הקשר בין סדר לידת תאומים לתחלואה קצרה וארוכת טווח - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

הקשר בין סדר לידת תאומים לתחלואה קצרה וארוכת טווח

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 21.12.2021

מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי סורוקה בשיתוף עם המחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון בחן את הקשר בין סדר יציאת התאומים מרחם אימם בזמן הלידה, לבין תחלואה קצרה וארוכת טווח של התאומים.



הקשר בין סדר לידת תאומים לתחלואה קצרה וארוכת טווח
התחרות בין תאומים על שאיפת האוויר הראשונה מחוץ לבטן, מוזכרת עוד בספר בראשית, בסיפור לידתם של יעקב ועשו. טרם לידתם של התאומים קדם מאבק ביניהם ברחם אמם, כפי הנראה על הבכורה. לבסוף הבן הראשון שנולד הוא עשו, והבן השני שיוצא מבטנה של אמו הוא יעקב  "וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו".
עובדה ידועה היא שהמשוכות שעובר כל אחד מהתאומים בזמן הלידה, שונות. זאת בין היתר עקב הפעולות שנדרשות לחילוץ כל אחד מהעוברים (בשל מנח שונה שלהם ברחם), פער הזמנים בין יציאת העובר השני לראשון וכל מה שמתחולל בפרק הזמן הזה לרבות סיבוכים אפשריים (כמו שמט של חבל הטבור לאחר שהעובר הראשון מפנה מקומו ברחם), ולעתים אף צורך בניתוח קיסרי דחוף לחילוץ התאום השני לאחר יציאת הראשון בלידה רגילה. על כן ביקשו החוקרים לבדוק האם כל אותם מאורעות המתרחשים במהלך הלידה הם בעלי השפעה על בריאות הילודים.
 
צוות החוקרים הרב מערכתי מהמרכז הרפואי סורוקה ומאוניברסיטת בן גוריון כלל את:  ד"ר עמרי זמשטיין, פרופ' גלי פריאנטה ופרופ' אייל שיינר מהחטיבה למיילדות וגינקולוגיה בסורוקה, ואת ד"ר תמר וינשטוק ומר רוסלן סרג'יאנקו מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. 
 
המחקר נערך בקרב למעלה מחמשת-אלפים וחמש מאות זוגות תאומים שנולדו בבית החולים סורוקה בין השנים 1991 ל-2021. בהשוואת תוצאות מידיות בין התאומים אכן נמצא שיעור גבוה יותר של ניתוחים קיסריים לתאום השני: 55.4% לעומת 52.3%. כמו גם זוהו משקלי לידה נמוכים יותר ב-33 גרם בממוצע, 
 
 
בקרב התאום השני לעומת הראשון. מספר רב יותר של תאומים שנולדו שניים השתייכו לקטגורית המשקל "קטן לגיל הריון" (דהיינו בעשירון משקל התחתון). 
ועל אף שיעור הניתוחים הגבוה יותר ומשקל הלידה הנמוך יותר לתאום השני, לא נמצאו הבדלים מבחינת התוצאות המיילדותיות קצרות הטווח בין התאום השני לראשון. כמו כן לא נמצא הבדל בין הקבוצות מבחינת שיעורי התמותה סביב הלידה. 
 
לצורך הערכת התחלואה ארוכת-הטווח בחנו החוקרים את שיעור האשפוזים של זוגות התאומים (בהשוואה בין התאום השני לעומת הראשון) עד גיל 18 עקב קטגוריות מרכזיות של תחלואה: לבבית, נשימתית נוירולוגית ותחלואה זיהומית. לא נמצא הבדל מובהק סטטיסטית בהשוואה בין עובר שני לראשון בכל אחת מהקטגוריות. עם זאת שיעורי האשפוז האבסולוטיים בשתי הקבוצות היו גבוהים ביחס ללידות יחיד, ייתכן בשל שיעורי לידה מוקדמת הגבוהים ממילא בתאומים, והסיבוכים הנלווים לכך. כך למשל, שיעור אשפוזים על רקע נשימתי נע בין 10.5-10.9% בתאומים, וזאת לעומת 9.9% בלידות יחיד. כך גם שיעור האשפוזים על רקע תחלואה זיהומית שנע בין 23.8-24.1% בקרב תאומים, גבוה מהשיעור הנצפה בלידות יחיד העומד על 22%. 
 
פרו"פ אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב'  בסורוקה מרכז רפואי: "מסר ליעקב אבינו, התוצאים ארוכי הטווח של התאום השני לא פחות טובים לעומת הראשון. לא נראה כי סדר הלידה שלעצמו הוא גורם המנבא תחלואה עודפת באי אילו מהתאומים".



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו