הקשר בין הריון ומצבי רוח - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

הקשר בין הריון ומצבי רוח

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 09.01.2012

כל מצב של שינוי מגביר את מידת אי הודאות ותורם לתחושות לחץ וחרדה. הריון הוא מצב קיצוני של שינוי, כיוון שהשינוי מתחולל במישורים רבים באותה תקופה, ובמקביל כל התחושות אצל האשה מועצמות כתוצאה מפרצי הורמונים.



מאת: מאיה ברנע

 


הקשר בין הריון ומצבי רוח

כל מצב של שינוי מגביר את מידת אי הודאות ותורם לתחושות לחץ וחרדה. הריון הוא מצב קיצוני של שינוי, כיוון שהשינוי מתחולל במישורים רבים באותה תקופה, ובמקביל כל התחושות אצל האשה מועצמות כתוצאה מפרצי הורמונים. אם בעבר נתפס ההריון כמצב השייך לאשה בלבד, היום מקובל להתייחס להריון משפחתי – כזה המשפיע על שני ההורים ועל ילדיהם הבוגרים.

 

האם שינויי מצב הרוח תלויים בהורמונים בלבד?

עד לשבוע ה-16 בהריון, שינויים הורמונליים מהווים גורמים משמעותיים המשפיעים על מצב הרוח של האשה. בדומה לתסמונת קדם ויסתית (pms), השינוי מתבטא במצבי רוח קיצוניים, פגיעות יתרה, ומעבר מהיר בין מצבי רוח שונים.

שינויים הורמונליים כשלעצמם משפיעים, אולם בנוסף אליהם קיימות גם השפעות סביבתיות רבות: חרדות הקשורות להריון, אי ודאות ביחס לעתיד, מצב התקשורת ותגובת בן הזוג וכן חוויות מהעבר שעלולות לצוף בזמן ההריון. תגובת בן הזוג יכולה במידה רבה להעצים או למתן את תחושות האשה ותגובותיה.

קיימת הילת זוהר העוטפת את נושא ההריון, הלידה והאמהות. נשים רבות מפנימות את הילת הזוהר הזו ולא משאירות מקום לכל הרגשות השליליים, החרדות, האמביוולנטיות והמועקות. החרדות והרגשות השליליים אינם מנת חלקן של הנשים בלבד, אלא גם של בני זוגן. מחקרים מראים שכאשר הנשים מתמודדות ומעבדות יותר את רגשותיהן השליליים בעת ההריון, מקרי הדיכאון שלאחר הלידה מתמעטים.

 

מה הם מקורות החרדה והמועקה בעת ההריון?

לכל אשה ולכל זוג יש את עברם הייחודי, המשפיע על הנושאים הצפים בעת ההריון. יחד עם זאת, ישנם תחומים שכיחים העולים בתקופה זו ומטרידים את האשה ובן זוגה:

  • שינויים גופניים ושינויים בתפיסת הגוף – הריון משמעו שינוי גופני משמעותי בגוף האשה, שינוי שרק בחלקו יעלם לאחר הלידה. נשים אשר חלק גדול מתפיסת הזהות והערך שלהן היה קשור במראה מסוים, עלולות לחוות חרדה ותחושת אי ודאות, הן לגבי תקופת ההריון עצמה וגופן המשתנה והן מהתקופה הלא ידועה שלאחר הלידה, המעלה שאלות כגון – האם הן יחזרו למשקלן שלפני הלידה? ומה בדבר סימני המתיחה? ואיך המראה החדש משפיע וישפיע על בן הזוג והסובבים?
  • שינויים בחלוקת התפקידים בתוך המשפחה ובעבודה – ילד חדש משמעו מטלות חדשות ומגבלות חדשות. השינוי המשמעותי בחלוקת התפקידים יגיע לאחר הלידה, אולם ניצני השינוי מורגשים כבר בעת ההריון והחרדה מפני השינוי הצפוי בוודאי קיימת כבר בעת ההריון. השינויים הם ביחס לגורמים רבים בסביבה: משפחת האם, משפחת האב, בן הזוג עצמו וכיצד הוא יקח חלק וישתתף באחריות על גידול הילד? מה יהיה מקומו של האב לאחר לידת הילד? כיצד ישפיע המעמד החדש כהורים על הקריירה? נושא נוסף המעסיק הורים להם ילדים בוגרים הינו כיצד יקבלו הילדים הבוגרים את האח או האחות החדשים וכיצד להתמודד עם דחייה או קנאה.
  • שינויים בתפיסת הזהות העצמית – אם עד להריון האשה תפסה את עצמה כבת של-, אשה של-, עובדת ב-, בזמן ההריון מתחילה להבנות זהות חדשה: אם של-. תהליך הבניית הזהות החדשה עלול להעלות נושאים שונים מהעבר כגון יחסי האשה עם הוריה, טראומות שחוותה בעברה, שאלות כגון "האם אני אהפוך לאמי?". השאלות הללו עולות לא רק עבור האשה, גם בן הזוג חווה חרדות דומות הנובעות מהשינוי שעובר גם עליו, כאשר הוא מגבש לעצמו זהות נוספת של אב של-.
  • שינויים בזוגיות – הריונות רבים מלווים בשינויים ביחסים בין בני הזוג ובמיניות. שינויים במיניות (גם עבור האשה וגם עבור הגבר) יכולים להתרחש לשני הכיוונים: מיניות מוגברת או ירידה בחשק ובתכיפות יחסי המין. כאשר שינויים אלא אינם מתוקשרים והדדיים בין בני הזוג, עלולים להיווצר מתחים שמקורם במיניות המשתנה. גם אם אין שינוי במיניות בעת ההריון, התהליכים העוברים על כל אחד מבני הזוג עלולים להשתקף גם בזוגיות וללא תקשורת פתוחה ומתן מרחב ביטוי בריא לרגשות ולחרדות הצפים, תתכן פגיעה בזוגיות.
  • חרדות מפני ההיריון, הלידה וכאלו הקשורים ישירות בתינוק – נשים וזוגות רבים חווים חרדה הנוגעת להריון עצמו והדואליות של האשה, הנושאת בקרבה גוף זר שהוא חלק מגופה – אך עצמאי ובעל קיום נפרד. חרדות מפני הפלות או אפילו טיפולים רפואיים שלא תמיד נהירים לזוג יכולים להעמיק את תחושת חרדה האופפת את ההריון עצמו. נוסף על הילת הזוהר האופפת את האמהות והלידה, קיימים גם לא מעט סיפורי אימה, צ'יזבטים וחוסר ידיעה בנוגע לתהליך הלידה שמהווה מקור חרדה נפרד בתקופת ההריון. נוסף על הלידה קיימים גם פחדים הקשורים לתינוק שיוולד – בריאותו, מזגו, מראהו וכדומה.

 

איך מתמודדים עם כל אותם רגשות הצפים בזמן ההריון?

בעיקר בתקופת ההריון הראשונה, עד לשבוע ה-16, חלק ניכר מהשינויים במצבי הרוח הינם כמעט ובלתי נמנעים, כיוון שמקורם הוא בעיקר גופני. יחד עם זאת, התמודדות נכונה עם השינויים הללו, גם מצד האשה וגם מצד בן הזוג, יכולה למתן את ההשפעה ובעיקר את ההשפעה לטווח הארוך. במידת הצורך, ניתן להיעזר בטיפול (זוגי או יחידני) שבו יוכל המטופל לקבל כלים שיעזרו בהתמודדות עם תקופה קשה זו.

בהמשך ההריון, השינויים ההורמונליים מתמתנים, אך את מקומם תופסים רגשות אמביוולנטיים רבים וחרדה מפני הבלתי צפוי. קורס הכנה ללידה בשלב זה יכול לעזור מאד לבני הזוג להתמודד עם רגשות אלו, ולהפוך את חווית ההורות לטובה יותר בהמשך. מלבד מידע העובר לבני הזוג בזמן הקורס, עצם המפגש עם זוגות אחרים הנמצאים במצב דומה יוצר פתח ומקום להביע את כל אותם רגשות ופחדים, אשר מודחקים ומושתקים בסיטואציות אחרות. מתן מקום לכל אותם רגשות מאפשר לבני הזוג לעבד אותם כבר בתקופת ההריון ולהגיע מוכנים יותר ללידה ולתפקידם החדש כהורים.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו