עד מתי כדאי להיניק? - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

עד מתי כדאי להיניק?

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 23.03.2005
עד מתי כדאי להיניק?
מאת: אלן שיין, יועצת הנקה מוסמכת ibclc
כבר עברנו את התקופה הראשונית של הסתגלות לחיים החדשים כהורים. היקר מכל אף הוא כבר התרגל לחיים עם כל התנאים החדשים שהטלנו עליו.
הכל זורם. לא מספיקים להסתגל ושוב השאלות מתעוררות כאשר התשובות הן רבות, מגוונות ולא תמיד מבוססות על ממצאים מדעיים אלא שלופות מהשרוול של אלה הרוצים רק את טובתנו.


עד מתי כדאי להיניק?

מאת: אלן שיין, יועצת הנקה מוסמכת ibclc 
כבר עברנו את התקופה הראשונית של הסתגלות לחיים החדשים כהורים. היקר מכל אף הוא כבר התרגל לחיים עם כל התנאים החדשים שהטלנו עליו.

הכל זורם. לא מספיקים להסתגל ושוב השאלות מתעוררות כאשר התשובות הן רבות, מגוונות ולא תמיד מבוססות על ממצאים מדעיים אלא שלופות מהשרוול של אלה הרוצים רק את טובתנו.

לאחר תקופה מאוד ארוכה של העדר הנקה, לאט לאט מכירים בעליונותו חלב האם ולא נדיר היום למצוא אימהות שמיניקות את הצאצאים עד גיל 3 ואפילו 4 שנים. פעם היו מרימים גבה כאשר שמעו שבגיל 6 חודשים התינוק "עדיין" יונק.

לאחר שנים של גילויים ומחקרים אודות תחלואת ותמותת תינוקות ההמלצות השתנו ומשתנות בהתאם לצרכים וחשוב ביותר בהתאם לגיל יותר הולם לגמילת תינוקות ויכולתם לשרוד ולחיות באופן עצמאי. לכל יונק בטבע הזמן הטבעי לגמילה מן השד, מחלב האם ומהאם - ללא התערבות תרבותית.
החיות היונקים בטבע עושים את זה באופן טבעי בזמן הנכון.

ההמלצות של משרד הבריאות, של ארגון הבריאות העולמי ושל הארגונים הבריאותיים השונים, המעודדים את ההנקה, הן להיניק באופן בלעדי עד למחצית השנה הראשונה לחיים. ארגון הבריאות העולמי והאקדמיה האמריקאית של רופאי הילדים ממליצים להמשיך ולהיניק עד גיל שנה יחד עם תוספת מזון מוצק, בהתאם למידת מוכנותו של התינוק.

במקרים נדירים, שהתינוק אינו יכול לאכול אוכל מוצק (או שאינו רוצה), חלב אם יכול לספק את צרכיו התזונתיים עד היותו בן שנה. יש כמה וכמה סיבות הגיוניות לבלעדיות ההנקה גם בהיות התינוק בן חמישה חודשים ואפילו שמונה.

סיבות טכניות: תינוקות בראשית חייהם מקבלים חלב אם משום שמערכת העיכול שלהם עדיין אינה ערוכה לעכל מזון מוצק, אלא רק מזון נוזלי ובתנוחה אופקית. בהדרגה, עם התפתחות התינוק וצמיחתו, הוא יהיה מסוגל לשבת, ואף להושיט יד לפה. מערכת העיכול שלו תהיה מסוגלת לעכל מאכלים מוצקים יותר והתינוק יהיה מסוגל לאכול בצורה אנכית במקום אופקית. תינוק שאינו יכול או רוצה בחתיכות רכות פשוט אינו מוכן מערכתית וכדאי לחכות ללא לחץ עד למועד בו ירצה ויהנה מהטעימות. כשההמלצות הן להנקה בלעדית עד מחצית השנה הראשונה - בדרך כלל מפרשים את זה כשישה חודשים אך התאריך הכרונולוגי הוא לא זה שקובע. הבשלות, התפתחות המערכות והיכולות המוטוריות הם אלה שקובעים. לכן, אין להיכנס ללחץ אם הנסיך אינו מעונין כלל בטעימות או במאכלים אחרים מלבד החלב שלך.

תזונה ובריאות: מן הספרות המקצועית אנו לומדים על היתרונות הרבים שבחלב האם. הוא מותאם בדיוק לצרכיו הפיזיולוגיים התזונתיים וההתפתחותיים של התינוק (באותה מידה שחלב פרה מותאם בדיוק לצורכי העגל, וחלב הכלבה מותאם לצרכיו של הגור). תרכובות מזון לתינוקות (תמ"ל) מבוססות על חלב פרה (אלא אם כן צוין שהוא עשוי על בסיס צמחי); חלב האם מעודד את התפתחותו של התינוק באופן אופטימלי.

יותר ויותר מחקרים מעידים על עליונות חלב האם לתינוק, ועדיין לא נאמרה המילה האחרונה בתחום זה.

בחלב האם מצויים נוגדנים שאינם מצויים בשום תרכובת אחרת, ושאת חלקם אין התינוק מסוגל לייצר בעצמו בחודשים הראשונים. אם כן, חלב האם מסייע לתינוק להתחסן ולהיות מוגן מפני מחלות ופגעים אחרים. תינוקות יונקים סובלים פחות ממחלות השכיחות בשנים הראשונות, ויש בכך חיזוק רב לצידוד בהנקה. תינוק יונק הוא חסין יותר, והדבר מתברר, למשל, מבדיקת נתוני מקרי האשפוז בקרב תינוקות.

רגש ופסיכולוגיה: התינוק חי את תשעת החודשים הראשונים של חייו בסביבה תומכת, חמימה ובטוחה. הרחם העניק לו תנאים אידיאליים לצמיחתו ולביטחונו. ההנקה כשלעצמה, ולא רק חלב האם, היא הדרך הטבעית להמשיך את הטיפול המתמיד והבלתי מותנה שקיבל ברחם. בתחילה נראה כי הוא זקוק לתשומת לבנו בכל עת - ביום ובלילה. התינוק בוכה לעיתים בתקופה זו, וכשנצמיד אותו לשד הוא יירגע, גם אם אינו רעב, ואינו יונק. מכאן שהחום שאת מקרינה מגופך (או אפילו חום גופו של בן הזוג) חשוב לו כעת, והוא יירגע, גם אם אינו רעב או צמא. חום גופו של ההורה יעניק לו במידה מסוימת את התחושה שאת עדיין שם בשבילו, למרות הינתקותו הפיסית ממך עם הלידה. הדבר ישרה עליו ביטחון, והוא, כאמור, יירגע לאלתר.
גם אם אינך מיניקה, יש ביכולתך לספק לתינוק חום, הדרוש לו בראשית חייו.
מכל מקום, בד בבד עם התפתחותו המוטורית והקוגניטיבית (המחשבתית) בשלב מתקדם יותר בחייו, הוא ילמד כיצד להעסיק את עצמו יותר ויותר, וידרוש ממך פחות ופחות תשומת לב.

הגמילה הטבעית תתחיל עם האכלתו במזון מוצק, כתוספת להנקה, ותסתיים בהדרגה. המזון העיקרי של התינוק בשנת חייו הראשונה אמור להיות חלב. את המאכלים החדשים תוסיפי בהדרגה, בהתאם להנחיות האחיות בתחנות לבריאות המשפחה. בהתאם, ילמד התינוק ליהנות מאוכל מוצק, ובאופן טבעי, ככל שיאכל יותר מזון מוצק, תפחת כמות החלב שישתה.

אם ברצונך להמשיך ולהיניק מעבר לששת החודשים הראשונים, ואין כל סיבה מיוחדת שתמנע מבעדך לעשות זאת, המשיכי להיניק. גם אם את חוזרת לעבודה יש דרכים לשאוב ולשמור על החלב או לשלב הנקה עם תמ"ל או מוצקים. שכן היום ההנקה עד גיל שנתיים-שלוש היא עדיין הדרך השכיחה בקרב 75% מכלל אוכלוסיית האמהות בעולם כולו. הכל תלוי ברצונך ובמידת מודעותך לנושא, אך עם זאת רצוי שהחלטתך תהיה מבוססת על עובדות ועל מידע עדכני, ולא תנבע מלחץ המשפחה והחברות שמעודן לא התנסו בהנקה טבעית. אל לך לסמוך אפילו על הרופא, כי לעתים ייתכן שהוא פשוט אינו מעודכן בתחום זה. יהיו בוודאי שימליצו לך על תוספות מזון מוצק, אפילו מרקים, כבר בגיל ארבעה חודשים!

אם גמלה בלבך ההחלטה להמשיך ולהיניק, כדאי שתימצאי בקשר עם עוד אמהות שמניקות מעבר לתקופה הראשונית, וכך תוכלי לזכות בעידוד ובתמיכה לצעדך. מפגשים בנושא זה נערכים במסגרת של ליגת לה לצ'ה, ובמקומות שישנם פעילויות לתינוקות ואימהות.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו