אני, ההריון והקפה שלי - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

אני, ההריון והקפה שלי

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 18.07.2009

צריכת הקפאיןבהריון שימשה במשך שנים רבות כר פורה למחקרים, אולם המסקנות לא תמיד היו אחידות. עםזאת, כיום ברור לכל שבתקופת ההריון טוב תעשי אם תמתני ותפחיתי את צריכת הקפאיןבהשוואה לתקופה שלפני ההריון. 



מאת: יעל דרור, דיאטנית קלינית וספורט ומנהלת פורום תזונת כושר באדיבות אתר האינטרנט של "שירותי בריאות כללית"


אני, ההריון והקפה שלי

את בהריון? חשוב מאוד שתקפידי על תזונה בריאה, כיוון שכל מה שאתאוכלת מגיע בסופו של דבר גם לעובר הקטן שמתפתח אצלך ברחם.

זה גםהזמן לשנות הרגלי אכילה?
זה הזמן לאמץ הרגלי אכילה שמתאימים להריון.

אפשר להמשיך לשתות קפה כרגיל?
צריכת הקפאיןבהריון שימשה במשך שנים רבות כר פורה למחקרים, אולם המסקנות לא תמיד היו אחידות. עםזאת, כיום ברור לכל שבתקופת ההריון טוב תעשי אם תמתני ותפחיתי את צריכת הקפאיןבהשוואה לתקופה שלפני ההריון. 

מה הבעיה בקפאין?
על־פימחקרים שונים, צריכה גבוהה של קפאין בשליש הראשון של ההריון מעלה את הסיכון להפלותספונטניות. נוסף על כך במשך השנים דיווחו מחקרים רבים על קשר אפשרי בין צריכת קפאיןבזמן ההריון לבין משקל לידה נמוך של העובר (פחות מ־2.5 ק"ג.( עם זאת, המחקריםלא סיפקו תשובה לשאלה מהי כמות הקפאין הבטוחה ומהו הסף שמעבר לו עולה הסיכון לעובר.

חלק מהמחקרים הראו באופן מובהק שצריכה של יותר מ־300 מ"ג קפאין ביום(שוות ערך לשלוש כוסות אספרסו או שילוב של פחית קולה אחת, שתי כוסות נס קפה וכוסתה) היתה קשורה לפגיעה ולעיכוב בהתפתחות העובר.

לעומת זאת מחקרים אחריםהראו פגיעה אפשרית כבר בצריכה של יותר מ־140 מ"ג קפאין ביום (שוות ערך לשתי כוסותנס קפה או כוס אספרסו/פילטר וכוס תה.(

מה הסיבה להבדלים בהמלצות?
ייתכן שאחת הסיבותלהבדלים בהגדרת כמות הקפאין המסכנת את התפתחות העובר, היא הקושי לאתר את הכמותהמדויקת של קפאין שאנחנו צורכים, וזאת בשל הימצאות הקפאין במגוון רחב מאוד שלמזונות ושל משקאות ומשום שתכולתו בכל אחד מהם שונה. כך לדוגמה, קפאין נמצא בקפה,בקולה ובשוקולד, אך תכולתו משתנה בין יצרניות שונות של אותו מוצר ובין מדינות. נוסףעל כך, כדי להגדיר במדויק את השפעת הקפאין על התפתחות העובר יש צורך לנטרל משתניםמשפיעים נוספים כמו שלב ההריון, עישון ושתיית אלכוהול.  

מה שברור הוא שכשאתשותה קפה או כל משקה אחר שמכיל קפאין, הקפאין עובר מהדם שלך דרך השליה לדם העובר.מחקרים מראים שאם צרכת 200 מ"ג קפאין (כמות המצויה בשתי כוסות נס קפה וכוס תה, אוכוס עד כוס וחצי אספרסו), הרי שלא פחות מ־75 אחוזים מהכמות הזו מגיעה לעובר.

הקפאין מזיק לעובר?
בשליה אין את האנזימים החשוביםלחילוף חומרים תקין של קפאין, וכתוצאה מכך העובר עלול להתקשות בהתמודדות עם הכמותהגדולה של הקפאין המגיעה אליו.

מחקר רחב היקף שפורסם בנובמבר 2008ב־bmj  בדק את הקשר בין צריכת קפאין במהלך ההריון לביןהתפתחות העובר בקרב 2,635  נשים. כל הנשים היו בהריון בסיכון נמוך. המחקר שם דגשמיוחד על איתור כל מקורות המזון והשתייה המכילים קפאין שצרכו הנשים כדי לדייקבהערכת הצריכה היומית.

המחקר בדק את השפעת כמויות הקפאין שצרכו הנשים לפני ובמהלך ההריון (לפי חלוקהלשלישים) על התפתחות העובר ועל משקלו בעת הלידה.

על פי נתוני המחקר, כמותהקפאין הממוצעת שהנשים צרכו לפני ההריון הייתה 238 מ"ג ביום (שווה ערך לשתי כוסותנס קפה וכוס עד שתי כוסות אספרסו/פילטר/פחיות קולה,( בשלישים הראשון והשני 139מ"ג ביום (שווה ערך לכוס אספרסו אחת או כוס נס קפה אחת וכוס תה,( ובשליש השלישי 159 מ"ג ביום (שווה ערך לשתי כוסות נס קפה וכוס תה/פחית קולה/שוקולד.(

זה רק קפה, או שיש מזונות נוספים שמספקים לנוקפאין?
מהמחקר עלה שהמקור העיקרי לצריכת קפאין אצל הנשים ההרות לא היהקפה, אלא דווקא תה, לפי הפירוט הבא: תה 62 אחוזים, קפה 14 אחוזים, קולה 12 אחוזים,שוקולד שמונה אחוזים, משקאות קלים שני אחוזים, שוקו חם או משקאות אנרגיה שניאחוזים. 

ואיך כל זה משפיע על העובר?
תוצאות המחקר הראועלייה מובהקת בסיכון לפגיעה או לעיכוב בהתפתחות העובר כשכמות הקפאין הממוצעת ביוםעלתה על 100 מ"ג (שווה ערך לכוס נס קפה ואולי שילוב של כוס תה עם כוס שוקו אושוקולד.(

עוד הראה המחקר: ככל שצריכת הקפאין הממוצעת ליום היתה גבוההיותר, כך משקל הלידה היה נמוך יותר (קשר הפוך מובהק סטטיסטית .( נוסף על כך, ככלשצריכת הקפאין הגבוהה התרחשה בשלב מאוחר יותר של ההריון, כך הייתה הפגיעה במשקלהלידה של העובר גדולה יותר. כך למשל, כשכמות הקפאין הממוצעת עמדה על יותר מ־200 מ"ג ביום (שווה ערך לשתי כוסות נס קפה כוס עד שתי כוסות אספרסו/תה,( חלהירידה מובהקת של 60 עד 70 גרם במשקל הלידה של התינוק.


האם ירידה בצריכתקפאין משפיעה לטובה על העובר?
תוצאות המחקר הראו שכן: נשים שנהגו לצרוך 300 מ"ג קפאין ביום לפני ההריון (שווה ערך לארבע כוסות נס קפה או שלוש כוסות אספרסואו שילוב של שניהם עם קולה/תה/ שוקולד בכמות גבוהה) והורידו את הכמות בשליש הראשוןלפחות מ־50 מ"ג ביום (שווה ערך לפחות מכוס נס קפה/תה ביום), הראו שיפור מובהקבמשקל העובר בעת הלידה בהשוואה לנשים שהמשיכו לשתות כמות כזאת גם במהלך ההריון.

אז כמה קפאין מותר לי להכניס לגוף בזמןההריון? 
המחקר האמור מצא שצריכה של עד 100 מ"ג קפאין ביום נחשבתבטוחה. כמות זו שוות ערך לכוס אחת של נס קפה או תה ביום, בשילוב עם מעט מקורות מזוןאו שתייה נוספים בתפריט שאנו לא תמיד מודעים לנוכחות הקפאין בהם, כמו שוקו, משקאותקלים, שוקולד ועוד. תוצאות המחקר מלמדות עוד שכשנשים מגלות שהן בהריון הן מגלותמודעות ומשתדלות להפחית את כמות הקפאין שהן צורכות, אך לקראת השליש השלישי שוב חלהעלייה בצריכת הקפאין, וחבל.

המלצת המחקר מחמירה ביחס להמלצות אחרות שפורסמו בשנה האחרונה. כךלמשל, על פי נייר עמדה של ה,ada־ איגוד הדיאטנים האמריקני, שפורסם בחודש מארס ,2008 ההמלצה לנשים הרות היא לא לצרוך יותר מ300- מ"ג קפאין ביום (שווה ערךלשלוש כוסות אספרסו/פילטר ביום.( לפי ה- ,ada צריכה גבוהה של קפאין בזמן הריוןנמצאה קשורה לקושי או עיכוב בכניסה להריון, להפלות ספונטניות ולמשקל לידה נמוך, אךלא להיווצרות מומים בעובר.

הארגון march of dimes (הפועל למען בריאות האם והתינוק ללא מטרות רווח) ממליץלעומת זאת לא לצרוך יותר מ200־ מ"ג קפאין ביום (שווה ערך לספל של נס קפה המכיל 360 מ"ל.( על פי סיכום מחקרים שפירסם הארגון בפברואר האחרון, צריכה של עד 200 מ"גקפאין ביום אינה מעלה את הסיכון להפלות ספונטניות. גם מינהל המזון והתרופותהאמריקאי, ה,fda־ ממליץ להגביל את כמות הקפאין בהריון ל200־ מ"ג ביום, ועדיףבכלל לא.

המחקר האחרון היה תצפיתי, ולכן אי אפשר להסיק ממנו מסקנות מעבר לכלספק. נוסף על כך הוא נערך על נשים בריטיות שהרגלי השתייה שלהן שונים מהנהוג אצלנו (צריכת התה בבריטניה גבוהה בהרבה מבישראל,( וגם משום כך יש להתייחס למסקנותיובזהירות. עם זאת, המחקר מחזק את המסקנה הידועה שנשים הרות צריכות להיות מודעותבמיוחד לכמות הקפאין שהן צורכות בתפריט היומי.  

 




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו