תנועתיות בלידה ושימוש בתנוחות - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

תנועתיות בלידה ושימוש בתנוחות

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 08.10.2005

דמיינו לעצמכם אישה בלידה... היא שוכבת על מיטה לבנה...בחדר לידה לבן בבית חולים... סביבה רופא מחייך לבוש ירוק וגם מיילדת... על פניהחיוך והיא יולדת בשלווה תינוק וורוד לחיים ומתוק... עכשיו עיצרו !!! בחיים זה לאנראה כך..



מאת: סיגל מנדל מטפלת בשיטת אלבאום, תומכת לידה ומדריכת הכנה ללידה בוגרת מדיסין ומכללת וינגייט.


תנועתיות בלידה ושימוש בתנוחות

דמיינו לעצמכם אישה בלידה... היא שוכבת על מיטה לבנה... בחדר לידה לבן בבית חולים... סביבה רופא מחייך לבוש ירוק וגם מיילדת... על פניה חיוך והיא יולדת בשלווה תינוק וורוד לחיים ומתוק... עכשיו עיצרו !!! בחיים זה לא נראה כך, התמונה הזאת לקוחה מאין ספור סרטים הוליוודים ומיתוסים אשר הוחדרו לתודעתנו בשל צורת הלידה של 200 השנים האחרונות. לידה היא לא סרט. בלידה יש לנו מטרה להביא לעולם תינוק בריא ואמא בריאה. אחת הדרכים להגיע למטרה זו היא לייעל את תהליך הלידה. הכוונה היא השימוש בתנועה ובתנוחות. בשל מבנה האגן של האישה (שלא השתנה בכל שנות האבולוציה) תנוחת השכיבה לצורך לידה היא התנוחה הגרועה ביותר שיכולה להיות. כאשר אישה יולדת בשכיבה היא למעשה סוגרת את הקטרים (מהמילה קוטר) של האגן שלה ומקטינה את תעלת הלידה, בנוסף בשל לחץ על הריאות ומשקל הרחם על כלי הדם, לעיתים יש חוסר בחמצון לאם ולעובר, כמו כן בשכיבה אנו מנטרלים לגמרי את ההשפעה של כוח הכבידה על תהליך ירידת התינוק באגן. נקודה נוספת לציון היא נושא הכאב בלידה. כאשר צריך להתמודד עם כאב תוך שכיבה במיטה תחושת הכאב עולה. כאשר ניתן להתמודד עם הכאב תוך תנועה ושינוי תנוחות גם ההתמודדות קלה יותר.
המטרה של תנועתיות ותנוחות בתהליך הלידה היא לעזור לתינוק להיכנס נכון לתעלת הלידה כך שהראש שלו יעבור בדרך הכי יעילה בקטרים של אגן האם.

 


לכן בלידה יש לתנועתיות ולתנוחות כמה מטרות: 

  • שמירה על עצמות האגן פתוחות. 
  • שימוש בכוח הכובד לירידה טובה באגן. 
  • יכולת חמצון טובה יותר כי אין לחץ על הריאות ועל הרחם. 
  • התמודדות קלה יותר עם הכאב.   

 

כיצד ניתן ליישם את הדברים הללו בחדר הלידה?

ללא שום קשר לאיזה סוג של לידה בחר הזוג לעבור, תמיד יש מקום לשימוש בתנועה ובתנוחות. אז בין אם תבחרו ללדת בלידה טבעית ובין אם תבחרו לקחת משככי כאב זכרו שיש מקום לפתרונות נוספים.

תהליך הלידה מתחיל בבית עם תחילת הצירים. זהו המקום הראשון בו ניתן לתרגל תנוחות שונות. הנה כמה תנוחות המתאימות לשלבים הראשונים של תהליך הלידה:

  


תנוחות אלה מאפשרות מנוחה כמו גם שמירה על תנוחות זקופות אשר עוזרות בהתברגות התינוק.

עם התקדמות הלידה נדרשות שיטות נוספות לשיכוך כאב כגון עיסוי ותרגילי נשימה. כמו כן התנוחות השונות מקבלות משמעות, ולכל קבוצת תנוחות יש תפקיד מוגדר. את התנוחות הללו ניתן ליישם הן בבית והן בחדר הלידה. לנשים שמתכוונות לקבל אפידורל – ניתן ליישם את התנוחות עד למתן האפידורל.

 

תנוחות עמידה

 מנצלות היטב את כוח הכבידה בזמן ובין הצירים.

הצירים הופכים להיות יותר יעילים, בגלל הלחץ של ראש התינוק ושק מי השפיר על צוואר הרחם, ופחות כואבים. התינוק יורד ומתכוונן נכון יותר לזוויות האגן (מתברג טוב). סיבובי אגן תוך כדי מועילים מאוד.



 

 


תנוחות הישענות/רכינה קדימה

היתרונות הנוספים הם: מנוחה , משקל הרחם מופנה קדימה ומוריד עומס מהגב, מה שעוזר בהפחתת הכאב בגב, כמו כן אין לחץ על כלי הדם הגדולים וזרימת הדם לרחם אופטימלית. יתרון גדול בתנוחות הללו – היכולת לקבל עיסוי
בגב מהמלווים בלידה
 
 

 תנוחות אסימטריות

 כגון עליה במדרגות או עמידה על רצפה כאשר רגל אחת מורמת. מרחיב עוד את מפרקי האגן. תנוחות אלו מומלצות כאשר ראש התינוק לא יורד בקצב הרצוי, כאשר יש תחושה שהלידה נעצרה קצת.

  
תנוחות שכיבה

לפעמים דרושה מנוחה בלידה. לפעמים עולה הצורך לשכב בשל שימוש באפידורל. שכיבה על הצד כאשר הרגליים נתמכות בכריות תשאיר את האגן פתוח.

  

 
 

 

השימוש בכדור לידה

לאחרונה השימוש בכדור פיזיו נעשה פופולרי מאוד בקרב יולדות. זהו כדור בקוטר שבין 65 - 75 ס"מ אשר ניתן להשתמש בו למגוון של תנוחות. בשל היותו כדור הממולא באוויר הישיבה וההשענות עליו נעימים ביותר. כמו כן הישיבה עליו מאפשרת הקלה בכאבי גב. ניתן להשתמש בו כדי לבצע סיבובי אגן. הנה כמה רעיונות לשימוש בכדור הלידה. חשוב לציין כי ניתן לבצע מעקב מוניטור תוך ישיבה על הכדור. היום ניתן למצוא את הכדור הידידותי הזה בחדרי הלידה השונים. (מומלץ לברר מראש)

  


תנוחות לשלב השני של הלידה

 התנוחות שהוזכרו למעלה מתאימות לשלב הראשון של הלידה, השלב בו צוואר הרחם מגיע לפתיחה מלאה.

התנוחות הבאות מתאימות לשלב השני של הלידה בו יש צורך עז ללחוץ את התינוק החוצה. (נשים שיולדות עם אפידורל לא תמיד מרגישות את הצורך והן נעזרות במיילדת כדי לדעת מתי ללחוץ).

  

 
בשלוש התנוחות המוצגות בתמונות ניתן ללדת, ואכן רוב המיילדות ישמחו לשתף אתכם פעולה. בתנוחות הללו ניתן ללדת עם או בלי אפידורל. חשוב לציין כי שתי התנוחות מימין מתאימות כאשר ראש התינוק מוגדר כגבוה באגן והתנוחה השמאלית מתאימה כאשר הראש כבר ממש על הפרינאום. ההסבר לכך הוא שלמעשה במשך רוב תהליך הלידה ירידת הראש של התינוק היא לכוון החלק האחורי של גוף האם, ולכן אנו רוצים להשאיר את החלק האחורי של האגן פתוח. רק בשלבים הסופיים של הלידה פונה הראש קדימה ואז יש חשיבות גדולה לפתיחה של החלק הקדמי של האגן.

 

 כמה מילים על מוניטור, אפידורל והשהייה במיטה.

 

רוב התנוחות שהדגמתי מתאימות לתהליך של לידה ללא התערבויות. זוהי הלידה הפעילה. חשוב לי לציין שעבור נשים אשר נאלצות לבלות את לידתן במיטה מסיבות שונות, השימוש בתנועתיות מקבל חשיבות גדולה אף יותר. אנא זכרו שגם אם נאלצתן לשהות במיטה עדיין ניתן להיות תנועתית. הנה כמה תנוחות המתאימות לשהייה במיטה, התנוחות הללו מאפשרות שימוש במוניטור רציף ואף פנימי כמו גם אפידורל ועירוי. לא לשכוח להוסיף סיבובי אגן.  
   
   

במהלך השכיבה מומלץ להחליף צד מדי שעה.

 
לסיכום

מטרת המאמר היא לשנות את התמונה המנטלית שיש לנו בראש על תהליך הלידה. את הסרטים ההוליוודים תשאירו להוליווד. כאשר אתם מדמיינים לעצמכם אישה בלידה אנא מכם דמיינו אותה בתנועה. זהו הצעד הראשון בייעול הליך הלידה. אז קדימה, מומלץ להתחיל לתרגל את התנוחות השונות עוד לפני תחילת הצירים.

 

 




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו