השמנת יתר בהריון - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • מפגשי בוקר
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

השמנת יתר בהריון

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 09.01.2010

בחברה שלנו, יותר ויותר נשים נכנסות להריון במצב של השמנה. כל אישה שניה נמצאת בעודף משקל וכמעט כל אישה חמישית – בהשמנת יתר (bmi מעל 30). מה הסיכונים במצב כזה ומה בכל זאת אפשר לעשות כדי למזער אותו?



מאת: ד"ר פוגלמן יעקב, הרופא המרחבי של מרחב חיפה בקופת חולים לאומית, רופא משפחה מומחה, ומנהל מרפאת סכרת חיפה


השמנת יתר בהריון

ממצאי המחקר פורסמו על ידי פרופ' ברברה לוק, חוקרת במישיגן שם ערכו ועיבדו נתונים של קרוב לחמישים אלף נשים אשר פנו לעזרת המחלקה לשם כניסה להריון באמצעות הטכנולוגיה המודרנית.

במסגרת המחקר, בדקו לוק וצוות חוקרים את ההשפעה של אינדקס מסת הגוף bmi על היכולת של אישה להרות באמצעות הטכנולוגיה המודרנית.  נבדק איך ההשמנה משפיעה על תוצאות הכניסה להריון.

הם השוו את התוצאות לנשים עם אינדקס מסת הגוף נורמלי (
bmi של 18.5-24.9). נשים הוגדרו בעלות עודף משקל (bmi של 25-29.9), class 1 השמנה (30-34.9), class 2 השמנה  (35-39.9)  ו- 3 (40 או יותר).

בין הממצאים:

לנשים בשיעור השמנה 3, היו 35 אחוזים פחות סיכוי להיכנס להריון, class 2 הביא 28 אחוז סיכוי פחות ו - 9 אחוזים פחות (לעומת משקל נורמלי) עבור class 1.

 

  • מבין נשים שמנות שנכנסו  להריון, הסיכויים של לידת מת היו יותר מכפולים.
  • בין לידות חי,הסיכויים של לידה מוקדמת באופן משמעותי היו גדולים יותר ככל שדרגת ההשמנה היתה גדולה יותר: 16% יותר עבור נשים שסבלו מעודף משקל עד 3434 % עבור נשים עם השמנת יתר חולנית.

 

בחברה שלנו, יותר ויותר נשים נכנסות להריון במצב של השמנה. כל אישה שניה נמצאת בעודף משקל וכמעט כל אישה חמישית – בהשמנת יתר (bmi מעל 30). מה הסיכונים במצב כזה ומה בכל זאת אפשר לעשות כדי למזער אותו?

 

הריון היא תקופה מרגשת ורבת שינויים. נשים אשר מלכתחילה נוטות להשמנה, אך בימים כתיקונן מצליחות לשמור על משקל תקין, עלולות לחוש בלבול וחוסר ביטחון בתקופת ההריון.

השילוב של המסר החברתי חזק ומגונן, לגיטימציה לאכול אכילת יתר, שינויים בתיאבון ובתחושה הכללית במערכת העיכול, עלול לערער את המשמעת העצמית שמנעה מאישה זו להשמין.


המראה ההריוני עם הבטן העגלגלה הוא מראה חיובי. גם השמנה בהריון מתקבלת בסלחנות על ידי החברה. אבל ירח הדבש עם החברה נגמר מיד לאחר הלידה: האישה מתבקשת לחזור למשקלה הקודם ללא דיחוי ולטשטש כל זכר לגוף ההריוני.


לרוב הנשים אין שום סיכוי לעמוד בציפיות המוגזמות האלה והן חוות תחושת כישלון ביחס לגופן. האישה עוברת תהליך חדש וקשה,  שעליה להשתתף במעין מרוץ לא טבעי לרצות את החברה ואת עצמה. נשים רבות פשוט לא עומדות בלחץ ומפתחות יחסים לא בריאים של דיאטות מפרכות שאחוז כשלונן גבוה מאד.


האבסורד הוא שבמקביל ללחץ החברתי לחזור לגזרה במהירות, החברה עדיין רואה באישה את האחראית על האוכל בבית. למעשה נוצר כאן קונפליקט מובנה . אפשר להמשיל את זה לחתול שנמצא כל היום ליד השמנת.

 

השמנה בהריון, תופעה בעליה


העליה בשיעור ההשמנה ברחבי העולם לא פסחה גם על נשים בגיל הפוריות. כתוצאה מכך, יותר ויותר נשים בעולם המערבי נכנסות להריון במצב של השמנה.

אחד המדדים המקובלים להערכה של עודף משקל והשמנה הוא מדידת מדד מסת הגוף, המכונה
bmi - body mass index)), המתקבל מחלוקת המשקל בקילוגרמים לגובה במטרים בריבוע.

ערכי bmi מעל 25 מוגדרים כעודף משקל, ערכי bmi מעל 30 נחשבים השמנה וערכים מעל 35 נחשבים כהשמנת יתר חולנית, שהיא השמנה קיצונית התורמת להתפתחות מחלות נילוות כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם, מחלות לב, דום נשימה בשינה, כאבי גב ופרקים והפרעה ניכרת באיכות החיים.

 

בישראל עולים שיעורי ההשמנה משנה לשנה ובסקרי משרד הבריאות נמצא כי 58.8% מאוכלוסית הנשים בישראל סובלות מעודף משקל, 25.8% סובלות מהשמנה עם ערכי  bmi מעל 30 וכ- 5% סובלות מהשמנת יתר חולנית.

שיעור ההשמנה בקרב ילדות ונערות הוכפל ב-25 השנים האחרונות וכיוון שרב הסיכויים שילדות אלו יגדלו להיות נשים שמנות, משמעות הדבר שצפויה להתפתח אצלן פגיעה.


קרוב לוודאי ששכיחות ההשמנה באוכלוסיה זו גברה במהלך השנים שחלפו, כך שלפחות-70 אלף תינוקות בישראל נולדים מדי שנה לאמהות שנמצאות בעודף משקל ולמעלה מכך.


השמנה מציבה את האישה בסיכון מוגבר לסיבוכים רבים, רפואיים ומיילדותיים, ואת העובר בסיכונים שעלולים להשפיע עליו בטווח הקצר וגם בבגרותו, שנים לאחר מכן.

 

תכנית מעניינת התחילה בארה"ב בה תומכים באישה השמנה בהריון לא להשמין בהריון כלל - healthy moms הנה כתבה על התכנית בניו-יורק טיימס (צריך להרשם).

 

מדוע מסוכן להתחיל הריון במצב של השמנה 


בתחילת ההריון, השמנה היא גורם סיכון בלתי תלוי להפלות ספונטאניות ולהפלות חוזרות בשליש הראשון, בין אם ההריון הושג באופן ספונטאני או בעקבות טיפולי פוריות.



בשלבים המאוחרים של ההריון, השמנה מגבירה את הסיכון ללידת מת ולאחר הלידה, הסיכון למות התינוק גבוה יותר.


לנשים שמנות הרות יש סיכון מוגבר ליתר לחץ דם, לטרום רעלת הריון (preeclampsia), לרעלת הריון (toxemia) ולסוכרת הריון.

בסקירה שפורסמה בשנת 2006 דווח כי בנורבגיה חלה עליה של פי 5 במקרי סוכרת הריון בין שנת 1991 לשנת 2006. לפי אחד המחקרים שנערכו בנושא, לאשה שמנה ב-
bmi 30-34.9 יש סיכון גבוה פי 2.6 לפתח סוכרת הריון, ואילו לנשים בעלות bmi  35 ומעלה יש סיכון גבוה פי 4 למחלה זו לעומת נשים בעלות bmi מתחת ל-30.

במחקר האחיות נמצא ש-
bmi של 30 ומעלה היה גורם סיכון מובהק להתפתחות סוכרת הריון וכידוע, נוכחות סוכרת הריון מגבירה את הסיכון של האישה לפתח בעתיד סוכרת סוג 2.


סיכונים נוספים לאם בעקבות השמנה הם סיכון גבוה יותר ללידה מוקדמת (לפני שבוע 37), לזיהומים בדרכי השתן, למתן זירוז בלידה, ללידה בניתוח קיסרי ולתחלואה שקשורה בניתוח כמו שכיחות גבוהה יותר של זיהומים, איבוד מוגבר של דם ודלקת רירית הרחם (endomatritis) לאחר הלידה וכתוצאה מכך גם לזמן אשפוז ארוך יותר.

השמנה מעלה גם את הסיכון ליצירת קרישי דם ולתסחיפים. השמנה היא גורם בלתי תלוי ללידה בניתוח קיסרי, ללא קשר לנוכחות סוכרת הריון.

 

מהם הסיכונים לעובר


השמנה מהווה גורם סיכון משמעותי למומים מולדים, במיוחד למומים בתעלה העצבית (ntd), מומים נוספים שקשורים במערכת העצבים, מומים בלב ומומים מרובים (multiple anomalies).

לסיכון זה נוסף הקושי באיתור המומים בסקירת אולטרה-סאונד בגלל המצאות רקמת שומן רבה באזור הבטן, שמקשה על דיוק בביצוע הבדיקה.


עוברים של נשים שמנות נתונים לסיכון גבוה יותר למקרוזומיה (משקל לידה מעל 4 ק"ג) ולאחוז שומן גבוה יותר בגופם, במיוחד תינוקות של נשים סוכרתיות.

משערים שאצל נשים שמנות חלים שינויים מטבוליים בשלבי ההריון המוקדמים אשר משפיעים על גדילת השליה ועל המטבוליזם של האם בסביבה התוך רחמית אשר קשורים במשקל גבוה יותר ואחוז גבוה יותר של שומן אצל התינוק.

בגלל הסיכון הגבוה לבעיות מיילדותיות אצל האם דוגמת לידה מוקדמת וניתוח קיסרי, תינוקות לנשים שמנות חשופים לשיעורים מוגברים של תחלואה ותמותה לאחר הלידה.


בטווח הרחוק, תינוקות מקרוזומיים נתונים לסיכון מוגבר להשמנה בגיל ההתבגרות ובבגרותם וכתוצאה מכך, גם לסיכון מוגבר לתסמונת מטבולית (השמנה, יתר לחץ דם, תנגודת לאינסולין ודיסליפידמיה).

הואיל והשמנה לכשעצמה מהווה גורם סיכון להתפתחות סוכרת סוג 2 בקרב ילדים ומתבגרים, הרי שילדים לאמהות שמנות חשופים לסיכון לפתח בעתיד סוכרת סוג 2 בעודם ברחם אמם.

חשוב להדגיש שמשקל האם לפני ההריון ונוכחות סוכרת הם שני גורמים שמשפיעים באופן בלתי תלוי על הסיכון להשמנה בגיל ההתבגרות אצל הילדים.


האתגר 

למרות כל הסיכונים הללו, עדיין לא מוקדשת תשומת לב מספקת לעליה במשקל אצל נשים הרות, ובמיוחד נשים שנכנסו להריון בהיותן בעודף משקל או בהשמנה.

משערים שקרוב למחצית הנשים בארצות הברית עולות במשקל בהריון יותר מהמומלץ ובכך מגדילות את הסיכון שלהן להתפתחות השמנה וסיבוכי ההריון הרבים שקשורים בה.

בנוסף, מדאיגה שכיחות ההשמנה בקרב מתבגרות, האמהות של המחר, אשר מבשרת את המשך מעגל ההשמנה גם בעתיד. אבל, קחי בחשבון שאורח חיים נכון יכול למזער מאוד את הסיכונים.


אז מה עושים?
 

איך להעלות משקל בהריון בצורה מתונה? טיפים שיסייעו לך:

  • אל תוותרי על ארוחת בוקר בריאה ומזינה. לאשה ההרה זו הארוחה הכי חשובה ביום.
  • אכלי מספר ארוחות קטנות יותר ותכופות יותר. זה  יקל על הבחילות ההקאות והצרבות ויסייע בשמירה על רמת סוכר קבועה.
  • ערכי קניות בריאות - תזונה נכונה מתחילה בסלי הקניות לכן ותרי על החטיפים המשמינים וקני יותר פירות וירקות.
  • בא לך לנשנש? הכיני מראש חטיפי בריאות כמו פירות ופירות יבשים, יוגורטים ממותקים, גרנולה ודגני בוקר מהסוג הבריא וקרקרים. החזיקי כמה חטיפים כאלו במקום נגיש בבית ובמקום העבודה.
  • הכיני טבלה שבועית שתכלול 6 ארוחות קטנות ביום ודאגי להצטייד בכל המצרכים בביתך. רישום הארוחות בטבלה שבועית יסייע במניעת פיתויים ויקל עלייך מאוד אם את עובדת.
  • הכיני מראש קופסאות פלסטיק עם ירקות חתוכים, פירות טריים, קרקרים וגבינה דלת שומן וכריכי בריאות.
  • בחרי במזון בעל ערך תזונתי גבוה: לחם מקמח מלא במקום לבן, דגני בוקר לא ממותקים, גבינות דלות שומן.
  • אכלי לפי הרעב ולא לפי חשק ומצב רוח.
  • הקפידי לשתות מספיק, לפחות 8-10 כוסות נוזלים ליום.
  • שלבי פעילות גופנית מתונה כמו הליכה 3-4 פעמים בשבוע. כדאי לעודד התעמלות גם בשליש השלישי של ההריון.


    כמו כן, את יכולה להיעזר במחשבון המשקל של mamy



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו