ילדים קטנים יכולים לקרוא- חלק ב'

גיל שנה- שש: תקופה זו חשובה מאוד לקביעת עתידו של הילד. במהלך תקופה זו אנחנו אוהבים אותו, שומרים עליו שלא ייפגע, מפנקים אותו בצעצועים ושולחים אותו לגן. ובלי להיות מודעים לכך אנחנו עושים הכול כדי למנוע ממנו ללמוד.



פרק 3 מתוך הספר "כך תלמדו את תנוקכם לקרוא" מאת: ג'נט דומן וגלן דומן- המשך


ילדים קטנים יכולים לקרוא- חלק ב'

עדיין לא קראת את חלק א' של פרק זה? - מוזמנת לקרוא כאן

 

התקופה שמגיל שנה עד גיל חמש

תקופה זו חשובה מאוד לקביעת עתידו של הילד.

במהלך תקופה זו אנחנו אוהבים אותו, שומרים עליו שלא ייפגע, מפנקים אותו בצעצועים ושולחים אותו לגן. ובלי להיות מודעים לכך אנחנו עושים הכול כדי למנוע ממנו ללמוד.

בשנים החשובות הללו צריך, ראשית, להרוות את צימאונו הרב לחומרים שהוא רוצה לספוג בכל צורה ודרך אפשרית, אולם במיוחד בכל מה שנוגע לשפה המדוברת, המושמעת, הכתובה והנקראת.

במהלך תקופה זו הילד צריך ללמוד לקרוא, כי הקריאה תפתח בפניו את השער לאוצר העצום של כל הדברים שכתב האדם במהלך ההיסטוריה, של סך כל הידע שרכש האדם.

 

במהלך השנים החשובות הללו, שנים של סקרנות אין קץ, שלא יחזרו עוד לעולם, נוצרת ישותו האינטלקטואלית של הילד. עתידו המקצועי, הדברים שיעניינו אותו, היכולות שיהיו לו, כל אלה נקבעים בשנים הללו. גורמים רבים ישפיעו עליו כמבוגר. החברים, החברה שבה יחיה והתרבות יכוליםלהשפיע על העיסוק שיבחר לעצמו, וכמה מן הגורמים הללו עלולים לפגוע בפוטנציאל שלו.

נסיבות חייו כמבוגר עלולות לפגוע ביכולתו ליהנות מחייו ולהיות יצרני, אולם כמבוגר הוא לא יצליח להעלות את הפוטנציאל המתבסס ומתגבש במהלך תקופה חשובה זו שבין שנה לחמש שנים. ומסיבה חשובה זו יש להעניק לילד כל הזדמנות להגיע לידע החשוב והמהנה עבורו יותר מכל דבר אחר.

 

מגוחך לחשוב שאם אנו מספקים את סקרנותו האינסופית, ובאופן שהוא אוהב, אנחנו מונעים ממנו את ילדותו. אני מציין גישה זו מכיוון שהיא רווחת מאוד, וחבל. רק לעתים רחוקות יאמינו הורים באובדן הילדות היקרה כשיראו את ההנאה של הילד שמתיישב לקרוא ספר עם אמא, ולא משמיע צעקות מצוקה כדי להיחלץ מהלול ומן השעמום של שפע הצעצועים שמקיפים אותו.

בתקופה זו של חייו הלמידה היא צורך מחייב, וכשאנחנו מונעים צורך זה אנחנו מתכחשים לטבעו של הילד. הלמידה ורכישת הידע חשובים להישרדותו.

החתלתול ש"משחק" כשהוא קופץ על כדור צמר משתמש בכדור הצמר כתחליף לעכבר חי. הכלבלב ש"משחק" בפראות עם כלבלבים אחרים לומד למעשה כיצד לשרוד כשיותקף.

הישרדות בעולמו של האדם תלויה ביכולתו לתקשר, והשפה היא כלי חשוב לתקשורת.

משחקיו של הילד, בדומה לאלה של החתלתול, מכוונים ללמידה ולא רק לשעשוע.

רכישת השפה על כל צורותיה היא אחת המטרות העיקריות במשחק של הילד בגיל זה. אנחנו חייבים לראות את משחקיו באור זה ולא רק כמשהו שהוא עושה לשם שעשוע בלבד.

 

הצורך ללמוד במשך תקופת חיים זו הינו כורח עבור הילד. כמה נפלא שהטבע הכול יכול גם חנן את הילד ברצון ובאהבה ללמוד. ולכן חבל שלעתים קרובות אנחנו מציבים כל כך הרבה מכשולים בדרכו של הטבע.

זוהי אם כן התקופה שבה מוחו של הילד הוא כמו דלת פתוחה לכל סוגי הידע והמידע. בתקופה זו הוא סופג ידע ללא כל מאמץ מודע. בתקופה זו הוא מסוגל ללמוד לקרוא בקלות ובטבעיות.

 

במהלך תקופה זו הילד יכול גם ללמוד לדבר שפות נוספות, אפילו עד חמש שפות, לימוד שנתקל בלא מעט קשיים כשהילד מגיע לבית הספר התיכון או לאוניברסיטה. יש להציע את הידע הזה לילד כי עכשיו הוא ירכוש אותו בקלות. כשיגדל ייתקל בקשיים לא מעטים בלימוד שפה או שפות זרות.

יש לחשוף את הילד בגילים אלה לכל הידע הבסיסי על השפה הכתובה, ידע שהוא לומד בקושי רב יותר כשהוא מגיע לגילים שבין שש לעשר, אך יוכל ללמוד אותו ביתר קלות אם ייחשף לו בגיל מוקדם זה.

לא מדובר כאן בהזדמנות ייחודית אלא בחובה קדושה. עלינו לפתוח את הסכר ולאפשר לו גישה ישירה וזורמת לכל הידע הבסיסי הזה. לא תהיה הזדמנות חוזרת לעשות זאת.