צעדים ראשונים ברכישת השפה - חלק א - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

צעדים ראשונים ברכישת השפה - חלק א

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 25.11.2010

התינוק האנושי מבין שפה הרבה לפני שהוא הוגה אותה. יתרה מכך כיום יודעים שבכל נושא רכישת השפה על ידי התינוק, רב הנסתר על הגלוי. נתון ברור וידוע הוא שישנן דרכים בהן ניתן לקדם ולפתח את נושא התקשורת. להלן השלבים בסדר כרונולוגי של רכישת השפה ומה ניתן לעשות כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר האפשרית.



מאת: ענת טיברגר בן-חיים מנכ"ל ספיקי, מערכת הטמעת שפה לתינוקות


צעדים ראשונים ברכישת השפה - חלק א

התינוק האנושי מבין שפה הרבה לפני שהוא הוגה אותה. יתרה מכך כיום יודעים שבכל נושא רכישת השפה על ידי התינוק, רב הנסתר על הגלוי. נתון ברור וידוע הוא שישנן דרכים בהן ניתן לקדם ולפתח את נושא התקשורת. להלן השלבים בסדר כרונולוגי של רכישת השפה ומה ניתן לעשות כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר האפשרית.

כאשר נכנסים לעולם המופלא והעשיר של רכישת השפה אנו נחשפים לרבדים רבים ומורכבים. למעשה מדובר בעולם כה מורכב שאנו ניגע כאן רק בחלק מהדברים וננסה לשפוך מעט אור ולהעשיר בידע על הנושא.

כלל מספר אחד ברכישת תקשורת ושפה, כמעט כמו בכל דבר אחר, הוא להיצמד לדברים שהוכח שהם טובים ומניבים את התוצאה הרצויה. ההבדל בין התפתחות השפה לעומת ההתפתחות המוטורית אצל התינוק הוא שאת השלבים ברכישת השפה אנו לא רואים. הדומה הוא שמהר זה לא בהכרח טוב יותר. כשעוסקים ברכישת השפה, כמו בהתפתחות במוטורית, יש חשיבות לשלבים השונים ולסדרם.

מהבטן ועד 6 שבועות מהלידה

נקודת הפתיחה להתפתחות השפה באופן רגיל, תלויה כמובן בהתפתחות השמיעה. העובר כבר בחודש החמישי יכול דרך מי השפיר המעממים עבורו תדרים לשמוע את קולה של אימו. בתוך הרחם הוא יכול למעשה לא רק לשמוע אלא ממש לחוש אם היא שמחה, כועסת או במצוקה. עובדה מעניינת זו מבהירה בצורה המוחשית ביותר מדוע כאשר התינוק נולד הוא קשוב ביותר אל אימו. בפועל תינוק בן יומו כבר מזהה את קול אימו שהופך להיות לכלי ההרגעה הטוב ביותר שיש לה. באורח מעניין כשם שהגוף הנשי עובר שינויים רבים אחרי הלידה כמו היכולת לייצר חלב, כך גם מתחולל שינוי נוסף פחות בולט לעין אך חשוב ביותר להתפתחות השפה באופן הדיבור של האמא. הדיבור התינוקי העולה-יורד, מתארך-מתקצר, שמתגבש אצל האישה מתום הלידה, הוא כלי מספר אחד במשיכת תשומת הלב של התינוק ובביסוס יכולתו השפתית.

בשלב הראשוני ועד גיל שישה שבועות הכל אצל התינוק מאוד הישרדותי. אמצעי התקשורת היחידי העומד לרשותו של התינוק הוא הבכי. הסבר מקצועי של מהו בכי מבהיר כי בעצם זו הגייה רפלקסיבית שמתרחשת בכל פעם שהתינוק מרוגש יתר על המידה. התפקיד של התינוק בשלב הזה הוא ללמוד להכיר את המערכת ואת היכולות השונות שעומדות לרשותו. עד שהתינוק לומד איך להשתמש במערכת הקול שלו אפשר לראות כי אין הבחנה בין הצלילים השונים שהוא מפיק. חרחורים, קולות וצלילים ואפילו הבכי הינם חסרי משמעות ולא התינוק ולא הוריו יודעים למה הכוונה. מגיל שישה שבועות לערך התמונה מתבהרת. התינוק שכבר מבחין בין רעב, לכואב, לעייף, בוכה בסגנונות שונים ומאפשר בכך להוריו לזהות את הבכי ואת צרכיו. חשוב מאוד לתת בגיל הזה מענה נכון כדי לבסס את הלמידה. אם תינוק יראה סימני מצוקה שונים ויקבל קבוע את אותו המענה, הלמידה של השיוך של הבעיה לסוג הבכי תיפגע ושוב יהיה קשה להבין או להסביר מה קורה.

6 שבועות עד גיל 3 חודשים - התינוק הבן לאומי

התבוננות ציורית על נושא השפה מאפשר לנו להמשיל את השפות לפאזלים שונים שחלקיהם הם צלילי השפה המאפיינים אותה. חלק גדול מהצלילים בשפות השונות אמנם חופף, אך חלק ניכר מהתנועות ואף חלק מהעיצורים שלא בשפת אמנו זרים ושונים. עובדה המסבירה את הקושי להבחין ולהגות מבטאים שונים. התינוק לעומת זאת בשלב הזה מאבחן ושומע את כל צלילי וגווני השפה של כל התדרים בעולם. כל השפות מרתקות ומעניינות ואט אט הוא יתחיל להתקבע לקראת מה שייך אליו. הוא היחיד שמבחין בדקויות של כל שפה ושפה ומכאן הוא נמצא בשלב בשל ביותר לרכישה של שפה אחת או יותר. החל מגיל חודשיים לערך התינוק מתחיל להפיק קולות של עונג וסיפוק, התנהגות הנקראת המיה. בשלב זה ההורים זוכים לתענוג חדש כשהתינוקות מתחילים לצחוק ולצחקק. הקול של האמא מושך את התינוק לדבר ולהשתמש במערכת הקולית שהוא מכיר. על מנת לעודד את התינוק לתקשר חשוב בגיל הזה לדבר איתו הרבה ולגרום לו לענות לנו. במקביל זה שהוא לומד להשתמש במערכת הקולית שלו נכון הוא אף לומד את כלי התקשורת הבינאישית ואת הנאותיה. בגיל הזה ככל שאנו "נתבזה" ונדבר במימיקות תינוקיות ומצחיקות כך נקבל יותר תשומת לב ממנו וגם יותר תגובה. לכן מומלץ להפחית את השימוש במוצץ בשלב שבו אנו מצחיקות ומדברות איתו כדי שיוכל ויתרגל לתת משוב ללא מוצץ בפה ובעצם לתת לו הזדמנות לתקשר, להתאמן ולשכלל את המערכת.

בכתבה הבאה נרחיב על גיל שלושה עד שישה חודשים. בגיל זה נפתח חלון הזדמנויות חשוב מאוד בתהליך רכישת השפה. שמו חלון הזדמנויות משום שהוא חד פעמי, בלתי הפיך וייחודי לבני אדם. זהו השלב בו נרכשות יסודות השפה הילדיים. באוניברסיטת וושינגטון בארה"ב חקרו זמן התפתחותי זה ומאפשרים לתינוקות  לרכוש את אבני הבסיס לרכישת סינית כשפה שניה  ברמה של שפת אם.

בכתבה הבאה נספר לכן ונעשיר אתכן בטיפים מעשיים מהידע הרב המאפשר לכל אמא בשלב זה לתרום ולקדם את היכולות השפתיים של התינוק שלה בשפת האם כך שירכוש את השפה טוב יותר.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו