טיפול מופחת כאב אצל תינוקות וילדים - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

טיפול מופחת כאב אצל תינוקות וילדים

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 09.01.2011

לפני  40-50 שנה מודעות בקרב רופאי הילדים לכאבים מהם סובלים תינוקות היתה נמוכה. תינוקות וילדים רכים אינם יכולים לבטא את כאבם במילים, אך מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות גילו שאפילו פגים סובלים מכאב, ומחקרים נוספים הראו כי תינוקות וילדים חווים כאב בעוצמות זהות לנו.



מאת: ד"ר זאב חורב, רכז רפואת ילדים, שירותי בריאות כללית

 


טיפול מופחת כאב אצל תינוקות וילדים

ביקור במרפאה נתפס לעתים כחוויה לא נעימה עבור ילדים, בעיקר הקטנים בהם. על כן, הדבר החשוב ביותר בבואו של הילד אל המרפאה הוא ביסוס מערכת אמון בינו לבין הרופא, שיבטיח שיתוף פעולה של הילד עם הרופא ובתוך כך יסייע לטפל בו בצורה הטובה ביותר, עם מינימום כאב וחוסר נוחות, אשר בסופו של דבר יוביל לריפוי מהיר יותר. בנוסף, גישה זו תרגיע את חרדותיהם של ההורים, המצויים גם הם במצב של מתח הנובע ממצוקת הילדים. מכאן, שתפקידו של רופא הילדים הוא כפול: לטפל בילד, אך גם למצוא את הדרך לתקשר עמו ולזכות באמונו. הסבר לילד מפי הרופא על העומד להתרחש לפני כל בדיקה מסייע לו להירגע ולהרגיש כי הוא חלק בתהליך ולא חפץ שעומדים לבצע עליו פעולה. המטרה של הסבר כזה לתינוק שאינו מבין הנאמר היא כפולה: להסיח את דעתו מהבדיקה עצמה וכן ליצור קשר אמון עם התינוק שיגרום לו לשתף פעולה עם הרופא ויפחית את חרדתו. לגבי ילד שכן מדבר וניתן לקיים איתו שיחה, על אחת כמה וכמה שחשוב להסביר לו ולהקנות לו הרגשת שותפות. יש לדבר אל הילד ולא מעל לילד כאילו איננו חשוב. יש לקרוא לו בשמו, ולא "חמודי", "מותק" וכו. כל זה תורם לילד ולבטחונו.

 

מחקרים הוכיחו כי לתינוקות יש זכרונות מחוויות מכאיבות

לפני  40-50 שנה מודעות בקרב רופאי הילדים לכאבים מהם סובלים תינוקות היתה נמוכה. תינוקות וילדים רכים אינם יכולים לבטא את כאבם במילים, אך מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות גילו שאפילו פגים סובלים מכאב, ומחקרים נוספים הראו כי תינוקות וילדים חווים כאב בעוצמות דומות לאלה של המבוגרים ולא בעוצמות פחותות כפי שנחשב עד אז.  כיום ידוע כי לא ניתן לבצע פעולות מכאיבות לילדים מתוך הנחה שלא כואב להם, ומכאן, שקיים צורך לטפל גם בכאב שגורמות להם הבדיקות ולא רק במחלה. גם משרד הבריאות נתן את דעתו על העניין והוציא הנחיות למזעור כאב אצל ילדים המבוססות על מחקרים שנעשו בתחום וממליצות לרופאים על שימוש באמצעים למזעור כאב כמו משחות לאלחוש והסחת הדעת בעת בדיקה כואבת. 

 

החידושים ברפואה מופחתת כאב

עם השנים והתקדמות הרפואה הופיעו בדיקות לילדים שאינן חודרניות, כגון בדיקת בילירובין לתינוקות באמצעות מכשיר הבילי-צ'ק. המכשיר מאפשר לבדוק  אם יש צהבת ללא דקירה, אלא באמצעות נגיעה קלה של המכשיר על עור התינוק, ובכך נמנעת חוויה כואבת. בדיקה חדשנית נוספת המקלה על הכאב היא בדיקת ריווי חמצן בדם, שבעבר נעשתה באמצעות דקירת האצבע ולקיחת דם וכיום נעשית בחיבור אלקטרודה לאצבע הילד. אמצעי נוסף שאמור להפחית את הכאב של הילד הוא נתינת מי סוכר ומוצץ לפני בדיקת דם. כמו כן הרופאים משתמשים במשחת אלחוש המרדימה את האזור ממנו נלקח לילד דם. מאחר והאלחוש לוקח כ-45 דקות, מומלץ להורים שמעוניינים באלחוש להגיע מוקדם יותר למרפאה. לחילופין, ניתן לתדרך את ההורים באשר למקום הדקירה הצפוי, וההורים ימרחו את החומר בבית לפני הגיעם עם הילד לביצוע הבדיקה. תפקיד לא פחות חשוב ישנו לדברים שאינם נוגעים ישירות לסוג הבדיקה המבוצעת, לדוגמא מרפאה ידידותית לילדים, עם ציורים וצבעים משמחים ועם צעצועים שבהם יוכל הילד לשחק. דברים כגון אלה יכולים לטעון את הילד ברגשות חיוביים שיקטינו את תחושת הפחד ויקלו עליו להתמודד עם החוויה.

 

החלק של ההורים בתהליך

חרדה מפני טיפולים מכאיבים וכאב בעת טיפולים כאלה מזינים אחד השני. מאחר והכאב הוא תחושה סובייקטיבית, חרדה עלולה להחמיר את הכאב שחשים הילדים, וכאב שמורגש בעת ביקור אצל רופא יחריף את החרדה מפני הביקור הבא. ההורים יכולים לסייע לילדיהם להרגע לפני טיפול כזה ובמהלכו וכן להסיח את דעתם. מומלץ כי אפילו לפני ההגעה למרפאה ההורים יקדישו זמן להסבר לילד מה עומד לקרות ויענו על שאלות שיש לו בנוגע לביקור במרפאה. במהלך הטיפול עצמו מומלץ להורים לא לצאת מהחדר, אלא להשאר שם. אם ניתן לבצע את הטיפול או את הבדיקה כאשר הילד נמצא בזרועות ההורים, כדאי לעשות זאת משום שזה ייתן לילד תחושה של ביטחון ותמיכה, שיעזרו להתגבר על הכאב והחרדה. אמצעים נוספים להרגעת הילד ולהסחת דעתו יכולים להיות הקראת סיפורים, השמעת מוזיקה, או צעצוע אהוב שהילד יוכל להתרכז בו. הכאב של הילד יפחת ככל שדעתו תהיה מוסחת מהטיפול או הבדיקה שהוא עומד לעבור וככל שהוא יקבל יותר תמיכה וחום מהוריו במהלך הטיפול.

 

בימים אלה מטמיעה הכללית שיטות טיפול מופחתות כאב בילדים, ביניהן: בדיקת בילירובין ללא דקירה; ערכת משטח גרון לתשובה מיידית המאפשרת מתן תשובה מיידית על המצאותו של חיידק הסטרפטוקוק בלוע הילד ומאפשר, בהתאם לתשובה, מתן טיפול אנטיביוטי מיידי מבלי שיהיה צורך להמתין לקבלת תוצאות המעבדה; מסלול ליילוד במסגרתו יוזמנו תינוקות לאחר לידה למפגש ראשוני בשעות ייעודיות עם הצוות הרפואי, לקבלת הדרכה בהתאם לצורכי הילוד כגון: הנקה וטיפול בטבור ולהיכרות עם מגוון השירותים המוצעים להורים ולילדים ועוד..




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו