כיצד ניתן לזהות הנקה תקינה? - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

כיצד ניתן לזהות הנקה תקינה?

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 23.03.2005

חלב-אם הוא המזון הטבעי והמושלם לתינוקך, ההנקה עצמה היא הרבה יותר מכך - היא הענקה של קרבה, חום ואהבה. לעיתים הימים הראשונים של ההנקה עשויים להיות קשים ומתסכלים.

 

 



מאת: אלן שיין, יועצת הנקה מוסמכת IBCLC 


כיצד ניתן לזהות הנקה תקינה?

חלב-אם הוא המזון הטבעי והמושלם לתינוקך, ההנקה עצמה היא הרבהיותר מכך - היא הענקה של קרבה, חום ואהבה. לעיתים הימים הראשונים של ההנקה עשוייםלהיות קשים ומתסכלים.
יחד עם זאת, פעמים רבות תחילת התהליךקשה,אז קודם כל, קחי נשימה עמוקה. התינוק הזה הוא שלך, את אימוואת זו המרגישה טוב מכולם למה הוא זקוק. לכן, כדאי להקשיב לשלל העצות שאת מקבלת,אבל בסופו של דבר לבחור לעשות מה שאת מרגישה שיהיה הטוב ביותר לילדךולך.

מה הם הסימנים שהתינוק מקבל כמות מספקת של מזון ונוזלים?
1. התינוק רגוע, ואם הוא אינו רגוע, הוא יירגע עד מהרה אם יינק.
2. חיתולים רטובים.בשבוע הראשון מדובר בלפחות ארבעה עד שישה חיתולים רטובים ביממה. מהשבוע השני - שישהעד שמונה חיתולים רטובים עם שתן (כולל מספר יציאות נוזליות שצבען הופך צהוב-חרדל עםהזמן) ביממה. לאחר מספר שבועות תדירות היציאות יכולה לרדת אפילו לפעם בכמה ימים.
3.עלייה מתמדת במשקל, הניכרת משקילת התינוק באותו מכשיר. אגב, תופעה ידועה היאהישארות באותו משקל, או אפילו ירידה במשקל, אצל בנים בשבוע שלאחר הברית, ואולםבחלוף שבוע נוסף צפוי התינוק להשלים את החסר.
4. התפתחות תקינה, מראה כללי טוב,ובדיקה תקופתית על ידי צוות הרפואי.

ככל שתתמידי לתת לתינוק לינוק על פידרישתו,כן ירבה החלב. בהדרגה יהיו הפערים שבין ארוחותיו גדולים יותר. תמידיהיו כאלה שימליצו לך להגביל את התינוק, שמא לא יוכל גופך לעמוד בתפוקה שדורשהתינוק, או מחשש שהוא יהיה שמן מדי.
דברים אלו עלולים לפגוע בביטחונך העצמי ואםתשוכנעי בדברים הנאמרים לך, ייתכן שרק משום כך אכן תיפגע יכולת תפוקת החלב שלך.זכרי, כי את מכירה טוב יותר את צרכיו האישיים של התינוק שלך, והטבע מנווט אותךכראוי בלא כל עצה, הטומנת בחובה, לעתים, תוספות מלאכותיות למיניהן.

תנסילגרום לגופך ליצור יותר חלב,במקום להשתמש בתוספות מלאכותיות ובבקבוק. אם ארבעתהתנאים שהזכרתי לעיל מתקיימים, אין ספק שהתינוק מוזן משדך כראוי, אך אם בכל זאת הואחש אי נוחות כלשהי או אי שביעות רצון, הרי הדבר אינו נובע מתפריט המזון שלו וכדאיתמיד לדווח על כך לרופא המטפל.

משברים או זינוקי גדילה
אי שקטפתאומי אצל התינוק יכול בהחלט להעיד על בעיה באספקת החלב. למשל, אם תינוקך מפתחמרווחים יפים בין ההנקות, ובאופן פתאומי מבקש לאכול בכל שעה או שעה וחצי (או אם אכלעד עתה בכל ארבע שעות, ופתאום הוא רוצה לאכול בכל שעתיים), ייתכן שהוא מנסה לומר לךשהוא רעב, ועלייך להכין לו אפוא יותר חלב. אולם אין פירושו של דבר שעלייך להוסיףלתפריטו תוספת חלב מלאכותית כלשהי. לא ולא. כל שעלייך לעשות הוא לנסות ולהגביר אתתפוקת החלב שלך. המשברים הללו הם שכיחים וידועים, והתרחשותם מעידה בדרך כלל דווקאעל התפתחותו התקינה של התינוק ועל עלייתו היפה במשקל. אם כן, הוא זקוק ליותראוכל.

התקופות האופייניות לכך הן: לאחר ההגעה הביתה מבית היולדות, לאחר מכןבמלאת לתינוק עשרה ימים עד שבועיים, לאחר שישה שבועות, שלושה חודשים ושישהחודשים.



לו השד היה בקבוק, יכולת להגביר את כמות המזון בקלות. ואולם גם במהשקשור בהנקה, כמות החלב תגבר בעקבות תאבונו המוגבר של התינוק, עד אשר יחזור שובהאיזון בין ההיצע והביקוש. הגוף שלך יתאים את עצמו לצורכי התינוק.

חשובלדעת לזהות את התקופות הללו של תיאבון מוגבר,שכן יהיו בוודאי אלה שייעצו לךבמצב זה לתת תוספת תמ"ל בבקבוק, וכך למעשה יתחיל, שלא לצורך, תהליך של גמילה מוקדמתשל התינוק מהשד. נדיר ביותר שצריך לתת תוספת של תמ"ל.
אם החלטתם בשיתוף צוותהרפואי או יועצת הנקה מוסמכת לתת תוספת כלשהי אז רצוי לתת אותה לא מבקבוק, אלא מכליאחר כמו מזרק, טפטפת, כפית או אפילו ספל. אפשר לשאוב חלב מהשד, ולתת אותו לתינוק,ובלבד שלא ישתבש תהליך ההנקה. עם זאת, ברוב המקרים ניתן להגביר את התפוקה באמצעותהנקות נוספות, במקום לתת תוספות של חלב אם (או אחר) לתינוק. על כל פנים כדאי ללמודאת שיטות האכלה המיוחדות אלה מיועצת הנקה מוסמכת שהיא בעלת ניסיון.

ישנםתינוקות שלא עוברים "משברים" בכלל אך גורמים לך לייצור יותר חלב בלישתרגישי,באופן הדרגתי למדי. אז אל תחכי ל"זינוקים" כיהם לא תמיד מתרחשים!

משך ההנקה
הדעות בשאלה כמה זמן ישלהיניק בכל שד רבות הן ומגוונות. בעבר רווחה הדעה, כי יש להיניק עשר דקות בכל צד.לאחר מכן התגלו הבדלים בין "החלב הקדמי" לבין "החלב האחורי", ואז הובן שאם התינוקאינו יונק די צורכו, הוא לא יצליח להעלות בפיו את החלב העשיר יותר. אמנם ישתינוקות, שיצליחו לסיים את היניקה משד אחד בתוך חמש עד עשר דקות, אבל תמיד יימצאואותם תינוקות הזקוקים לזמן ארוך יותר. כיום ההמלצה היא להיניק עד אשר התינוק מראהסימנים שסיים בצד הראשון. משסיים, הוא ישחרר את השד בדרך כלל בעצמו, בלי כלהתערבות.

לאחר שהפסיק לינוק משד אחד, אפשר לקחת אותו בידיים -לשחרוראוויר בגיהוק - אבל אל תחכי יותר מדי; לא תמיד הוא יגהק, שכן בשד, לעומת בקבוק, איןאוויר. אם הוא נרדם, כדאי להחליף לו את החיתול. הדבר יעורר אותו, ואף יעודד אותולינוק מן השד השני.
רצוי להיניק בכל הנקה משני הצדדים. הדבר רצוי במיוחד, אםמדובר בתינוק היונק לעתים רחוקות (בכל שלוש עד ארבע שעות). אם מיניקים רק בצד אחדיחלפו בין שש לשמונה שעות עד שהשד השני יתרוקן, והדבר עלול לגרום לגודש. אם התינוקאוכל בכל שעתיים, יחלפו ארבע שעות בלבד עד אשר יתרוקן השד השני, ובמקרה זה קייםפחות סיכוי ליצירת גודש. יחד עם זאת, ככול שיש פחות גירוי, ייצר השד פחותחלב.

הנקה במקרים מיוחדים
לצד ההמלצה להיניק כמעט בכל מקרה, עלילציין מקרים מיוחדים שבהם יש להיוועץ ברופא הבקיא גם בנושא ההנקה. אם יבשר לךהרופא, שמבחינה רפואית מותר לך להיניק, התייעצי גם עם יועצת הנקה מוסמכת. אתייחסלבעיות הנפוצות ביותר. זכרי שלא כל רופא או אחות מתמצאים בתחום ההנקה, ולעתים, רקבגלל חוסר ידע, ימליצו לך לוותר על ההנקה.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו