בקבוקי הזנה לתינוקות ובטיחות השימוש בהם - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

בקבוקי הזנה לתינוקות ובטיחות השימוש בהם

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 16.09.2006

לאחרונה התחוללה סערה גדולה בעקבות תחקיר שערך ערוץ 2 בנושא הימצאותו של כימיקל הנקרא ביספינול a  בבקבוקי הזנה לתינוקות, בצעצועים ובאביזרים שונים לתינוקות ובמוצרי פלסטיק הנמצאים בשימוש נרחב.



בקבוקי הזנה לתינוקות ובטיחות השימוש בהם  

עריכה ותחקיר: אורנה מלכי לבנה

 

לאחרונה התחוללה סערה גדולה בעקבות תחקיר שערך ערוץ 2 בנושא הימצאותו של כימיקל הנקרא ביספינול a  בבקבוקי הזנה לתינוקות, בצעצועים ובאביזרים שונים לתינוקות ובמוצרי פלסטיק הנמצאים בשימוש נרחב.

 

בעקבות תחקיר הטלויזיה, מיהרו הורים רבים לחנויות על מנת להחליף את הבקבוקים שברשותם, והמחירים של הבקבוקים הבטוחים כביכול האמירו פלאים.

בינתיים עברה כבר יותר מחצי שנה, הרוחות נרגעו והמודעות בקרב ההורים לתינוקות קיימת!

למען דורות ההורים הבאים ולמען הקיימים נשתדל בכתבה זו להביא את מירב המידע וכללים לשימוש  נכון. 

 

מה הוא ביספינול a ?

אחד החומרים עליו יש ויכוח מדעי ורגולטורי , חומר זה הנו מרכך פלסטיק, הנמצא בפלסטיק מסוג פוליקרבונט המשמש ליצור בקבוקים לתינוקות, צעצועים, נשכנים  ובחומר המצפה קופסאות שימורים.

 

למה הבהלה?

נמצא כי מינונים קטנים ביותר של הביספינול a בחיות יכולים לגרום לשינוי במבנה המוח, התנהגות, התרבות ותגובה חיסונית. היצרנים והצרכנים של הכימיקל טוענים, בהסתמך על מחקר שנערך על 19 נחקרים באוניברסיטת הרווארד , שהכימיקל אינו מזיק לבני אדם במינונים אלו.

 

האם בקבוקים לתינוקות מסוכנים להתפתחותם?

הכימיקל חשוד בשיבוש פעילות הורמונלית אצל תינוקות ועלול להאיץ את התפתחותם המינית.

הצעת חוק לאיסור שיווקם של בקבוקים להזנת תינוקות המכילים את החומר ביספינול a נדונה בימים אלה בבית הנבחרים של מדינת קליפורניה בארצות הברית. ההצעה הועלתה על ידי חברת בית הנבחרים ווילמה צ'אן ובניסוחה כלולה הדרישה לאסור הפצת הבקבוקים הללו.

את הצעת החוק ביססה צ'אן על מחקרים שפורסמו באחרונה ולפיהם הכימיקל  ביספינול a מעלה באופן משמעותי את הסיכון לשיבוש הפעילות ההורמונאלית בקרב תינוקות ואף עלול להאיץ את התבגרותם המינית. יצוין כי מרבית מוצרי הפלסטיק לרבות סוגים מסוימים של בקבוקי ההזנה לתינוקות מכילים כימיקל זה.

 

כמו אצלנו גם בעולם כולו מתחדשת הסערה הציבורית סביב השימוש בביספינול a: ביפן הובילו צרכנים חרם על רכישת בקבוקי הזנה לתינוקות המכילים את ביספינול a ובעקבות זאת נרשמה ירידה משמעותית בצריכת אותם בקבוקים. בנוסף, המדינות החברות באיחוד האירופי נדרשו באחרונה לחתום על הוראות תקינה מחמירות המחייבות את יצרני המוצרים לתינוקות לבדוק את רמת הפליטה של   ביספינול a   בגלל השפעותיו המזיקות.

 

בניסיונות מעבדה שנערכו בחיות הוכח בוודאות, כי ביספינול a מדמה פעילות של ההורמון הנשי אסטרוגן. ביספינול a  הינו כימיקל שסונטז בשנות ה- 30 כתרופה לנשים אך כיום הוא משמש כמרכיב מרכזי בתעשיית ייצור הפוליקרבונט ממנו מייצרים את מרבית בקבוקי התינוקות בעולם.

 

בעת שימוש בבקבוק וכתוצאה מחימום,שפשוף וניקוי, נוצר בלאי הגורם לשחרור הכימיקל ביספינול a לתוך מזונו של התינוק ולסביבה ומאיץ את השפעתו על הפעילות האסטרוגנית בגוף האדם.

 

בכתבה ששודרה בערוץ 2  צוטט החוקר האמריקני פרידריך ואם-סאל מאוניברסיטת מיזורי, מהבולטים בעולם כיום בחקר התפתחותם של ילדים, אשר טען כי חשיפת תינוקות לכימיקל ביספינול a במהלך התפתחותם, לרבות בתקופת הינקות גורמת לנזק בלתי הפיך לאשכי התינוק.

 

 יצוין כי, ההתעניינות העולמית בחומרים רעילים אלה החלה בעקבות הצטברות ממצאים מדעיים בעשור האחרון, המצביעים על עלייה בשכיחותם של תופעות פיזיולוגיות כגון ירידה בפריון הגבר, עלייה בשיעור המומים באיברי המין הגבריים ועלייה ניכרת במספר מקרי סרטן הערמונית. אצל בנות אובחנה עלייה של פי 25 במקרי התפתחות ניצן שד בגיל 8 ומקרי קבלת וסת בגיל 11 הוכפל.

 

ומה אומרות הרשויות?

בנייר עמדה של משרד הבריאות נכתב:

" הועדה המדעית למזון של נציבות האיחוד האירופי, בדקה את בטיחות השימוש בבקבוקי פלסטיק לתינוקות. תוצאות הבדיקות העלו כי החומר ממנו עשויים מרבית הבקבוקים, נמצא בכמות קטנה מהרמה המרבית שנקבעה".

"לאור בדיקות אלה בארה"ב, באיחוד האירופי ובמדינות מפותחות אחרות, לא אסרו את השימוש בבקבוקי פלסטיק.

יחד עם זאת ממליץ משרד הבריאות בדומה להמלצות הוועדה, להחליף את הבקבוקים כאשר הם בלויים, עכורים או שרוטים.

וכן, רצוי להשתמש בבקבוקים חדשים עבור כל תינוק."

 

המלצת משרד הבריאות:

השימוש בבקבוקי פלסטיק לתינוקות אינו מזיק לבריאות כאשר הבקבוקים שלמים ללא שריטות, קרעים, סדקים וכמו כן אינם בלויים. כמו כן, לגבי מוצצים ונשכנים לתינוקות, העלולים גם הם להכיל מרככי פלסטיק, לא מומלץ להשתמש בהם כאשר הם שרוטים, קרועים או בלויים. משרד הבריאות ממליץ להורים לא להשתמש בבקבוקי פלסטיק לתינוקות יותר משנה.

 

שאלה: האם אפשר לחמם בקבוק עם אוכל לתינוק במיקרוגל?

תשובה: חימום במיקרוגל עד לטמפרטורה מתאימה להאכלת התינוק אינו מזיק.

לא מומלץ לחמם במיקרוגל חימום יתר עד כדי רתיחה. כמו כן לאחר החימום יש לנער היטב את הבקבוק לפיזור אחיד של חום האוכל, ולוודא כי האוכל אינו חם מדי לפני האכלת התינוק.

 

שאלה: האם אפשר להשתמש במדיח כלים לניקוי בקבוקי שתייה לתינוקות?

תשובה: כן, ניתן להשתמש במדיח כלים גם בשימוש חוזר בבקבוקים.

מחקר מנורבגיה הראה כי הזליגה של החומר ביספנול a מבקבוקי שתייה לתינוקות כמעט אפסית בבקבוקים חדשים. מבקבוקים שעברו שימוש חוזר עם מים רותחים ושימוש במדיח כלים במשך 169 פעם יש זליגה מינמלית של ביספנול a, אך בכמות הרבה יותר קטנה מהמותר בתקן האירופאי לחומר זה בתינוקות.

 

שאלה: האם יש תקן למרככי פלסטיק בבקבוקי שתייה לתינוקות?

תשובה: ביוזמת משרד הבריאות עוסקים במכון התקנים בתהליך של קביעת תקן ישראלי, ובשלב זה נתנו הנחיות לציבור לגבי אופן השימוש בבקבוקים עד לפרסום התקן. קביעת תקן למרככי פלסטיק נעשתה בחלק מהמדינות ; תקינה כזו קיימת באירופה אך אינה קיימת בארה"ב.

 

שאלה: מה לגבי מוצצים, נשכנים וצעצועי אמבט לתינוקות?

תשובה: כאשר אביזרים אלה אינם קרועים שחוקים או בלויים, אין לצפות לזליגה של הפתלטים במידה שתגרום לפגיעה בבריאות. עם זאת, מטעמי זהירות תתבצע בקרוב הערכה של השימוש בחומרים אלה, וקביעת תקן במכון התקנים, בשיתוף מומחי משרד הבריאות.

צעצועים מחומר גמיש שאינו pvc, אינם מכילים פתלטים.

 

שאלה: האם בטוח להשתמש בבקבוקי מים חד פעמיים?

תשובה: להבדיל מבקבוקי שתייה לתינוקות, בקבוקים אלה אינם מכילים מרככי פלסטיק מסוג ביספינול a. כמו כן, בקבוקים אלה אינם מיועדים להכיל נוזל בטמפרטורות גבוהות, ואין להכניס מים רותחים אליהם. השימוש השגרתי בהם בטוח.

 

**הערה:

עד גיל שנה יש להרתיח את כל סוגי המים (כולל מי ברז, מים מינרליים ועוד) הניתנים לתינוק לשתיה או להכנת תרכובת מזון לתינוקות.

 

משרד הבריאות שב ומזכיר להורים כי המזון המועדף לתינוק הוא הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה ותוספות מזון מוצק לאחר מכן.

 

 

אז מה עושים?

התשובה?- נזהרים!

מאחר ומדובר בכימיקל הנמצא בשימוש נפוץ כל כך, המודעות הנה הצעד הראשון במניעה של מחלות אפשריות, בנוסף יש לנקוט באמצעי זהירות בעת שימוש ובאחזקת בקבוקי ההזנה לתינוקות כמו שבהמלצות משרד הבריאות, וכן יש מספר חברות המייבאות בקבוקי הזנה ללא הכימיקל .

 

 

צמצום נזקים, כללי זהירות ומניעה-בקיצור:

 

-          זורקים בקבוקים בלויים, שרוטים או בני שנה ומעלה.

-          או משתמשים במוצרים שלא מכילים ביספינול a.

-          משתמשים במוצרים איכותיים בעלי תו תקן מיצרן מוכר.

 

 

המקורות לכתבה: דובר משרד הבריאות, חברת מדיקל מדיצ'י-יבואנית בקבוקי bfree, אתר משרד הבריאות, ה-wall street journal  באדיבות "גילאב תקשורת".




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו