השתלת כבד בהריון - האם זה אפשרי? - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

השתלת כבד בהריון - האם זה אפשרי?

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 06.10.2020

השתלות כבד מבוצעות בארץ מזה מספר עשורים כאשר ההשתלה המוצלחת הראשונה הייתה בשנת 1991. עם זאת, השתלת כבד במהלך היריון נדירה מאד בקרב נשים הרות ברחבי העולם כולו ובוצעו רק כעשרים פעמים בלבד. 



השתלת כבד בהריון - האם זה אפשרי?
לאחרונה, בוצעה ביולי 2019 תהליך השתלת הכבד בצרפת לאשה הישראלית הראשונה בעודה בהריון, לאחר מכן האשה ילדה עובר בריא בבית החולים בישראל. בדרך כלל, מומלץ לא לבצע את התהליך בשלבים המתקדמים של ההיריון, מחשש לנזק לעובר ולאם, אך במקרים של חוסר ברירה הצוות הרפואי ימליץ בכל זאת לבצע את ההשתלה. 
 

מהי השתלת כבד, וכיצד היא מתבצעת?

הכבד, הנמצא בגוף מתחת לסרעפת אחראי על שלוש פעולות עיקריות. החשובה בהן היא סינון הרעלים ונטרולם, הפקת חומרי עיכול וכן יצירת מולקולות חלבונים. במקרה שהכבד אינו מסוגל לתפקד נשקפת סכנת חיים ממשית לאדם, ולכן יש לבצע ניתוח להשתלת כבד, שבו הכבד שאינו מסוגל לתפקד כראוי מוחלף בכבד מתורם.
 
השתלת כבד מתבצעת במספר דרכים. השתלת כבד מלאה מבוססת על תרומה מאדם שאינו בן החיים, כאשר הכבד כולו מועבר מהתורם לגופו של הנתרם.
דרך נוספת היא השתלת אונת כבד (החלק השמאלי הוא הימני), השתלה זו יכולה להתבצע גם מתורם שעדיים בחיים. בתהליך זה הכבד של התורם נחצה לשניים. מחצית מהכבד נותרת בגופו של התורם, ואילו המחצית השנייה מושתלת בגופו של הנתרם. בתהליך טבעי הכבד ממשיך וצומח בכל גוף עד למעל 90% מגודלו המקורי, וכך במקום איבר אחד נוצרים שני איברים שיכולים לתפקד באופן מלא בגופם של שני אנשים.
 
בניגוד למדינות זרות, תרומת כבד מאדם אשר עדיין בחיים יכולה להתבצע בישראל אך ורק על ידי בן משפחה של הנתרם. תרומה של כבד מאדם שאינו חי מתבצעת לכל אדם.
 

מהן הסיבות להשתלת כבד בהריון?

השתלת כבד במהלך ההיריון יכולה להתבצע בשל תהליך נדיר יחסי הגורם לאשה לסבול מאי־ספיקת כבד. בקרב אדם בריא לא יתרחש תהליך זה בדרך כלל. 
השתלות כבד ללא קשר להריון קשורות בדרך כלל לצריכת יתר של תרופות הגורמת לחוסר תפקוד של הכבד, הלוקים בדלקת אוטואימונית של הכבד, הסובלים מסרטן כבד, אלכוהוליסטים הסובלים משחמת הכבד בעקבות צריכת האלכוהול המרובה וכן הלוקים בהפטיטיס ויראלי כרוני עם השפעה על הכבד. 
 

תרומת כבד – להציל חיים

כפי שציינו לעיל תרומה של כבד בישראל מאדם חי יכולה להתבצע אך ורק על ידי בן משפחה של הנתרם. לא ניתן לבצע תרומה אלטרואיסטית לאדם זר כפי שמבצעים תורמי כליה. עם זאת, במקרים חריגים ניתן לקבל אישור לבצע את ההשתלה בסיוע מתנדב התורם את הכבד בחו"ל. לדוגמה, במקרה שציינו שבו אשה בהיריון נזקקה להשתלה דחופה להצלת חייה וחיי העובר, היא הובלה לצרפת שבה זמן ההמתנה קצר משמעותית לקבלת תרומה ועומד על ארבעה ימים בלבד בממוצע.
 
לעומת זאת, תרומה של איברים מאדם שאינו חי, יכולה להתבצע בישראל מכל אדם שמצבו הרפואי מאפשר זאת. אם אדם חותם על כרטיס אד"י, ומשפחתו מאשרת את התרומה, הכבד שלו יכול להציל את חייו של אדם אחד בהשתלה של כבד שלם או של שני אנשים בהשתלה של שני חלקים נפרדים. 
 
לסיכום, השתלה של כבד לנשים הרות אפשרית אך אינה מומלצת אם לא מדובר בסיטואציה שנועדה להציל את חייה של האם וחיי העובר. קיימת חשיבות גבוהה בישראל להגדלת מספר האנשים המוכנים לתרום את איבריהם לאחר מותם, כדי לקצר את זמן ההמתנה של חולים רבים הזקוקים להשתלה של כבד ואיברים נוספים. 



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו