולהושיט את ידיו?

6.      מה מפתח אצלו את היכולת לתקשר, למלמל ולדבר?

7.      כיצד להרגיעו ולהתמודד עם בעיית אי שקט ועצבנות.

8.      האם להושיבו או להוליכו לפני הזמן המיועד לכך?

 

שנת החיים הראשונה מהווה הזדמנות חד פעמית ללמידה והיא זו שסוללת את הדרך להגיע מוכנים לשנה השנייה ,ומאוחר יותר לגן הילדים ולביה"ס.

 

המיומנויות להן הילד זקוק בכדי לתפקד נכון ויעיל בגן הילדים הינן:

 

     א.         שווי משקל - לריצה ולקפיצה

     ב.         כוח שרירי - למשוך לטפס

     ג.          יציבה נכונה - בכדי לעמוד וללכת/ בישיבה,אנו מבלים מרבית חיינו בישיבה.

     ד.         יכולת לפתור בעיות

    ה.         הסתגלות 

     ו.          התמצאות במרחב

     ז.          קשב וריכוז

    ח.         מגע

    ט.         מיומנויות תקשורת

     י.          מיומנויות חברתיות

 

מיומנויות אלו נשענות  על הלמידה, שהתרחשה או לא התרחשה, בשנת החיים הראשונה לחייו של התינוק וכמובן מושפעת מהרגלי הטיפול וההתנהגות שבין ההורים לתינוקם.

 

אני ממליץ להתייחס אל שנת החיים הראשונה של התינוק, כבעלת חשיבות מכרעת לחייו ולדעתי משמעותית לא פחות משנת הלימודים הראשונה באוניברסיטה.