ניתוק חבל הטבור, האם כדאי למהר? - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

ניתוק חבל הטבור, האם כדאי למהר?

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 26.11.2010

שגרת הטיפול הרפואי ביולדת כוללת חיתוך מיידי של חבל הטבור עם הלידה, עם חלוף השנים נערמות עדויות לכך שחיתוך מיידי לאו דווקא מומלץ. בהמשך נציג מחקרים, יתרונות וחסרונות להשהייה או לחיתוך מיידי של חבל הטבור.



מאת: דנה רותם


ניתוק חבל הטבור, האם כדאי למהר?

נערכו אינספור מחקרים שבדקו את משך הזמן המומלץ להמתינה טרם ניתוק חבל הטבור. מחקרים אלו כוללים את המחקר הארוך בנושא אשר נערך במשך 16 חודשים ופורסם בשנת 2006 (על ממצאיו תוכלו לקרוא כאן), מחקר נוסף אשר נערך בשנת 2007 אשר על ממצאיו תוכלו לקרוא כאן, ומחקר עדכני אשר פורסם בשנת 2010 אשר ממצאיו מרמזים על כך שניתוק מוקדם של חבל הטבור עשוי להפריע להטמעת תאי מחזור הדם הבסיסיים (על ממצאי מחקר זה תוכלו לקרוא כאן), הממצאים העניקו הוכחות מוצקות באשר ליתרונות הגלומים בהשהיית ניתוק חבל הטבור, על אף ההמלצות כי לא בהכרח כדאי לנתק באופן מיידי את חבל הטבור הרבה מיילדות ורופאים נוהגים לעשות כן.

לפי ההמלצות אשר פורסמו במחקר זה ובנוספים אחריו מומלץ לא למהר לנתק את חבל הטבור במהלך הלידה. וכיום לאחר מתן המלצות אלו לא חל כל שינוי משמעותי בנושא זה ועדיין אין יישום בשטח..

מדוע המיילדים ממאנים לקבל את השינוי המומלץ?

זו עובדה, כל יונק במהלך לידתו חייב לעבור מתפקוד בסביבה שלייתית לתפקוד ריאתי כאשר הוכח כי המעבר בין הסביבות השונות יכול ואף אמור להיעשות באופן הטבעי ביותר ללא כל התערבות חיצונית. ההסבה מהמערכת האחת לשנייה מעורבת באוורור הריאות אשר פותח את המחזור התפקודי הטבעי של הריאות, ולאחר מכן תחילת תפקודו של מחזור דם תקין. במהלך הדקות הראשונות של חיי התינוק הוא נותר זמן מועט יחסית במערכת השלייתית, בעוד שבטבע אין כל התערבות חיצונית בנתק חבל הטבור, הנתק מתבצע באמצעות תהליכים טבעיים של מחזור הדם.

הניתוק היזום של חבל הטבור מיד לאחר הלידה הפך לשגרת הטיפול הרפואי, זאת בעוד שהוכח כי ניתוק זה אינו טומן בחובו כל יתרון עבור התינוק ולא הוכח מעולם כי ניתוק זה עשוי למנוע נזק לתינוק.

מהן היתרונות הגלומים בהשהיית ניתוק חבל הטבור?

העלאת רמת הברזל, הפחתת הסיכון ללקות באנמיה, צורך מופחת בעירויים, ופחות מקרי התערבות רפואית עקב דימומים. השהייה של 2 דקות בנתק חבל הטבור מעלה את רמת מאגרי הברזל של התינוק בכמות של 27 עד 47 מיליגרם ברזל! כמות שוות ערך לצורך הבסיסי של התינוק במהלך כ- 2 חודשי חייו. המשמעות הינה שניתן לסייע במניעת מחסור ברזל בגילאים נמוכים מחצי שנה!

היתרונות הנ"ל משמעותיים ביותר בעיקר עבור תינוקות אשר נולדו במשקלים נמוכים, עם מחסור ברזל, נולדו בלידה מוקדמת, המחקרים מציעים כי השהייה של שתי דקות אמורה להיות מוטמעת כהליך שגרתי של הטיפול במהלך הלידה.

המתנגדים לשיטת ההשהיה גורסים כי אי ניתוק חבל הטבור מיידית לאחר הלידה עשוי לגרום להעלאת כמות תאי הדם האדומים דבר העשוי להעמיס על הלב ולגרום לקשיים, אך טענות אלו אינן מוכחות מדעית.

אם בחרתם מסיבה כלשהי בשלב השלישי של הלידה בזריקת זירוז להוצאת השיליה זוהי סיטואציה המחייבת ניתוק השיליה באופן מיידי.

מה קורה בארץ?

בישראל כמו בכל העולם מתחילים להבין את המשמעות של השהיית חיתוך חבל הטבור אך גם כאן אין הנחיות מפורשות באשר להשהיית החיתוך, יחד עם זאת קיימת מודעות גבוהה ובהתאם לבקשת היולדת ניתן להתאים את מועד חיתוך חבל הטבור לבקשתה הייחודית של היולדת. (אלא אם כן קיים צורך מיידי של התערבות רפואית כגון מים עכורים, לידות פגים ולידות ואקום). פרמטר נוסף אותו יש לקחת בחשבון הינו כי אם בחרתם באפשרות של שימור דם טבורי יש לנתק את חבל הטבור מיידית על מנת לשמר כמות נכבדת של תאי גזע .

לפי משרד הבריאות הישראלי השיקול לחיתוך חבל הטבור הינו של הצוות הרפואי בלבד תוך התחשבות בבקשת היולדת. כאשר ההחלטה באשר להשהיית החיתוך או באשר לחיתוך מיידי הינה באחריותם הבלעדית.

לסיכום

נחוצים עוד מחקרים על מנת להוכיח מעל לכל ספק את המשמעות הניכרת של השהיית חיתוך חבל הטבור למשך זמן מה לאחר הלידה על מנת לספק לתינוק יתרונות בריאותיים. כשם שמאידך נחוצים עוד מחקרים על מנת להוכיח כי אכן כדאי לחתוך את חבל הטבור מיד לאחר הלידה.

על מנת שמחקרים ייושמו נחוצה התקדמות טכנולוגית אשר תאפשר את הבדיקות הנחוצות והסקת מסקנות חד משמעיות לכאן או לכאן.

אם קראתם את המאמר בעודכם לפני לידה והחלטתם להשהות את זמן חיתוך חבל הטבור עליכם לידע על כך מראש את הגורם המטפל בבית החולים.      

המאמר נערך באדיבות אתר קולנוע ביתי ואתר דלתות כניסה

 

 




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו