המדריך לזכויות הנשים בעבודה - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

המדריך לזכויות הנשים בעבודה

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 08.03.2020

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 24% מהנשים מפסיקות לעבוד עקב לידה ו-19% מפחיתות את מספר שעות עבודתן. האם הן תהיינה זכאיות לקבל פיצויים? וגם - האם עובדת זכאית להיעדר ממקום עבודתה לצורך טיפולי פוריות? 



מאת: עו"ד אהוד פאי


המדריך לזכויות הנשים בעבודה
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו לרגל יום האישה הבין-לאומי 2020, עלה בין היתר, כי 50% מהאימהות לילדים עד גיל 17 שעובדות במשרה מלאה מדווחות על חוסר שביעות רצון מהאיזון בין עבודתן לבין חייהם הפרטיים, 39% מהמועסקות אינן מרוצות מהאיזון בין הזמן שהן מקדישות למקום עבודתם לבין הזמן שהן מקדישות לתחומים אחרים בחייהן, 24% מהנשים הפסיקו לעבוד עקב לידה, ו- 19% הפחיתו את מספר שעות עבודתן. 
 
חשוב לדעת שדיני העבודה מעניקים לנשים בתקופת היריון ולידה הגנה משפטית רחבה על מנת שזכויותיהן כעובדות לא תפגענה במהלך תקופה זו. ההגנה המשפטית כוללת בין היתר - איסור על פיטורי עובדת בהריון ללא היתר, אפשרות להעדר מהעבודה ללא פגיעה בשכר ובוותק, וזכות לפיצויים בעת התפטרות לרגל טיפול בילד. 
 

הגנה מפני פיטורים

אחת הזכויות החשובות ביותר שניתנו בחוק לעובדת בהריון, היא הגנה מפני פיטורים. זכות זו תקפה לאורך כל תקופת ההיריון ועד ל- 60 יום לאחר תום חופשת הלידה. אם המעסיק מעוניין לפטר את העובדת במהלך תקופה זו, עליו להגיש בקשה להיתר פיטורים אל הממונה על חוק עבודת נשים במשרד הכלכלה. כל עוד לא ניתן למעסיק היתר כזה, חל עליו איסור לפטר את העובדת ואם יעשה כן, תהיה העובדת זכאית לפיצוי כספי, כפי שנפרט בהמשך. 
 
חשוב לציין כי במסגרת האיסור על פיטורים, המעסיק גם אינו רשאי לפגוע בתנאי העסקתה של העובדת, למשל בהיקף המשרה שלה, בשכרה, במעמדה בעבודה וכיו"ב. ההגנה מפני פיטורים, ניתנת גם לנשים שעוברות טיפולי פוריות וטרם נכנסו להריון, על כך נפרט בהמשך המאמר.
 

חשיבות הוותק במקום העבודה

לעניין ההגנה מפני פיטורים, ישנה חשיבות רבה לוותק של העובדת. קיים הבדל בין עובדת בעלת וותק של שישה חודשים ומעלה לבין עובדת עם וותק נמוך משישה חודשים. 
 
במקרה של עובדת בעלת וותק של שישה חודשים ומעלה, ההגנה מפני פיטורים היא מוחלטת והמעסיק אינו רשאי לפטר את העובדת מכל סיבה שהיא ללא שניתן לו היתר לפיטורים. לעומת זאת במקרה ובו העובדת עם וותק נמוך משישה חודשים, רשאי המעסיק לפטרה מכל סיבה שאיננה ההיריון, למשל בשל אי התאמה לתפקיד או קיצוצים. יחד עם זאת, אם תוכל העובדת להוכיח כי פוטרה בשל הריונה, כפי שקורה במקרים רבים, תוכל להגיש נגד המעסיק תביעה בגין הפליה ולקבל פיצוי כספי. 
 

הגשת בקשה להיתר לפיטורים

מעסיק אשר מעוניין לפטר עובדת בהריון נדרש להגיש בקשה לקבלת היתר לממונה על חוק עבודת נשים במשרד הכלכלה. על הבקשה להיות מנומקת היטב ולהסביר מדוע ישנה הצדקה לפיטורי העובדת, למרות היותה בהריון. לאחר שהגיש המעסיק בקשה זו, יעביר משרד הכלכלה את הבקשה לתגובת העובדת ויקבע מועד דיון בנוכחות שני הצדדים. לאחר שישמע את טענות המעסיק מחד והעובדת מאידך, תתקבל החלטה האם לתת היתר לפיטורים או אם לאו. 
 
אלו נימוקים למשל יכול המעסיק להציג בבקשה כעילות לפיטורי עובדת בהריון? 
 
1. אי שביעות רצון: המעסיק אינו שבע רצון מתפקודה של העובדת בשל אי התאמה לתפקיד, בעיות משמעת וכיו"ב. 
2. פגיעה באמון: לאור אירוע מסוים או מספר אירועים, טוען המעסיק כי הוא אינו סומך עוד על העובדת ובשל פגיעה באמון, מבקש הוא את פיטוריה. 
3.
בעיות כספיות: בשל קשיים כלכליים בעסק, נאלץ המעסיק לפטר את העובדת. 
 

קבלת פיצוי כספי

על מנת להרתיע מעסיקים מפני פיטורי עובדת בהריון ללא היתר, נקבע כי עובדת שפוטרה ללא היתר, תהיה זכאית לקבל פיצויים בשיעור של 150% לפחות מן השכר לו הייתה זכאית לו המשיכה לעבוד במהלך התקופה המזכה. תקופה זו מתחילה ביום הפיטורים ומסתיימת בתום התקופה בה חלה הגבלה על פיטוריה. 
 
כמו כן, העובדת תוכל לקבל פיצוי בגין הפסד דמי לידה, היה ותשלום זה לא ניתן לה על ידי ביטוח לאומי, היות שלא עבדה. בנוסף לכך, תוכל העובדת לקבל גם פיצוי לא ממוני, בשל עוגמת נפש ופגיעה בכבוד האדם על כך כי פוטרה בשל הריונה. 
 

היעדרות מעבודה עקב הריון

אישה בהריון צריכה להיות במעקב רפואי ונדרשת להגיע לבדיקות שונות שעבור חלקן, תיאלץ להעדר מעבודתה. על כן החוק מעניק לה הגנה גם במישור הזה כך שתוכל להיעדר מהעבודה ללא פגיעה בשכרה. 
 
כל עובדת בהריון שעובדת מעל 4 שעות ביום, תוכל להיעדר מעבודתה עד 40 שעות לאורך ההיריון ומי שעובדת מתחת ל- 4 שעות ביום, תוכל להיעדר כ20 שעות. המעסיק אינו רשאי לפגוע בשכרה של העובדת או בוותק שלה, בגין היעדרויות אלו. 
 
הזכות להיעדר מהעבודה רלוונטית גם עבור עובדת בטיפולי פוריות. אז תוכל העובדת להיעדר מעבודתה בשל הטיפולים, על חשבון ימי מחלה ובלבד כי הודיעה על כך מראש למעסיק והציגה אישור רפואי. ההיעדרות המקסימאלית שניתן לזקוף על חשבון ימי מחלה היא 64 יום בשנה לעובדת 5 ימים בשבוע, ו- 80 יום בשנה לעובדת 6 ימים בשבוע. 
 

עובדת בטיפולי פוריות

עובדת אשר עוברת טיפולי פוריות, זכאית להעדר מעבודתה עקב הטיפולים ולזקוף את היעדרותה לימי המחלה. בנוסף לזאת, מעניק החוק לעובדת גם הגנה מפני פיטורים לאורך כל תקופת היעדרותה בשל הטיפולים ובמשך 150 יום לאחר מכן כאשר הגנה זו ניתנת לכל עובדת, ללא תלות בוותק שלה בעבודה. 
 
אם המעסיק מעוניין לפטר את העובדת בתקופה זו, עליו יהיה לפנות לקבלת היתר ממשרד הכלכלה, כפי שנדרש לעשות לגבי עובדת בהריון. לא עשה כן ופיטר ללא היתר, תהיה העובדת זכאית לפיצוי כספי כפי שפירטנו לעיל. חשוב לציין, כי ההגנה מפני פיטורים, חלה גם על עובדת בטיפולי פוריות שלא נעדרה מעבודתה עקב הטיפולים, אולם הגנה זו ניתנת רק לעובדת בעלת וותק של 6 חודשים ומעלה במקום העבודה. 
 

התפטרות בשל טיפול בילד

זכות חשובה נוספת שניתנת בחוק לנשים בהריון ולידה, היא האפשרות להתפטר ממקום העבודה ולקבל פיצויי פיטורים. זאת כאשר ההתפטרות היא עקב טיפול בילד. זכות זו שמורה לעובדת, לתקופה של עד 9 חודשים ממועד הלידה. 
 
עוד נציין כי הזכות לקבלת פיצויי פיטורים נשמרת, גם אם לאחר התפטרותה של העובדת, החלה היא לעבוד במקום עבודה אחר. זאת בתנאי שהמעבר לעבודה חדשה לא נעשה באופן מיידי, אלא לאחר פרק זמן של כחודשיים, שלושה לפחות בהם שהתה העובדת בבית לצורך טיפול בילד, ומקום העבודה החדש מאפשר לה לשהות זמן רב יותר באופן משמעותי עם הילד.
 
מאמר זה נכתב על-ידי עו"ד אהוד פאי. אין באמור לעיל בכדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.  
 



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו