מה הקשר בין אומגה 3, אסקימוסים, ורעלת הריון - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

מה הקשר בין אומגה 3, אסקימוסים, ורעלת הריון

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 09.07.2008

כבר בעבר היה ידוע, שבקרב האסקימוסים, שמזונם עשיר בדגים, שמקורם במי ים עמוקים וקרים, שכיחות רעלת ההריון נמוכה ביותר וכמעט לא ידועים שם מקרים של רעלת הריון המתפרצת מוקדם. נשים בהריון, הסובלות מבחילות והקאות, בדרך כלל נמנעות מלקיחת אומגה 3 כתוסף מזון, אך ישנה חשיבות גדולה בהקפדה על דיאטה נבונה, עשירה במאכלי דגים ואצות ים, במהלך ההריון.



מאת: ד"ר חמוטל מאירי, מנכ"ל חברת דיאגנוסטיק טכנולוג'יס, שפיתחה בדיקת דם לגילוי מוקדם של רעלת הריון.


2P סטודיו

מה הקשר בין  אומגה 3, אסקימוסים, ורעלת הריון

כף שמן הדגים, סיוט הבוקר של ילדותנו, כבר מזמן פשטה צורה ולבשה צורה מודרנית והיום היא מופיעה ארוזה בתכשירי אומגה 3. מדובר כידוע בחומצת השומן אשר חלקה בדיאטה שלנו הפך להיות פחות מאופטימאלי. כמעט הכל כבר נאמר על תוסף מזון פלאי זה, ארגון רופאי הלב ממליץ עליו לכל המחלימים מאוטם שריר הלב ולמניעת היווצרותם, רופאי הנפש ממליצים עליו לטיפול במחלת דו קוטביות כמו מאניה דפרסיה ולמניעת דיכאון לאחר לידה, ועוד ועוד.

ספר חדש על אומגה  3, שכתבו הפרופ' פייר סינגר, מהמכון לחקר התזונה במרכז הרפואי בילינסון והגברת רות משה, דיאטנית קלינית, ושערך ישראל גלמור, שהינו הרוח החיה העומדת מאחורי הפיכת אומגה 3 לתוסף מזון "גורמה", מציג את ההיבטים החדשים של אומגה 3. אחד התחומים הפחות ידועים הוא חלקו החשוב של אומגה 3 בהריון. בספרם החדש סוקרים המחברים מאמרים רבים, שהראו בצורה חד משמעית, כי הקפדה על תזונה עשירה באומגה 3, בקרב נשים בהריון ובתקופת ההנקה, הינה בעלת חשיבות מיוחדת בתרומתה להתפתחות המוח של העובר והילוד, גורמת להבדלים משמעותיים ביכולת המוטורית, הקוגניטיבית ובכושר הראיה של הילדים מהגיל הרך.

יתרון חשוב נוסף של אומגה 3, שלא היה ידוע עד כה ואשר עולה מהספר, הוא חשיבותו במניעת רעלת הריון, שהינה אחד מסיבוכי ההריון הקשים, הפוקדים כ- 5% מהנשים בהריון, והיא הגורם השני בחשיבותו לתמותה ותחלואה של נשים בהריון. רעלת ההריון, מתאפיינת בעליה פתאומית של לחץ הדם באמצע ההריון או סביב הלידה, כשהיא מלווה בנזק לכליות או למוח. התפרצות מוקדמת של המחלה, שעשויה להביא לפרכוסים ולשטף דם מוחי, מביאה ללידה מוקדמת, והילוד סובל לעתים קרובות מפגות קשה, תת משקל ונשקפת סכנה לחייו ולהתפתחותו הפיזית והמנטאלית עקב הלידה המוקדמת.

אומגה 3, שם כללי לשרשרות חומצות שומן חיוניות ארוכות ולא רוויות, נפוץ בשלושה מרכיבים הנקראים epa, dpa ו- dha. חומצות שומן רב בלתי רוויות אלה, הן המקור לפעילותם של הפרוסטגלנדינים, שהינם חומרים אנטי דלקתיים, אשר חיוניים לקליטת ההריון בדופן הרחם ואחראים למניעת דלקות ודחייה של קליטת העובר בדופן הרחם. כאשר מעשירים את התזונה באומגה 3, כמות ה- epa וה- dha בקרום התא גדלה ועולה רמת היצור של הפרוסטגלנדינים. הדבר חשוב במיוחד בתחילת ההריון, כאשר הפרוסטגלנדינים מביאים להרחבת כלי הדם האימהיים, המספקים חמצן ומזון לרחם ולשליה ומחסור בהם הוא אחד הגורמים המונעים השתלה טובה של העובר בדופן הרחם, והזנה טובה של השליה והעובר.

כבר בעבר היה ידוע, שבקרב האסקימוסים, שמזונם עשיר בדגים, שמקורם במי ים עמוקים וקרים, שכיחות רעלת ההריון נמוכה ביותר וכמעט לא ידועים שם מקרים של רעלת הריון המתפרצת מוקדם. נשים בהריון, הסובלות מבחילות והקאות, בדרך כלל נמנעות מלקיחת אומגה 3 כתוסף מזון, אך ישנה חשיבות גדולה בהקפדה על דיאטה נבונה, עשירה במאכלי דגים ואצות ים, במהלך ההריון. דיאטה שכזו, עשויה להבטיח את ההספקה, המומלצת, על ידי ה- fda, מינהל המזון והתרופות של ארצות הברית, של 3 גרם עד 14 גרם ליום של חומצות השומן החיוניות מסוג epa ו- dha ואינה מלווה בטעמי לוואי של דג או שלשולים וחשיבותה גבוהה.

במחקרים רבים נמצא, שצריכת אומגה 3 בקרב נשים במהלך ההריון ובמיוחד בתחילתו, היא בעלת חשיבות מכרעת במניעת רעלת הריון ובמיוחד רעלת הריון מוקדמת ופגות. העובר צורך כ- 50-60 מ"ג ליום ואילו השליה וכלי הדם של האם כמות כפולה מזו. במיוחד חשובה האומגה 3 בזמן יצירת רשת כלי הדם המסועפת בשליה (האנגיוגנזה), שבלעדיה לא תתאפשר קליטתו של העובר והזנתו. החוקר קולצ'קו וחבריו, פרסמו בכתב העת המדעי של רפואה טרום לידתית (journal of perinatal medicine), היוצא בגרמניה, את מחקרם על המעבר המואץ של חומצות השומן העשירות באומגה 3 אל השליה ומשם לעובר. המחקר העלה תמונת מצב דרמטית, לפיה, הגורם המכריע הוא זמינות יומית של חומצות השומן בתזונה. התוצאה המובהקת, שהתקבלה במחקר, הראתה ירידה, כמעט מוחלטת, במספר המקרים של רעלת הריון מוקדמת, המחייבת לידה לפני שבוע 34 והקטנה משמעותית במקרי רעלת ההריון בכלל.מעבר לכך, החוקר אולסון וחבריו, ערכו שלושה מחקרים גדולים,שפורסמו בכתב העת הבריטי לרפואה (british medical journal) ובכתב העת המדעי לגניקולוגיה ומיילדות (american journal of obstetrics and gynecology), היוצא בארצות הברית, שבוצעו בקרב למעלה מ- 6,000 נשים בדנמרק, באיי פארו ובנורווגיה ומצאו, שצריכה מועטת של דגים היוותה גורם סיכון שני בחשיבותו, אחרי מחלת יתר לחץ דם כרונית, לרעלת הריון מוקדמת ולפגות. מתוצאות מחקרים אלו עולה, כי בקרב נשים עם צריכה מועטת של דגים, שכיחות רעלת הריון, המחייבת לידה לפני שבוע 34 ואשר מלווה במשקל לידה מתחת לאחוזון החמישי, הייתה 7.1%, זאת לעומת 1.9% בקרב אוכלוסיית הנשים שצרכה דגים באופן יומי. יש לציין, שהשכיחות הנמוכה ביותר של 0.4%, הייתה בקרב נשים שצרכו דגי סלמון ודגי מי ים עמוקים.

החוקר וילאמס וחבריו, הצביעו על אחד הגורמים העיקריים להשפעת מחסור באומגה 3 על רעלת הריון, במסגרת מחקר שפורסם בכתב העת המדעי לאפידמיולוגיה.  מסתבר, כי כאשר צריכת אומגה 3 נמוכה בקרב נשים בהריון, במיוחד בתחילת ההריון, הדבר בא לידי ביטוי בעיקר במחסור בחומצות dha ו – epa, בדפנות כדוריות הדם האדומות ובעליה בכמות חומצה ארכידונית, שהיא חומצת שומן המהווה את הבסיס לאומגה 6. חומצה זו גורמת ליצירת סוג אחר של חומצות שומניות, ממשפחת הטרומבקסנים, אשר חיונית לתזונה ולהורדת רמת הכולסטרול אך במהלך הריון מביאה לכיווץ כלי הדם ומקטינה מאד את הספקת הדם לרחם ולשליה ובכך גם לעובר. התופעה חמורה ביותר אם המחסור באומגה 3 מתרחש בתחילת ההריון ואז רואים עליה גדולה בשכיחות של הפלות, תמותה תוך רחמית ובעיקר רעלת הריון.

הדרך הטובה ביותר לפתח מניעה וריפוי של רעלת הריון היא באמצעות הגילוי והזיהוי המוקדם. זיהוי מוקדם של נשים בסכנה להתפתחות רעלת הריון מאפשר לפתח דרכי מניעה. ככל שניתן לזהות סיכון לרעלת הריון בשלב מוקדם, כך עולים סיכויי המניעה הריפוי והטיפול. זאת באמצעות השגחה רפואית קרובה, מודעות של כל המערכת הסובבת, ושימוש בתוספי מזון כמו אומגה 3, חומצה פולית, תוספי סידן, ואפילו שוקולד מריר וכן, טיפול תרופתי כמו אספירין, במידה שהרופא מוצא לנחוץ.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו