ילד נוח – ילד לא נוח, טיפוסי טמפרמנט

"נראה ילד נוח" אמרו לי כשטיילתי איתו ...בליבי מאוד התפתתי לענות "כן הוא ילד נוח, מאוד גמיש נכנס בקלות לכל מזוודה.



מאת: ריקי דינר-לוי, מאמנת הורים

 

ילד נוח – ילד לא נוח, טיפוסי טמפרמנט

כתבה ראשונה בנושא.

 

בחלק מטיולי העגלה שלי, בחופשות הלידה ובכלל, נגשו אליי אנשים (נשים בדרך כלל), חייכו אל תינוקי המביט מהעגלה ותמיד קינחו את המפגש באמרה: "הוא נראה ילד נוח" – או כל ניסוח אחר בסגנון. תמיד עניתי כן של אמא גאה, למרות שבנבכי ליבי מאוד התפתתי לענות "כן הוא ילד נוח, מאוד גמיש נכנס בקלות לכל מזוודה" ממש מזנון מתקפל של איקאה.

אבל ברצינות, רבות הן הפעמים שאנו שומעים את המונחים "ילד נוח/קל", ילד קשה" ועוד...כל אלו משמעותם מונח אחד בלבד – טמפרמנט.

אז מהו טמפרמנט בעצם? האם הוא אופי? האם הוא מושפע מהגנטיקה שלנו או שמא מהסביבה? האם הוא ניתן לשינוי במהלך החיים ולעיצוב מחדש? מה ההבדל בינו לבין אופי?

 

מספר עובדות יבשות:

1.            טמפרמנט הוא מולד. הוא טמון בגנים שלנו אך אין זה אומר שהטמפרמנט של הילד יהיה בהכרח זהה לזה של מי מההורים. עם זאת הוא מושפע מהסביבה ולכן יכול להשתנות ולהתפתח במהלך החיים שלא לדבר מתקופת התינוקות.

 

2.            טמפרמנט אינו אופי -  בטמרפנט אנו מתייחסים ל"איך" באופי לפעולה עצמה. זאת אומרת אם מישהו ישן רגוע, נרדם בקלות, האיך-רגוע ובקלות זה הטמפרמנט. האופי מתאר תכונות כנדיבות, חריצות וכדומה. אין ספק שהשניים קשורים. הרבה פעמים בסלנג שלנו אנחנו מתארים במילה אחת אופי וטמפרמנט, גם אם בהומור. לדוגמא כשאנו אומרים על מישהי שהיא "פולניה" אנו מתארים גם אופי וגם טמפרמנט.

 

3.            הטמרפמנט נבחן בעיקר על סמך שני פרמטרים: ההתנהגויות הביולוגיות של התינוק -  קרי שינה, אכילה, יציאות. ועל סמך התנהגותו הסתגלנית לסביבה ולחיי היום יום, קרי- פעילות, משחק, תגובה לאחרים בסביבה.

 

טיפוסי טמפרמנט:

בעבר דיברו על תשעה טיפוסי טמפרמנט, כיום נהוג לדבר על שלושה טיפוסי טמפרמנט ואחד רביעי הנושק לגבול בין אופי לטמפרמנט.

 

1.         ילדים קלים

מבחינת תהליכים ביולוגים מדובר בילדים שהתהליכים הביולוגים שלהם ניתנים לניבוי בשלב יחסית מהיר בחיים. כבר מהחודש השני הם מסגלים לעצמם דפוסי שינה, אכילה ויציאות סדירים. גם אם הם משתנים, מה שקורה בגילאים אלו הרי שההשתנות אינה מיום ליום כי אם בתקופות. הדבר מאפשר להורים לתכנן סדר יום, לפעול בהתאם לזמני ההאכלה, ולתכנן שגרת חיים במהרה.

תגובותיהם הרגשיות מתונות ובדרך כלל הם חברותיים, חייכנים ומסתגלים במהירות לסביבות חדשות. הרבה הורים נוטים לזקוף לזכותם דפוס הורות מעולה בשל התנהלות הילד, הדבר אינו מדויק, אולם יש השפעה מכרעת לעובדה שהילד משמר את הטמפרמנט הנ"ל. כך נראה בהמשך.

 

 

 

2.         ילדים הנוטים להתחמם לאט (watch and learn)

ילדים אלו נוהגים להתבונן בסביבתם ובמצבים חדשים וללמוד אותם לפני שהם מרגישים בהם בטוחים.  במצבים חברתיים בגילאים  של שנתיים וכדומה נוהגים לעיתים להתייחס אליהם כאל ביישנים או חסרי בטחון. זה לא המצב. הם יכולים להיות בעלי בטחון עצמי רב, ובטחון בסביבתם הקרובה והידועה אך נדרש להם זמן להסתגל למצב חדש. אם מנסים לדחוף אותם מעבר לקצב שלהם הם יכולים להגיב בעוצמה רגשית שלילית. לילדים אלו יש לתת את הזמן שלהם היות ויש להם את הקצב שלהם.

לעיתים בנוסף לקושי הראשוני בהסתגלות ניתן להבחין בקושי בהתמדה, לדוגמא יבקשו להיות על הידיים לאחר הליכה, יתייאשו ממשחק לאחר זמן מה, וירצו לחזור לחיק האם. המטרה היא חזרה למקום המוכר והבטוח.

מבחינה תינוקית גם אם מסתקרנים מצעצוע חדש לא ייגשו אליו בקלות ובאופן  מיידי, לא מחייכים בקלות לזרים, מגלים קושי במעבר לידיים אחרות משל האם. לעיתים גם בביקור אצל הסבא או הסבתא כל פעם מחדש לוקח להם זמן להתרגל אליהם מחדש.

אצל ילדים אלו חשובה במיוחד האמפטיה, ההקשבה לצרכיהם ולקצב שלהם.

 

3.         ילדים בעלי טמפרמנט קשה

ילדים אלו אינם עקביים בהתהגות הביולוגית שלהם, לא מצליחים לווסת דפוסי שינה, אכילה ויציאות. הם נסוגים ממצבים חדשים ומאתגרים תדירות את הסביבה. יש להם מצב רוח רע שמתעורר בקלות אם לא מספקים אותם וקשה מאוד לספק אותם. שום דבר לא מוצא חן בעיניהם. מבחינת ההורים קשה לתכנן תוכניות בלי לקחת בחשבון את התגובות הרגשיות שלהם (התקפי זעם, בכי וכיו"ב).

 

4.         ילדים פעילים

ילדים אלו בולטים בעיקר בשנות התינוקות. הם פעילים מאוד, אינם זקוקים לאישור יכולים להתרחק מטווח ההורים (בעת זחילה) מבלי להסתכל לאחור. מאופיינים ברמה גבוהה של פעילות, זקוקים באופן תדיר לגירויים מן הסביבה. ילדים אלו נתפסים לעיתים בטעות כהיפר אקטיביים, כבעלי בטחון גבוהה (אין קשר מובהק בין השניים), והסביבה לא אחת מבקרת את ההורים בכך שאינה שמה לילד גבולות ולא מתמודדת איתו. האמת היא שהתמודדות עם ילדים פעילים אינה כל כך קלה.

ילדים פעילים אינם בהכרח חברותיים היות וילדים אחרים לעיתים משעממים אותם או לא עומדים בקצב שלהם. לכן הם יעדיפו פעילות סביבתית קצבית גם אם לבד.

 

סיכום נוח

המונחים של פעם אודות האופי של הילד נגעו למעשה לטמפרמנט המולד שלו. להורים יכולת השפעה רבה בויסות הטמפרמנט, שימורו או שינוי (על כך בכתבה הבאה). כך או כך, הטמפרמנט הינו מולד. אין בכך כדי להסיר אחריות הורית באשר לאופן התנהגותו של הילד, אך יש בכך כדי לתת כלים באשר להתמודדות עימו.

 

שיהיה לכולנו רק נוח, עם הילדים ובכלל.

בחסות "מרפאות שיניים מומלצות בישראל – רופאי שיניים, שירותי רפואה ועוד.