חלומות של קטנטנים - על מה תינוקות חולמים בלילה? - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

חלומות של קטנטנים

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 12.03.2014

תינוקות ישנים בממוצע כ 16 שעות ביממה! האם הם חולמים? על מה תינוקות חולמים בלילה? ולמה הם צריכים לישון כל כך הרבה שעות?



מאת: ליאת קרן, פסיכותרפיסטית לילדים ונוער ומטפלת משפחתית מוסמכת, מטפלת פרטנית ומנחת קבוצות לכישורים חברתיים. 


חלומות של קטנטנים
ובכן, מחקרים מראים שכבר בשלבי ההריון המתקדמים ניתן לראות אצל העובר מצב הדומה לזה המתקיים בחלימה - תנועות עיניים מהירות ותנועות גפיים. פעמים רבות אני שומעת תלונה מאמהות, המדווחות שדווקא כשהן ישנות העובר מתעורר וזז בבטנן. אך יתכן מאוד שתנועות אלו מצביעות דווקא על כך שהעובר ישן גם הוא ונע מתוך חלום. 

 

על מה תינוקות חולמים בלילה?

אנחנו יודעים שלזמן החלימה יש חשיבות רבה מאחר והחלום מאפשר לנו לעבד חוויות ורגשות בעלי משמעות עבורנו. אנחנו גם יודעים שככל שהילד גדל, חלומותיו מורכבים יותר ומבוססים באופן אסוציאטיבי, על אירועים ומחשבות שחווה במציאות. אם כך על מה תינוקות חולמים בלילה? ומדוע תינוקות ישנים כל כך הרבה. אילו חוויות ורגשות כבר יש להם לעבד???
 
 
הסברה הרווחת בקרב פסיכולוגים ואנשי מדע היא שתינוקות חולמים על חוויות תחושתיות, שכן אלו ממלאות את עולמם בתקופה זו של חייהם. תינוקות לא אחת מחייכים מתוך שינה. ככל הנראה החיוך מרמז על חיבור זכרון למגע, ריח, טעם נעים או קול מרגיע. להבדיל, יש פעמים בהם התינוק בוכה מתוך שינה. במקרה זה החיבור הוא לתחושה לא נעימה כלשהי, כגון חיתול רטוב, ריח לא נעים, רעב וכדומה.
 
 
סברה שונה ניתן למצוא בקרב מיסטיקנים, ובכלל זה גם בקבלה היהודית, שם מסבירים את משך זמן השינה הארוך של התינוקות כהסתגלות איטית במעבר מחיים קודמים לחיים הנוכחיים. החלומות של התינוקות, כך הם מאמינים, מושתתים על זכרונות וחוויות מגלגול קודם, מעובדים דרך הסתגלות ועוברים לתת מודע. כך, ככל שהם גדלים, הם מסוגלים להתמודד עם המציאות החדשה טוב יותר ולכן זקוקים לפחות זמן הסתגלות וכתוצאה נכך גם לפחות שעות שינה.
 
 
 

ועל מה חולמים הילדים? סקירה קצרה

 
גילאי 2-3 
חלומות קצרים ופשטניים, כמעט בלי עלילה ועם מעט מאוד רגשות. לעיתים מבוססים על משאלה או צורך של הילד ולעיתים על חוויות שהתרחשו במציאות. החלום יהיה לרוב על בע"ח או דמויות מפתח בחייו של הילד (הורים, סבים, גננת).
 
 
גילאי 3-5
עולם הדמיון של הילד מתפתח וזה בא לידי ביטוי גם בחלומותיו. מלבד תכנים של חוויות אישיות מתווספים גם תכנים אליהם נחשפים הילדים בסיפורים ובסרטים. הקו המפריד בין מציאות לדמיון אינו ברור להם לגמרי וכך גם בין חלום למציאות.
 
 
גילאי 5-7
חלומות מורכבים בעלי רצף עלילתי, המשקפים את התפתחותו של הילד והתפתחות החשיבה שלו והתמודדותו עם רגשות וחוויות. 
 
 

הדאגה הגדולה - חלומות רעים!

 
מה ההבדל בין סיוט לביעות?
 
סיוטים - חלומות רעים/מפחידים הנפוצים בעיקר בין גילאי 2 ל6, אך יכולים להתקיים בכל גיל.
הסברה הרווחת היא כי הם מתחילים לקראת גיל שנה, סביב תקופת "חרדת זרים" ומתקיימים גם אצל מבוגרים. 
 
כשילד חווה סיוט הוא לרוב יתעורר מבוהל ויחפש בטחון ונחמה בהוריו. הוא ידע שחלם חלום רע (למרות שבגילאים הצעירים עלולים ילדים לחשוב שזה באמת), ידע לספר מה ראה בחלום ולרוב יזכור זאת גם בבוקר. חלק מהילדים לא ירצו לדבר על החלום, שמא יקימו אותו לתחיה וחלק אף יחששו לחזור לישון במיטתם, מפחד שיחזור החלום.
 
לעיתים תכופות מתחילים להופיע הסיוטים בסביבות גיל 4, עם התפתחות עולם הדמיון של הילדים או בעקבות סיפור או סרט בו היה אלמנט שהפחיד אותם. סיוטים יכולים להופיע גם כשהילד עייף מאוד או כשהוא חווה לחץ או מתח גבוהים מהרגיל, כמו למשל בתקופה של שינויים (אח חדש, מעבר דירה). 
 
כשילד מתעורר מסיוט, אני ממליצה להרגיע אותו ולעזור לו בהפרדה שבין חלום למציאות ע"י מגע ודיבור רגוע ובוטח האומר שהיה לו חלום וכעת הוא התעורר בחדר שלו, במקום בטוח, עם הצעצועים והמשחקים שהוא אוהב ועם ההורים הישנים בחדר הסמוך ושומרים עליו. בד"כ זה יספיק כדי שיחזור לישון. אם הוא מתעקש לישון לצדכם אחרי חלום רע הייתי מאפשרת זאת. אולם למחרת, משכיבה אותו כרגיל במיטתו. אם הוא מפחד הייתי בודקת איתו ממה ועוזרת לו לחשוב על פתרון. למשל: "מפלצות? ממה הן מפחדות? תוכל לדמיין את זה ולהתגבר עליהן בקלות! ואם לא, תמיד תוכל להתעורר מהחלום ונחשוב על פתרון אחר".
 
שימו לב, אם סיוט חוזר על עצמו או נמשך לאורך זמן זה עשוי להיות סימן למצוקה בחיי הילד וכדאי לפנות לעזרה מקצועית.
 
ביעותי לילה - ביעותי לילה מתקיימים לרוב, בחצי הראשון של הלילה. זו תופעה חריגה, הנפוצה בעיקר בגילאי 2 עד 6 ורק בקרב כ15% מהילדים (ויש הטוענים כי פחות). אלו הם התקפי אימה או פחד המתבטאים בצעקת אימה, צרחות או בכי חזק מתוך שינה.  לעתים תהיה זיעה קרה על מצח הילד, והוא ינשום במהירות, עם דופק מואץ.  לעיתים הוא אפילו יהיה עם עיניים פקוחות לרווחה אך למרות שהוא נראה ער הוא אינו יגיב או יזהה את ההורה, יהיה מבולבל וקשה יהיה לנחמו, לכן מומלץ שלא להעיר אותו בזמן הביעות. עם זאת, אני ממליצה להניח עליו יד ברכות ולדבר אליו בקול רגוע. אם יתנער מכם, אל תתעקשו. מחקרים הוכיחו שבניגוד למה שזה נראה, הילד אינו חווה מצוקה בזמן ביעות, שנתו עמוקה, וכשיתעורר לא יזכור דבר. 
 
התופעה של ביעותי לילה עדיין נחקרת, אך החוקרים נוטים להאמין כי הסיבות לביעותי הלילה קשורות בלחץ רב במשך היום, מחסור בשינה, או חום גבוה. 
 
 
לסיכום - ענינו על השאלה על מה תינוקות חולמים בלילה? ועל מה חולמים ילדים בוגרים יותר. מתינוקות לבגרות, כולנו חולמים והחלומות חיוניים לבריאותנו הנפשית. עזרו לילדיכם להבחין בין חלום למציאות, אך השאירו מקום של כבוד לשיח גם על החלום, אם יש לכך הזדמנות, שכן החלום הוא חלון לעולמו הפנימי של הילד ועשוי לשקף גם חוויות ותחושות שחווה בחייו בכלל.
 



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו