צעדים ראשונים ברכישת השפה - חלק ב

מרגע היוולדו ועד גיל שלושה חודשים, היכולת של התינוק לשמוע ולהבחין בין צלילי שפה שונים מדהימה. מעבר לקנאה רבה, לנו המבוגרים נותר להעשיר את התינוק ככל האפשר ולתת לו את התנאים האופטימאליים למימוש הפוטנציאל הורבאלי שלו.



מאת: ענת טיברגר בן-חיים ,ספיקי, צעד ראשון לשפה שניה.

 


צעדים ראשונים ברכישת השפה - חלק ב

לחלק א של הכתבה לחצו: רכישת שפה

החלק השני של רכישת השפה לקטנטנים מתחיל בערך בגיל שלושה חודשים. מרגע היוולדו ועד גיל שלושה חודשים, היכולת של התינוק לשמוע ולהבחין בין צלילי שפה שונים מדהימה. מעבר לקנאה רבה, לנו המבוגרים נותר להעשיר את התינוק ככל האפשר ולתת לו את התנאים האופטימאליים למימוש הפוטנציאל הורבאלי שלו.

 

מגיל שלושה חודשים של התינוק מתחיל תהליך חשוב ביותר ברכישת השפה והתקשורת, אשר יעצב את יכולתו התקשורתית בהמשך חייו. בתהליך זה מתחילות להיווצר לתינוק קטגוריות פונטיות, שהן יקבעו אלו צלילים התינוק ישמע ואילו לא כילד וכמובן כאדם בוגר בהמשך. יכולת רכישת הקטגוריות הפונטיות מתחילה למעשה מגיל שלושה חודשים, גיל בו התינוק פתוח לכל הצלילים שבעולם והיא הולכת ודועכת. סופו של התהליך הוא בסביבות גיל 10 חודשים כאשר מספר הקטגוריות הפונטיות שיהיו לו בנקודת זמן זו, הן אלו שיקבעו את יכולתו להבחין בין צלילי השפה השונים. למשל תינוק אשר יועשר למשל בשפה האנגלית, בכל גיל שיחליט ללמוד אנגלית, פענוח השפה שלו תהיה ממקום יילדי כשל דובר השפה ברמת שפת אם בכל הנוגע להבנת הנשמע, לדיבור, לקריאה ולכתיבה. מכאן שהמסקנה המתבקשת היא שככל שלתינוק יהיו בגיל 10 חודשים יותר קטגוריות פונטיות, כך היכולת שלו לרכוש שפות ולהשתמש בשפות אלו בעתיד תהיה גבוהה יותר.

 

מה אומרים המחקרים?

בפקולטות לבלשנות מאמינים כי מצלילים צומחת שפה. אצלם זה כבר מזמן לא מדע בדיוני אלא מדע!. מבחינת רכישת השפה הם כבר הוכיחו מחקרית גם כי התינוק מכוונן לקולה של אימו ובעיקר ממנה הוא רוכש את הקטגוריות הפונטיות שילוו אותו לשארית חייו. נקודה מעניינת נוספת שהוכחההיא שהתינוק מעדיף קול אימהי שירתי על פני קול אימהי מדבר.

כדאי לחזור על מילים מספר פעמים..

חשוב לדעת כי חזרה על אותה המילה מספר פעמים ברצף בדיבור האימהי, תקנה לכן שני דברים:

השלכות רכישת הקטגוריות הפונטיות על חלקים נוספים בתקשורת

השאלות למה חשוב לחשוף את התינוק הרבה לדיבור האימהי? או מה חשיבותן של הקטגוריות הפונטיות שנרכשו בגילאי 3-10 חודשים על התקשורתיות של הילד בהמשך חייו? הן שאלות שוודאי עולות עכשיו במוחכן במהלך קריאת המאמר. כיום בידע הבלשנות שנרכש בכל העולם ניתן לומר בברור כי לרכישת קטגוריות הפונטיות ישנן השפעות נוספות בהקשר של שפה.

 

ניתן אם כן להבין כי לתקופה הקריטית בחייו של התינוק בה הוא רוכש את הבסיס לתקשורת, יש השלכות גם על יכולת הלמידה ורכישת השפה של התינוק בעתיד. מחד תינוק אשר שמיעתו תיפגע בגיל קריטי זה של רכישת השפה עשוי לחוות קשיים רבים כאשר יגיע לכתוב ואף ייתכן שיאובחן כבעל לקות למידה. מאידך תינוק שישמע כמה שפות ילמד את הקטגוריות הפונטיות שלהן וישמר במוחו יכולת גבוהה לרכישת שפות בעתיד.

לסיכום:

אז מאחר ואנו כבר יודעים כי ככל שנאפשר לתינוק לרכוש יותר קטגוריות הפונטיות עד גיל 10 חודשים הרי שאנו מקנים לו את המתנה הגדולה ביותר שאפשר למשך כל חייו. ומאחר ומחקרים הוכיחו חד משמעית שבשלב הטרום מילי כל קטגוריה פונטית שנוצרת - היא נכס לכל החיים. אם נשכיל לנצל את העובדה כי תינוקות מעוניינים ללמוד והאוריינטציה שלהם לצד רכישת יכולות מוטוריות היא לתחום התקשורתיות והשפה, הרי שהדבר המתבקש מכל זוג הורים אחראים להעשיר את ילדם בגירויים שמיעתיים רבים ככל האפשר. מה גם שבעידן הגלובלי בו אנו חיים עכשיו כל אדם זקוק לידע של שפה בינלאומית אחת לפחות. אז עד שעברית תהפוך לשפה בינלאומית וישראל תשלוט בעולם כדאי שנכשיר את ילדנו לשלוט בשפות נוספות.