ניתן למנוע את כריתת השקדים בקרב חלק מהילדים שסובלים מדום נשימה בשינה - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

ניתן למנוע את כריתת השקדים בקרב חלק מהילדים שסובלים מדום נשימה בשינה

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 28.08.2016

הורים רבים קיבלו עד היום המלצה לכרות את השקדים במצבים רבים של דום נשימה החוזר בזמן שינה. כעת מצאו הרופאים כי ניתן להסתפק בכריתה של האדנואידים (ה"שקד השלישי", "פוליפים") בלבד ללא כריתה של השקדים.



ניתן למנוע את כריתת השקדים בקרב חלק מהילדים שסובלים מדום נשימה בשינה
הורים רבים שילדיהם חולים בעיקר במחלות חורף חוזרות ונשנות מקבלים המלצה לניתוח כריתת השקדים.
מחקר חדש שבוצע בבית חולים "דנה-דואק" לילדים שבמרכז הרפואי איכילוב שבתל-אביב מצא שבניגוד להמלצה בספרות הרפואית, כן ניתן בקרב ילדים שסובלים מהפרעה של דום נשימה בשינה, להסתפק בכריתה של האדנואידים (ה"שקד השלישי", "פוליפים") בלבד ללא כריתה גם של השקדים כפי שמומלץ היום. תוצאות המחקר התפרסמו כעת בכתב עת מוביל ברפואת שינה – Journal of Clinical Sleep Medicine.
 
כאמור, ההמלצה בספרות הרפואית לילדים הסובלים מדום נשימה בשינה היא לכרות גם את השקדים וגם את האדנואידים באופן שגרתי. מטרת המחקר הייתה לבדוק האם אכן כריתת השקדים הכרחית בכל מקרה של דום נשימה בשינה בדרגה בינונית ומעלה או שניתן לפחות בחלק מהילדים להסתפק בכריתה רק של האדנואידים שמשמעותה ניתוח קטן בלבד עם הרבה פחות תחלואה וסיכון מופחת לילד.
 
במחקר בראשותו של פרופ' יעקב סיון, מנהל מכון ריאות, טיפול נמרץ והמרכז לרפואת שינה בבית חולים "דנה-דואק" לילדים שבמרכז הרפואי איכילוב שבתל-אביב וראש החוג לרפואת ילדים בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב שבו השתתפו גם ד"ר קרן ערמוני-דומני וד"ר אלעד דנה נבדקו  515 ילדים שסבלו מדום נשימה בשינה שהוכח בבדיקת מעבדת שינה. במחקר שכלל מעקב מספר שנים לאחר הניתוח נמצא שבילדים עם דום נשימה בדרגה בינונית ושהשקדים שלהם לא מאד גדולים, ניתוח כריתת אדנואידים בלבד הביא לשיעורי החלמה שלא נפלו מאלו של כריתה משולבת של האדנואידים וגם של השקדים. גם בילדים עם שקדים גדולים ודום נשימה בשינה בדרגה חמורה, הייתה לניתוח כריתת אדנואידים בלבד, הצלחה רפואית, אם כי פחותה מכריתה משולבת של אדנואידים ושקדים.
 
10-15% מהילדים נוחרים בשינה. בחלק מהם (2-4% מכלל הילדים) מלוות הנחרות בהפסקות נשימה בשינה, תופעה שמוכרת ברפואה כ"דום נשימה בשינה". הסיבה העיקרית לדום נשימה בשינה בילדים היא חסימת דרכי האוויר העליונות משקדים ואדנואידים ("פוליפים" / "שקד שלישי") מוגדלים.
מצב רפואי זה שכיח בעיקר בקרב הגילאים 2-7 שנים.
 
לדברי פרופ' סיון "דום הנשימה בשינה בילדים עלול לגרום לנזקים הן בטווח הקצר והן לטווח הארוך כשילדים עם דום נשימה בשינה, סובלים יותר מהפרעות למידה, הפרעות ריכוז, הפרעות התנהגות שמחקות התנהגות היפראקטיבית וחוסר ריכוז וקשב, הפרעות זיכרון, שינויים במצב הרוח, הפרעות שפתיות, ישנוניות יומית וירידה בתפקוד בבי"ס. דום נשימה בשינה גם עלול לגרום האטה בצמיחה ובגדילה, בעיקר בילדים קטנים, וכן תחלואה מוגברת. ילדים עם דום נשימה בשינה לוקים יותר במחלות, מטופלים יותר אצל רופאים, דבר שפוגע באיכות החיים שלהם. במקרים הקשים אף עלולים להגרם סיבוכים במערכת הלב".
 
לדבריו, הטיפול העיקרי בדום נשימה בשינה בדרגה בינונית ומעלה שנגרם מהגדלת של השקדים והאדנואידים  הוא ניתוח בו נכרתים גם השקדים וגם האדנואידים. בעוד שניתוח כריתת אדנואידים בלבד הוא ניתוח יחסית קטן והסיבוכים בו נדירים ביותר, אם בכלל, והילד משוחרר לביתו כעבור מספר שעות מהניתוח. ניתוח כריתת שקדים, הוא ניתוח גדול יותר שמחייב אשפוז ומלווה בכאבים ותופעות לוואי נוספות ובמקרים נדירים גם בסיבוכים כולל סיבוכים מסכני חיים. במקרים נדירים יותר ארעה אפילו תמותה מדימום מאזור השקדים שעלול להתרחש גם מספר ימים לאחר הניתוח כשהילד כבר בבית. כמובן שהניתוח שכולל כריתת שקדים יקר יותר. 
 
"אני צופה שמסקנות המחקר החדש יובילו לייזום מחקרים בינלאומיים נוספים שיאששו את המסקנות שאנו הגענו אליהם ולמחשבה מחודשת בקרב הרופאים לגבי דרכי הטיפול לבעיה שכיחה זו. בכך יקטנו הסבל, משך האשפוז, הסיבוכים והעלויות בחלק מהילדים עם דום נשימה בשינה" מסביר פרופ' סיון ומוסיף שבחיי היומיום יש רופאי אא"ג שמוותרים על כריתת השקדים גם היום לפי שיקול דעתם. אולם, זו אינה ההמלצה הגורפת שקיימת בספרות הרפואית.
 



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו