כריתת שד מניעתית- מתי? למה? איך? - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

כריתת שד מניעתית- מתי? למה? איך?

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 06.06.2013

כולנו עקבנו בימים האחרונים אחרי אנג'לינה ג'ולי וההודעה שהיממה אותנו על כך שעברה כריתת שד מניעתית

בעקבות הגילוי שהיא נשאית של הגן, שמעלה את הסיכון שלה ללקות בסרטן. הפרסום בסמוך לניתוח שעברה, על פטירתה של דודתה מהמחלה הגביר עוד יותר את השיח הנשי בנושא. הכל בכתבה..



כריתת שד מניעתית- מתי? למה? איך?

כולנו עקבנו בימים האחרונים אחרי אנג'לינה ג'ולי וההודעה שהיממה אותנו על כך שעברה כריתת שד מניעתית

בעקבות הגילוי שהיא נשאית של הגן, שמעלה את הסיכון שלה ללקות בסרטן. הפרסום בסמוך לניתוח שעברה, על פטירתה של דודתה מהמחלה הגביר עוד יותר את השיח הנשי בנושא.

כמה ימים לאחר הניתוח, נראתה ג'ולי בפרימיירה של הסרט של בראד פיט, יפה כתמיד, עם חזה משוחזר ללא רמז למה שעברה..

 

ד"ר ערן בר מאיר מומחה הכירורגיה פלסטית המתמחה בניתוחי שחזור שד בביה"ח אסותא, עונה על השאלות בנושא.

 

מהו הגן הקטלני, ומה שכיחותו?

למעשה מדובר בשני גנים המכונים brca1, brca2 מוטציות או ליקויים בשני גנים אלה גורמים לעלייה משמעותית בסיכון של מי שנושא מוטציה זו לחלות בסרטן. המוטציות שכיחות מאוד בנשים יהודיות ממוצא אשכנזי. הסיכוי של נשא של הגן להעביר את המוטציה לילדיו עומד על 50%.

 

בכמה גבוה הסיכון של נשאי הגן לחלות בסרטן?

הסיכון של אישה נשאית לחלות בסרטן שד גבוה פי 7 מהאוכלוסייה  ונע בין 40%-80%, בעוד הסיכון לחלות בסרטן השחלות גבוה פי 30 מהאוכלוסייה ונע בין 20%-50%. כמו כן, מחקרים הצביעו על כך שהסרטן שתוקף נשאיות הינו על פי רוב אגרסיבי יותר.

חשוב להדגיש כי הנשאות של הגן לא פוסחת גם על המין הגברי. גבר נשא של הגן brca2  ימצא סיכון מוגבר לחלות בסרטן הקיבה, דרכי המרה והלבלב. 

 

מה צריכה לעשות אישה שמגלה שהיא נשאית?

אישה שהתגלתה כנשאית של הגן צריכה להיות במעקב קפדני וייחודי ע"י כירורג שד המתמחה בנשים הנמצאות בסיכון גבוה. מעקב זה כולל בדיקה דו שנתית ע"י כירורג שד, הדמיה פעם בחצי שנה לפי הנחיות של כירורג השד. בגיל 35-40 ולאחר סיום הקמת המשפחה האישה צריכה להתייעץ עם כירורג השד לגבי כריתת שדיים מניעתית. בגיל 40 לשקול עם גניקולוג כריתת שחלות.

 

האם מומלץ לכל נשאית לבצע כריתה? בכמה כריתה מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן?

מטבע הדברים העניין מאוד מורכב ואישי. עם זאת, מבחינה רפואית, כריתת שד דו-צדדית מניעתית, שניתן ללוותה בשחזור השד, היא אמצעי יעיל ביותר למניעת סרטן השד אצל נשים נשאיות.  הכריתה מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד ל5%-10% וסרטן השחלות בעשרות אחוזים.

 

מי יכולה לעבור ניתוח לשחזור שד?

95% מהנשים, ללא מגבלת גיל, שעברו כריתת שד מלאה או חלקית יכולות לעבור שיחזור שד. גם נשים שעברו כריתה נרחבת או טיפול בקרינה יכולות להתאים לשחזור שד.

 

מתי אפשר לבצע שחזור שד ?

ניתן לבצע שיחזור מיד לאחר הכריתה, באותו ניתוח שבו נכרת השד, או בשלב מאוחר יותר.

 

אילו שיטות שחזור שד קיימות בשוק?

השיטה הבסיסית ביותר נקראת שחזור על ידי מותחן. בשיטה זו מכניסים שתל סיליקון ריק, השתל מוכנס בשד בו בוצעה הכריתה. כעבר שלושה שבועות לאחר שהפצעים החלימו אפשר להתחיל לנפח את המותחן עם מי מלח. בזמן שהמותחן מתנפח הוא מותח את העור ואת השריר של בית החזה שנמצא מעליו, לאחר מספר ניפוחים העור מתמתח מספיק כדי להכיל בתוכו בצורה בטוחה שתל. כעת מגיע השלב השני של הניתוח בניתוח הזה המותחן מוצא החוצה מהכיס במקומו מוכנס שתל סיליקון רך.

 

שיטה נוספת שקיימת הינה שחזור שד עם שריר מהגב ושתל (לטיסימוס) – בשיטה זו מסובבים שריר שנמצא באופן רגיל בגב ומעבירים אותו לתוך הכיס בו בוצעה כריתת השד, מחברים את השריר לבית החזה כך שהוא יוצר עטיפה ותמיכה מלאה לשתל שמוכנס מתחתיו. התוצאה הסופית היא שתל המכוסה כולו בשריר שהגיע מהגב וכל זה בתוך הכיס שנשאר לאחר כריתת השד.

 

שיטה נוספת הינה שחזור שד על ידי שתל ורשת ביולוגית – הרשת הביולוגית היא למעשה השלד של העור אשר מופק מעור שנתרם. בזמן כריתת השד מכניסים שתל לתוך הכיס שנוצר השתל מכוסה בחלקו העליון ע"י השריר של בית החזה ובחלקו התחתון עטוף ע"י הרשת הביולוגית. הרשת הביולוגית נותנת לשתל תמיכה וכיסוי נוסף שהם הכרחיים לשחזור השד.

 

עוד שיטה שקיימת הינה שחזור שד על ידי רקמה עצמונית – את הכיס שנוצר לאחר כריתת השד ממלאים ברקמה (שומן) של הגוף שהועברה מהבטן או מהישבן, בניתוח זה אין שימוש בשתל סיליקון.

 

מה עם שחזור פיטמה?

ניתן לשחזר פיטמה, אך פעולה זו נעשית במועד מאוחר יותר. כשישה חודשים לאחר ניתוח השחזור מקבל השד את צורתו הסופית.  כך יכול המנתח לקבוע את מיקומה המדויק של הפיטמה ולהשיג התאמה מקסימאלית וסימטרית לפיטמה שבשד הבריא.




למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו