תאומים לגדל ולגדול: ההלם הראשון - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

תאומים לגדל ולגדול: ההלם הראשון

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 22.03.2005
"את קצת גדולה מדי לשבוע השישה-עשר," אמר הגינקולוג בהבעה שלא הצלחתי לפענח. "מה זאת אומרת?" הגבתי בנימה שלא הסתירה ניצני דאגה.

תאומים לגדל ולגדול: ההלם הראשון מאמר זה הינו פרק מתוך הספר תאומים לגדל ולגדול מאת: ליאורה באור בהוצאת אחיאסף 
"את קצת גדולה מדי לשבוע השישה-עשר," אמר הגינקולוג בהבעה שלא הצלחתי לפענח.
"מה זאת אומרת?" הגבתי בנימה שלא הסתירה ניצני דאגה. למה הוא מתכוון. "משהו לא בסדר?" שאלתי בחוסר סבלנות.
"לא, אני לא חושב, אבל נראה, בואי נעשה אולטרא-סאונד."
ניסיתי לחקור בעיניו כדי לדעת: האם זה טוב או רע?
נשכבתי על המיטה, מנה של ג'ל קר ניתזה על בטני, והסונר החל בסיור. לא הסרתי את עיני מהמסך – מנסה להבין מה קורה שם, ובמקביל גם מעיניו. מה הן אומרות.
ואז הופיע חיוך: "את מוכנה?" הוא שאל.
"למה?" השבתי בבלבול.
"שניים. יש לך תאומים."
מאותו רגע ואילך, איני זוכרת את אשר התרחש. לא ידעתי אם לשמוח או לא. הייתי מבולבלת ורגשית נעתי מקצה לקצה. לא זוכרת את הדרך הביתה אל בעלי, שחיכה בבית לשמוע שהכול בסדר. המון מחשבות התרוצצו בראשי ונעו מקצה לקצה. חשבתי לעצמי: איך אספר לו כזו בשורה? במה מתחילים? אילו מילים בוחרים? אם כבר הופתעתי, גם אני רוצה להפתיע.
"נו מה קורה?" שאל.
"הכול בסדר," עניתי, והמשכתי: "תגיד, איפה נשים את המיטה?"
"אני יודע, יש עוד הרבה זמן. מה זה חשוב עכשיו?"
"לא, בעצם כן. כי איפה נשים את המיטה השנייה?"
ורק אז התחלנו לחשוב מה המשמעות של שניים. איך תעבור העגלה בשביל הכניסה לבית? איך מחזיקים שניים על הידיים? ועוד מיני שאלות, אבל היו אלה שאלות פשוטות בהשוואה למציאות שטפחה על פנינו עם הלידה.
לפני יותר מעשור, הדברים היו שונים לחלוטין. באותה תקופה ההפתעה הגיעה רק בשלב הלידה. "לא אשכח את התדהמה על פניו של הבעל לאחר שיילדתי את בנו הראשון, לאחר שמונה שנים מייגעות של המתנה, אלא שהרגשתי שזה לא הסוף," סיפרה רופאה מיילדת. "אני חושבת שיש עוד," אמרתי, כי לא ידעתי כמה עוד. ואז המשיכה הלידה עד שבצבץ ראשה של הבת."
לפני כניסת האולטרא-סאונד לשגרת הרפואה, ההלם הרגשי היכה ברגע הלידה עצמה.
קשים יותר היו המקרים בהם לאחר לידת העובר הראשון הסתבר שיש עוד עובר, אלא שהוא, למרבית הצער, נולד מת. באחד המקרים סיפרה היולדת כי היתה מבולבלת מאוד, משום שלא ידעה האם העובר שמת הוא זה שאליו הפנתה את אהבתה, ואולי העובר החי נולד כמי שנמנעה ממנו אהבה. מוזר כפי שיישמע הדבר, הרי שיש להתייחס לרגשותיהן של אמהות, ובעיקר דרושה רגישות מצדו של הצוות הרפואי, המשפחה והסביבה החברתית הקרובה.
אולם גם כיום, כאשר טכנולוגיות רפואיות מיידעות אותנו על כל מילימטר נוסף בגופו המתפתח של העובר, הרי שקיימות דילמות לא מעטות.
כמעט שלא ניתן היום להסתיר מידע מאישה הרה העוברת אינספור בדיקות מעקב. אלא שלעתים, הריון שמתחיל בשניים מסתיים באחד. צער רב היה נמנע מנשים לולא ידעו כי הן נושאות ברחמן תאומים, כאשר למועד הלידה הגיעו רק עם אחד. למעשה, אחד מכל שמונה הריונות מתחיל בתאומים.
מצב המכונה "תסמונת התאום הנעלם" (vanishing twin syndrom) הוא אחת הסיבות לסיום ההריון בלידה של ילד יחיד. סיבות אחרות הכרוכות במהלך ההריון גורמות אף הן לאובדן אחד העוברים ולסיום ההריון עם עובר אחד בלבד. אולם, זכותה של כל אם לדעת את המתרחש בגופה, ובעיקר פרטים אודות הריון תאומים, וזאת משום שלאישה שהרתה תאומים סיכוי רב יותר להרות תאומים פעם נוספת. מידע זה חשוב לאישה לקראת הריונה הבא.
כיום ברור מעבר לכל ספק כי מוטב לבני זוג לדעת כי הם מצפים לתאומים. ההכנה אינה מונעת את ההפתעה ואת ההלם, אבל בהחלט מאפשרת תקופת הסתגלות, אם כי אפשר לומר כי תקופה זו היא מעין תרגול "יבש", אלא שכמו שקורה במציאות, המציאות לא ממש דומה לתרגיל ה"יבש".
ואכן מסתבר כי גם זוגות שידעו מתחילת ההריון כי הם מצפים ללידת תאומים, ולמרות כל ההכנות, עדיין היו מופתעים כשהגיעו להתמודדות עם המציאות.
ובכל זאת יתרון ברור אחד קיים בעצם הידיעה מראש, והוא ההזדמנות לזכות בהכנה הרגשית.

זו חשובה מאוד למרות שגם כאן אין מנוס מההלם, אך עדיף שההתמודדות עמו תתרחש לפני הלידה ולפני הגעתם של התאומים הביתה. התמודדות רגשית משמעה המעבר מהמחשבה על תינוק אחד למחשבה על שניים. וכמובן לא מדובר במחשבה בלבד, אלא בקשר.
קשר רגשי שמתחיל להירקם בין האם לעובר כמעט מרגע התוודעותה לעובדת היותה הרה, ואצל נשים רבות ובני זוגן הוא מתחיל רק בשלב בו ניתן לחוש את תנועות העובר ברחם. בדרך כלל חווים ההורים מכלול רגשות של רוממות רוח, בלבול, שמחה, עצב וכעס – אלו כולן תגובות רווחות לידיעה. הקשה מכולם הוא התפתחות רגש אהבה לשני עוברים. בעצם לאיזה עובר אנו מתייחסים? או האם לחצי מכל אחד מהם?
לעתים חשים הורים לתאומים עצב עקב החמצת החוויה של ילד אחד לו ציפו. כאשר אנשים מתכננים את בואו של הילד הראשון למשפחה, הם מדמיינים תמונה ובה הם מתפקדים כהורים לאותו ילד.
כאשר האחד הופך לשניים, עליהם לנטוש את התוכניות ואת התסריט שהתהווה בדמיונם. חלקם חשים אכזבה על שלא יוכלו ללכת במסלול שדמיינו עם הילד היחיד לו ציפו. תחושות אלו מלוות בעיקר הורים לילדים ראשונים והן בהחלט נורמטיבית ואף לגיטימית.
זה נורמלי לחוש הלם ואכזבה כשהתוכניות אינן מתרחשות כמצופה. תחושות אלו אין בהן כדי להעיד על כך שאותם הורים אינם אוהבים את התאומים. אולם אין ספק שעליהם להסתגל למצב החדש, ובהתאם לסגל את הרגשתם. אין צורך להכחיש רגשות שליליים אלה של אכזבה, עצב וכעס. עדיף להכיר בהם, לחוות ולהתמודד עמם, מאשר להדחיקם, מפני שהם עלולים לעלות ולצוף ברגעים הקשים והמתישים בגידול תאומים.
הורים לתאומים בדרך כלל חוששים שלא יוכלו להעניק מספיק תשומת לב לכל אחד משני הילדים. הם מרגישים אשמים או כאילו הם מרמים את הילדים כאשר תשומת לבם מתחלקת ביניהם והם מציגים אותה כמאה אחוז. אמנם נכון שלא ניתן להעניק לשניים אותה תשומת לב שזוכה לה ילד אחד, אבל אפשר להעניק להם תשומת לב כיחידים כאשר נענים לצורכיהם הייחודיים והאישיים, גם כשנמצאים יחד. מעבר לכך, יש לזכור שתאומים הם מיוחדים ובעלי זכויות יתר: יש להם יחסים מיוחדים בינם לבין עצמם, והם משיגים קרבה ונחמה זה מזה ולא רק מההורים.
יש הורים החוששים שלא יוכלו להרגיש קרובים לכל אחד מהתאומים בשל הקיִרבה של התאומים בינם לבין עצמם. יתכן שדרוש זמן רב יותר ליצור קרבה עם כל תאום, אבל זהו חלק מהלמידה כיצד להיות הורה לתאומים.
מאבקם של הורים לתאומים זהים לדעת להבחין מי הוא מי, מביא להטלת ספק ביכולתם להיות הורים טובים: "איזה מין הורה אני אם אני אפילו לא מסוגל להבדיל בין ילדי.
סימן שאני לא מספיק קרוב אליהם ולא ממש מכיר אותם." בשלב הזה חשוב שהורים אלה ידעו שאכן ידָרש להם זמן עד שילמדו להכיר ולהבחין בין תאומים זהים, אבל עצם הדאגה והטיפול בהם מעבירים להם את המסר החשוב ביותר: שאוהבים אותם. השאר יבוא עם הזמן.
היפנים מכנים זאת "הלם התאומים". אף אחת מהתוכניות שלך לילד אחד לא תתאים לשניים.
צריך יותר מקום, יותר ציוד, יותר כסף, והרבה יותר זמן ואנרגיה. הימים הראשונים קשים עוד יותר ליולדת, משום שהריון רב-עוברי קשה לגוף האם, וכל הרגשות מציפים ומהממים בזמן שמבחינה פיזית היא ירודה מאוד.
כל ההורים לתאומים, טריים או מנוסים, חווים רגשות כלשהם מאלה שנזכרו כאן. אולם קבלת תמיכה וייעוץ היא לעתים שעושה את ההבדל בין אלה שיישארו בהלם לבין אלה שיצאו ממנו. עבור חלק מההורים, החודשים הראשונים – ואפילו השנים הראשונות – בגידול תאומים, הם תובעניים ומתישים פיזית ונראים חסרי קץ.
אבל הזמנים הקשים מסתיימים בסופו של דבר, ואתם תשרדו. היעזרו בכל אשר תוכלו ונצלו את זמנכם להנאה מהתאומים. אף אחד לא מכחיש שקשה לגדל תאומים, אבל גם האושר גדול. וכפי שאמרה אם לתאומים בני שש: "עם תאומים הקשיים הם הכי קשים, אבל האושר הוא האושר הכי גדול."




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו